Home Intermodal Portul Constanţa a obţinut finanţare europeană asigurarea condițiilor de racordare electrică la cheu a navelor

Portul Constanţa a obţinut finanţare europeană asigurarea condițiilor de racordare electrică la cheu a navelor

Portul Constanţa a obţinut finanţare europeană asigurarea condițiilor de racordare electrică la cheu a navelor

Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa a obținut finanţare de circa 19 milioane de euro pentru proiectul de investiţii “E-COLD – Asigurarea condiţiilor electrice de racordare la cheu a navelor în Portul Constanta (regim Cold Ironing)”.

“E-COLD” este finanțat în proporţie de 71,35% de Uniunea Europeana prin Programul de finanțare CEF Transport – Mecanismul pentru Interconectarea Europei 2021-2027, restul fiind asigurat de la bugetul de stat, arată Administrația Portului într-un comunicat de presă. Contractul de finantare a fost semnat în octombrie 2022, iar scopul implementării proiectului este de conectare la rețeaua de energie electrica a navelor la țărm (în regim cold-ironing), indiferent de tipul navei (de croaziera, RO-RO, ferry-boat, multifunctionale, bulk carrier, tanker etc), dimensiune, tensiune de alimentare, frecvenţă şi putere electrică solicitată, astfel: punct de conectare – joasă tensiune şi/sau medie tensiune; tensiunea de alimentare – 400 V, 440 V,690 V, 6600 V, 11.000 V; frecventa – 50 Hz, 60 Hz; puterea solicitata – 1 MW, 3MW, 6 MW, 10 MW.

Vor beneficia de instalarea tehnologiei cold-ironing zece dane, 4 dane din zona Port Constanţa Nord şi 6 dane din zona Port Constanţa Sud, având în vedere numărul de solicitări de conectare/deconectare, precum şi perspectivele de dezvoltare a zonei: danele 121 si 123 – pentru nave port-container, danele 120, PL6 – Ro-Ro, dana pasageri, dana 114 – dana pentru vrachiere, danele multifuncționale 119, 44, 35, 36, precum şi dana CL – pentru navele tank.

Principalele beneficii care vor rezulta din realizarea acestui proiect sunt:

  1. reducerea nivelului de zgomot, reducerea emisiilor dăunătoare, precum şi reducerea emisiilor de dioxid de carbon în zona portuară, dar şi în zona comercială aflată în imediata apropiere a portului;
  2. reducerea vibrațiilor pentru condiții mai confortabile pentru pasagerii aflați la bordul navelor de croazieră şi nu numai;
  3. creează oportunități de afaceri pentru toate părțile implicate: reducerea costurilor de funcționare a navelor şi furnizarea de servicii suplimentare în porturi;
  4. cererea suplimentară de energie creează oportunități de echilibrare locală a rețelelor de electricitate;
  5. conectarea navelor la resurse de energie regenerabilă, energie eoliană şi energie solară permite reducerea suplimentara a emisiilor.

Proiectul a demarat oficial în data de 01.01.2023.