Traficul de mărfuri din România, o evoluţie incertă
Pe parcursul anului 2014, traficul de mărfuri din România a urmat îndeaproape trendul instabil înregistrat de economia europeană, afectată în primul rând de tensiunile dintre Rusia și Ucraina, indicând, în funcţie de mijlocul de transport utilizat pentru schimburile comerciale, fluctuaţii semnificative.
Majorarea de 1,4% a volumelor transportate în Europa pe cale aeriană înregistrată în primele 11 luni ale anului, raportată de Asociaţia Companiilor Aeriene Europene (AEA), pare să fi avut o influenţă la fel de modestă asupra evoluţiei traficului cargo de pe Aeroportul Internaţional „Henri Coandă”, cel mai mare operator aerian din ţara noastră.
Potrivit datelor oficiale, în 2014, pe/de pe Henri Coandă s-au transportat 29.192,8 tone (respectiv 25.884,1 tone marfă și 3.308,7 tone poștă). Acest lucru a însemnat o creștere de 2,68%, faţă de volumul de 28.432,2 tone (25.564,4 tone marfă și 2.867,8 poștă) înregistrat în 2013, o majorare infimă, dar care indică faptul că în România există premize optimiste privind evoluţia traficului aerian de mărfuri.
De creșteri ale volumelor a avut parte și Aeroportul Internaţional Timișoara „Traian Vuia”, care pe parcursul lui 2014 a reușit să atingă un nivel de 1.937,3 tone de mărfuri transportate, cu 21,02% mai mult faţă de cele 1.600,8 tone înregistrate în anul precedent. Pronosticul rămâne optimist și pentru anul în curs, reprezentanţii aeroportului previzionând o creștere de 16,14%, respectiv un volum de mărfuri de 2.250 de tone.
Rezultate „pe plus” ale traficului de mărfuri nu au putut fi însă confirmate și de Aeroportul Internaţional „Mihail Kogălniceanu” Constanţa S.A., aici fiind transportate pe parcursul anului 2014 doar 953,20 tone de marfă, o scădere majoră, de 45% faţă de cele 1.740 de tone înregistrate în 2013.
Traficul maritime de mărfuri, pe un trend ușor ascendent
Volumele de mărfuri transportate în România pe cale maritime par să confirme estimările moderate ale reprezentanţilor Comisiei Europene privind evoluţia la nivel european a acestui segment, pentru următorii ani. Potrivit datelor furnizate de Administraţia Porturilor Constanţa, în 2014, în/din porturile românești Constanţa, Midia şi Mangalia au fost transportate 55.641.910 tone de mărfuri, cu 0,9% mai mult decât în 2013.
Datele arată că anul trecut traficul maritim a crescut la 43.053.376 tone (comparative cu cele 42.669.079 tone înregistrate în 2013), traficul fluvial reprezentând 12.588.489 de tone, cu 119.511 tone mai mult faţă de același an.
Creșteri importante de la un an la altul au fost înregistrate pe următoarele grupe de mărfuri: cereale (de la 15.261.789 tone în 2013, la 17.420.547 tone în 2014), petrol brut (de la 5.396.525 de tone, la 6.750.866 de tone), lemn/plută (de la 437.955 de tone, la 919.411 de tone), seminţe uleioase (de la 1.932.875, la 2.478.251 de tone) și celuloză și hârtie deșeuri de hârtie (de la 45.684, la 63.451 tone).
În ceea ce privește traficul de containere, acesta a totalizat în 2014 o cantitate de 6.778.884 tone, respectiv 668.293 TEU, comparativ cu 2013 când au fost înregistrate 6.543.354 tone, respectiv 661.124 TEU. Procentual, creşterea este de 3,6%, iar în ceea ce priveşte numărul de TEU-uri, creşterea este de 1%.
Stagnare pe segmentul feroviar
La nivelul anului 2014, volumul total transportat de principalul operator feroviar de mărfuri din România, CFR Marfă, a fost apropiat de cel înregistrat în anul anterior. Astfel, dacă în 2013 s-a transportat un volum de 27,6 milioane de tone, în 2014 acest indicator a fost de 27,8 milioanede tone, o creștere de doar 0,2 milioane de tone de mărfuri transportate.
Comparativ cu 2013, evoluţia traficului derulat în 2014 de CFR Marfă, pe diferite tipuri de trafic, indică o creștere de 1.033.263 tone pe segmentul de traffic intern, și scăderi importante de 255.925 tone pe export, 488.083 tone pe import și de 63.616 tone pe tranzit. Pentru anul 2015, prognozele efectuate de CFR Marfă nu sunt deloc încurajatoare, reprezentanţii instituţiei estimând că volumele de marfă transportate pe cale feroviară vor atinge un nivel similar cu cel realizat în 2014.
Continutul acestui articol este restrictionat. In cazul in care sunteti abonat al Intermodal&Logistic va rugam introduceti numele de abonat si parola in zonele de mai jos. In cazul in care doriti sa va abonati va rugam sa completati cererea din pagina CUM MA ABONEZ
