Oradea, o nouă casă pentru grupul STIHL
“Succesul nu se măsoară doar în volume de producţie sau capacitate, ci și în felul în care această fabrică va deveni parte din povestea companiei noastre”, spunea Dr. Nikolas Stihl, Președintele Consiliului Consultativ și al Consiliului de Supraveghere, STIHL Group cu ocazia inaugurării noii unităţi de producţie din Oradea, a opta a grupului și prima din Europa de Est.
Principiile pe care Andreas Stihl a pus bazele companiei de familie în 1926: responsabilitatea, inovaţia, echilibrul între creștere, performanţă și grija pentru mediu, continuă să reprezinte pilonii de dezvoltare a companiei devenită lider de piaţă. “Ambiţia noastră este ca, peste 20 de ani, să ne simţim la fel de „acasă” în Oradea cum ne simţim în Statele Unite, Elveţia sau Brazilia, unde am sărbătorit recent 50 de ani de existenţă.
Dacă Oradea va ajunge să reflecte același sentiment profund de apartenenţă și integrare, atunci această investiţie va rămâne, fără doar și poate, una dintre cele mai bune decizii luate de STIHL în ultimele decenii,” a afirmat Dr. Nicholas Stihl într-un interviu acordat Intermodal&Logistics.
Fabrica de la Oradea, un element central al reţelei internaţionale de producţie
Proiectată ca un element central al reţelei internaţionale de producţie STIHL, fabrica de la Oradea se alătură celor deja existente din Germania, Austria, Elveţia, SUA, Brazilia, China, Filipine și consolidează prezenţa sa industrială în Europa. O investiţie de 125 milioane euro, fabrica va juca un rol esenţial în satisfacerea cererii tot mai mari pentru produse pe acumulatori pe pieţele europene. Iniţial, fabrica va produce suflante pe acumulatori și pachete de baterii AP din gama profesională STIHL. În timp, portofoliul se va extinde pentru a include și alte echipamente pe acumulatori, precum motocoase, drujbe și alte unelte.
Până în 2028 ne-am stabilit obiective clare: vrem să atingem capacitatea maximă de producţie, să extindem constant gama de produse pe baterii și să facem ca o parte tot mai mare a bateriilor destinate pieţei europene să fie produse la Oradea. Printr-o prezenţă industrială puternică în România, ne propunem totodată să fim mai aproape de pieţele-cheie aflate în creștere din Europa de Est și să ne consolidăm vizibilitatea în regiune. Dr. Nikolas Stihl Președintele Consiliului Consultativ și al Consiliului de Supraveghere, STIHL Group
De ce Oradea?
Oradea a concurat cu alte locaţii din Europa Centrală și de Est, în special cu cele din Polonia pentru această investiţie. “România, și în special regiunea Oradea, îmbină mai multe avantaje care depășesc aspectul costurilor mai mici de producţie. Zona oferă o poziţie geografică excelentă în cadrul Uniunii Europene, infrastructură modernă și o forţă de muncă calificată din punct de vedere tehnic.
De asemenea, observăm un cadru legislativ stabil, dar în același timp flexibil pentru investitori. Și, aș puncta alte două aspecte, esenţiale din punctul nostru de vedere: în primul rând, Oradea este un oraș dinamic și atractiv, cu un nivel ridicat al calităţii vieţii, instituţii de învăţământ puternice, inclusiv o universitate, toate acestea făcând din acest oraș un loc unde oamenii își doresc să trăiască și să lucreze. În al doilea rând, am remarcat o atitudine de parteneriat.
De la autorităţile guvernamentale și locale până la partenerii de afaceri, ne-am simţit cu adevărat bine primiţi, iar acest lucru este extrem de important,” a explicat Dr. Nikolas Stihl.
Focus pe oameni: dezvoltarea de competenţe transversal
Dincolo de magnitudinea investiţiei STIHL la Oradea, este important de remarcat și modul în care aceasta, alături de alte investiţii similare, vor modela competenţele angajaţilor și viitorilor angajaţi, pentru că nu mai este vorba doar de disponibilitatea forţei de muncă, ci și de adaptarea la un viitor tot mai automatizat.
De exemplu, fabrica STIHL înglobează tehnologii de ultimă generaţie, precum linii de producţie flexibile, multiprodus, și are un nivel ridicat de automatizare, integrând principii ale Industriei 4.0. Această abordare necesită o forţă de muncă pregătită pentru o lume în care adaptabilitatea și învăţarea continuă devin esenţiale.
„Educaţia profesională în Europa de Est ar trebui să se concentreze mai puţin pe profiluri de meserii strict definite și mai mult pe dezvoltarea unor competenţe transversale. Alfabetizarea digitală, înţelegerea datelor și gândirea sistemică vor fi esenţiale pentru ca angajaţii să poată gestiona și optimiza procese automatizate, nu doar să le opereze. De asemenea, abilităţile de comunicare și de rezolvare a problemelor vor conta tot mai mult, întrucât producţia modernă se bazează tot mai des pe munca în echipe interdisciplinare,” este de părere Dr. Nikolas Stihl.
La fel de importantă este și deschiderea culturală a oamenilor. O companie internaţională precum STIHL se bazează pe angajaţi care pot colabora eficient cu colegi din medii diferite, fie că lucrează împreună, în același loc sau virtual, peste graniţe.
„Avem nevoie de persoane care apreciază diversitatea, care se bucură să construiască proiecte împreună în mai multe locaţii și care văd în aceasta o oportunitate de a învăţa unii de la alţii și de a combina cele mai bune competenţe din diferite regiuni,” spune Președintele Consiliului Consultativ și al Consiliului de Supraveghere, STIHL Group.
În prezent, fabrica din Oradea numără aproximativ 135 de angajaţi, iar numărul acestora se estimează că va crește la aproximativ 700 până în 2028, atunci când fabrica va atinge capacitatea de producţie maximă.
Fabrica din Oradea – date cheie
- Investiţie: aprox. €125 milioane.
- Suprafaţă: 147.000 mp teren | 47.000 mp construiţi.
- Capacitate de producţie: 1 milion de baterii AP pe an până în 2026.
- 1,8 milioane de baterii AP și 1,7 milioane de echipamente pe baterie pe an până în 2028.
- Angajaţi: cca. 135 la deschidere, creștere până la ~700 în 2028.
- Gamă de produse: Suflante, baterii AP, iar ulterior motocoase, drujbe și alte echipamente pe baterie.
- Pieţe ţintă: în principal pieţele europene – cele mai dinamice pentru produsele pe baterie.
- Rol strategic: Centru European de Competenţă pentru producţia de echipamente pe baterie.
Sustenabilitate și competitivitate
Sustenabilitatea a fost și rămâne parte centrală a strategiei de dezvoltare a STIHL, lucru confirmat și de noua unitate de la Oradea, certificată de Consiliul German pentru Construcţii Sustenabile (DGNB) cu standardul Gold, ca o recunoaștere a eficienţei energetice a construcţiei și a utilizării sistemelor bazate pe energie regenerabilă.
De asemenea, au fost avute în vedere și obiectivele de protejare a biodiversităţii, asigurând o coexistenţă echilibrată între activitatea industrială și mediul natural înconjurător. Sustenabilitatea, însă, explică Dr. Stihl, nu ar trebui să fie o piedică în calea competitivităţii companiilor europene. “Pactul Verde European, deși solid din punct de vedere strategic, nu răspunde suficient de bine tendinţelor internaţionale și prezintă lacune majore când vine vorba de implementare.
Europa a reușit să își reducă semnificativ amprenta de carbon, însă acest progres a fost mai mult decât compensat de evoluţia activităţilor de producţie la nivel global.
Europa trebuie să continue tranziţia verde, dar, în același timp, să se pregătească pentru impactul schimbărilor climatice. Această provocare uriașă poate fi depășită doar prin forţă economică. Întrebarea nu este dacă mergem în această direcţie, ci cum o facem.
Adevărata provocare constă în stimularea inovaţiei: trebuie să trecem la tehnologii mai curate într-un mod care să consolideze baza industrială europeană. În prezent, Pactul Verde European nu reușește să valorifice puterea inovatoare a companiilor de top din Europa pentru a soluţiona aceste probleme, deoarece reglementările excesive sufocă creativitatea. Avem nevoie să inovăm, nu să reglementăm excesiv,” punctează Dr. Nikolas Stihl.







