Home Logistics Comerț international Normele Incoterms® 2020 sunt aici! Care este impactul lor?

Normele Incoterms® 2020 sunt aici! Care este impactul lor?

Normele Incoterms® 2020 sunt aici! Care este impactul lor?

Camera Internaţională de Comerţ (ICC ) a publicat Incoterms 2020, cea mai nouă actualizare a normelor și reglementărilor privind responsabilităţile vânzătorilor și cumpărătorilor pe pieţele internaţionale.

Aceste norme nu au mai fost schimbate din 2010, iar cea mai nouă revizuire a acestora include noi obligaţii în ceea ce privește schimbul de informaţii între părţile implicate.

Incoterms reprezintă practic un set de reguli internaţionale menite să sprijine schimbul de bunuri la nivel global. Termenul “incoterms” este de fapt un acronin pentru “international commercial terms” și este o marcă înregistrată a ICC. Normele Incoterms definesc elemente cheie precum asigurare, risc, transport, documente și livrări atât pentru cumpărător, cât și pentru vânzător.

În INCOTERMS 2010, clauzele sunt structurate în două mari categorii, în funcţie de modalitatea de transport:

  1. Clauze multimodale, aplicabile tuturor modalităţilor de transport -EXW (Ex Works) , FCA (Free Carrier), CPT (Carriage Paid To), CIP (Carriage and Insurance Paid), DAT (Delivered At Terminal), DAP (Delivered At Place), DDP (Delivered Duty Paid).
  2. Clauze ce se aplică doar transportului maritim şi celui efectuat pe apele interioare navigabile -FAS (Free Alongside Ship), FOB(Free On Board), CFR (Cost and Freight), CIF (Cost, Insurance and Freight).

Schimbări în Incoterms 2020

DAT devine DPU

În Incoterms 2010, DAT (Delivered at Terminal) înseamnă că bunurile sunt livratre odată ce sunt descărcate în terminalul precizat. Feedbackul din partea utilizatorilor a fost că aceștia își doresc un Incoterm care să le permită livrarea nu doar la terminal.

De exemplu, un producător de echipamente ar putea să dorească să livreze pe șantierul unei fabrici. Referinţa “terminal” a fost înlăturată din Incoterms 2020 pentru a furniza un termen mai general – DPU (Delivery at Place Unloaded), însă nu există o schimbare semnificativă a clauzei.

Schimbarea clauzelor de asigurare în CIP/CIF

Incotermul CIP (Carriage and Insurance Paid to) înseamnă că vânzătorul livrează transportatorului și plătește pentru transport și asigurare până la destinaţie. CIF (Carriage Insurance and Freight) reprezintă același lucru, dar poate fi folosit doar pentru transportul maritim (livrarea este o pe o navă, iar destinaţia trebuie să fie un port).

Normele Incoterms 2010 prevăd că vânzătorul este obligat să ofere asigurare pentru cumpărător echivalentă cu Clauza C (Institute of Cargo Clauses). Acesta este un nivel minim de asigurare, care poate fi potrivit pentru materiile prime vrac dar nu și pentru mărfurile finite. În Incoterms 2020, CIF are aceleași cerinţe de asigurare (Clauza C), însă CIP are un nivel de asigurare cerut pentru Clasa A, motivaţia fiind că CIF este utilizat cel mai des pentru schimburile comerciale de materii prime vrac, iar CIP (termen multimodal) este folosit mai ales pentru bunurile finite.

Costurile sunt clarificate

Noile norme aduc o clarificare asupra a ceea ce înseamnă alocarea costurilor între vânzător și cumpărător. În fiecare Incoterm 2020 A9/B9 sunt reunite toate obligaţiile de cost. Schimbarea vine ca urmare a răspunsului utilizatorilor care au semnalat creșteri ale disputelor privind alocarea costurilor, în special cele care fac referire la port sau locul de livrare. Principiul general în Incoterms 2020 este că vânzătorul este responsabil pentru costurile până la locul de livrare, iar cumpărătorul este responsabil cu toate costurile după acest punct.