Home Industrial Transportul feroviar eficientizează lanţul logistic al fabricii de hârtie din Zărnești

Transportul feroviar eficientizează lanţul logistic al fabricii de hârtie din Zărnești

Transportul feroviar eficientizează lanţul logistic al fabricii de hârtie din Zărnești

Industria hârtiei are un lanţ logistic diferit de alte industrii, ceea ce reprezintă o oportunitate, dar și o provocare atunci când vorbim de sustenabilitate și reducerea impactului asupra mediului.

La nivel european, livrările de materii prime și produse finite totalizează 350 milioane de tone și costă 7,5 miliarde euro anual. Mai mult, lanţul de aprovizionare cu materii prime – produse forestiere și hârtie reciclată din puncte de colectare – este foarte extins.

Astfel, producătorii de hârtie apelează la transportul rutier mai mult decât la orice alt mijloc de transport atât pentru fluxurile de intrare și aprovizionare cu materii prime, dar și pentru cele de ieșire, produsele finite necesitând o livrare rapidă către clienţi.

În același timp, companiile producătoare de hârtie și carton și-au luat angajamente la nivel de industrie de a reduce masiv emisiile de dioxid de carbon, iar îndreptarea către soluţii mai sustenabile de transport, cum ar fi calea ferată, este o practică tot mai des întâlnită.

Un astfel de exemplu este cel al fabricii de hârtie din Zărnești, preluată în 2018 de către DS Smith, ca parte a achiziţiei EcoPack și EcoPaper, utilizează transportul de calea ferată pentru livrarea hârtiei pentru reciclare. Fabrica și-a diversificat conexiunile și modurile de transport pentru a reduce dependenţa de transportul rutier și emisiile de CO2. Acest proiect face parte din noua strategie de sustenabilitate a DS Smith, lansată în 2017 și care prevede reducerea nivelului de dioxid de carbon cu 30% pentru fiecare tonă de hârtie produsă. Prin extinderea modurilor de transport utilizate și includerea transportului feroviar, emisiile de dioxid de carbon asociate activităţilor de transport la fabrică au fost reduse considerabil.

„Suntem încântaţi că am adus o nouă soluţie în această locaţie și, așa cum se întâmplă cu toate noile proiecte, am făcut o verificare prealabilă amănunţită pentru a ne asigura că vom putea să reacţionăm în orice situaţie. Ne aflam în acel moment și în plin proces de integrare a operaţiunilor fabricii după achiziţia de către DS Smith a EcoPaper, dar totul în proiect a funcţionat foarte bine până acum” –  Jacek Foremny, Manager Comercial pentru Europa de Est DS Smith

După o perioadă premergătoare  demarării proiectului, primul tren a plecat din Polonia către Zărnești în aprilie 2018. Proiectul pilot a însemnat transportul pe tren a unei cantităţi de hârtie ce echivala cu volumele transportate în 40 de camioane.

Jacek Foremny, Manager Comercial pentru Europa de Est DS Smith și responsabil cu implementarea acestui proiect ne-a acordat un scurt interviu și ne-a oferit oferit detalii despre acest proiect, dar și despre planurile de deschidere a noi rute intermodale care să lege fabrica din Zărnești de alte puncte din lanţul logistic al DS Smith.

Intermodal & Logistics: Ce înseamnă în procente livrările pe cale ferată către fabrica din Zărnești acum? La încheierea proiectului pilot, aţi declarant într-un comunicat de presă că sunt livrate lunar aproximativ 4.800 tone de hârtie reciclată.

Jacek Foremny: În acest moment operăm un singur serviciu regulat, care are capacitatea de alivra volume semnificative. Cu toate acestea, în funcţie de cerinţele unităţii într-o anumită perioadă putem adăuga un al doilea serviciu, ceea ce înseamnă că ne putem dubla capacitatea de livrare. Aceste livrări pe tren reprezintă aproximativ 10-20% din nevoia lunară de hârtie reciclată a fabricii din Zărnești.

Intermodal & Logistics: De unde sunt trimiși la Zărnești baloţii de hârtie? Care sunt punctele de origine?

Jacek Foremny: Momentan ne concentrăm atenţia pe ruta de aprovizionare din Polonia. În același timp, suntem în probe cu livrarea de baloţi din depozitul nostru cu hârtie reciclată din Novi Dvori, Croaţia, care în viitor ar putea deveni o locaţie secundară de aprovizionare pentru Zărnești.

Intermodal & Logistics: Ce alte proiecte similare mai are DS Smith implementate în Europa?

Jacek Foremny: Derulăm proiecte similare pentru susţinerea operaţiunilor fabricilor din pieţe precum Austria sau Ucraina, unde utilizăm transportul pe calea ferată complementar cu alte moduri de transport. Pentru a livra valoare în întregul supply chain, revizuim cu regularitate priorităţile strategice, inclusive abordarea în business pentru a ne asigura că totul corespunde nevoilor noastre viitoare pe măsură ce continuăm să investim și să ne dezvoltăm pe termen lung. Utilizarea soluţiilor alternative de transport reprezintă una dintre priorităţile noastre și credem că acest proiect va avea o contribuţie important în îndeplinirea obiectivelor de sustenabilitate asumate de către DS Smith.

De asemenea, se aliniază cu obiectivele noastre logistice și oferă o soluţie pentru a suplimenta capacitatea de transport pe cale rutieră, destulde limitată, către fabrică.

Intermodal & Logistics: În ceea ce privește transportul produselor finite de la fabrica din Zărnești, în ce măsură se utilizează transportul feroviar?

Jacek Foremny: Transportul produselor finite, al sulurilor de hârtie se află la capătul opus al supply chainului faţă de transportul hârtiei reciclate. Avem în plan să derulăm un proiect pilot pentru transportul acestor materiale pe tren până în Polonia, după o evaluare a capacităţii disponibile a terminalului de reîncărcare.