Home Intermodal 2019: un an dificil, dar cu creștere pentru transportul intermodal

2019: un an dificil, dar cu creștere pentru transportul intermodal

2019: un an dificil, dar cu creștere pentru transportul intermodal

2019 a fost un an dificil pentru sectorul de transport intermodal în Europa, arată cel mai recent raport al UIRR. Cu toate acestea, membrii asociației au înregistrat o creștere de 1,48% tone/kilometru, un rezultat egal cu creșterea PIB la nivelul UE.

Membrii UIRR au transportat volume record de 8,8 milioane TEU în 2019 față de 8,6 milioane TEU în 2018. Numărul de transporturi intermodale a rămas aproximativ la fel cu cel din 2018, creșterea fiind de doar 0,19%.

2018 a fost un an marcat de un optimism crescut în ceea ce privește evoluția transportului combinat de marfă în Europa în baza mult-așteptatei Directive a Transportului Combinat,  în vreme ce 2019 a fost marcat de o serie de provocări operaționale, și nu numai, ce au întunecat perspectivele pentru acest segment. Accidentul feroviar de la Great Belt Bridge din Danemarca a întrerupt temporar transportul semi-trailerelor în vagoane tip buzunar, un segment de creștere pentru transportul intermodal. Între 2008 și 2017, peste 3 milioane de semi-trailere au fost transportate în vagoane tip buzunar în Europa, iar interzicerea acestui tip de transport în Danemarca în ianuarie 2020 a adus costuri suplimentare pentru industrie. Acest accident a fost urmat de o serie de dezastre naturale, iar lucrările insuficient coordonate la infrastructura de cale ferată au afectat punctualitatea trenurilor de marfă, totul culminând cu o grevă prelungită a lucrătorilor feroviari în Franța.

Impedimente legislative

Provocările operaționale au fost cuplate cu o serie de impedimente legislative. “Alegerile parlamentare din mai 2019 au însemnat suspendarea temporară a procesului legislativ. Comisia von der Leyen a preluat atribuțiile pe 1 noiembrie, cu întârziere și imediat după aceea s-a ajuns la un acord, potențial dăunător transportului combinat, asupra Pachetului de Mobilitate I. În același timp s-a decis retragerea propunerii amendamentului Directivei Transportului Combinat”, spune președintele UIRR, Ralf-Charley Schultze.

Directiva Transportului Combinat este o propunere legislative menită să sprijine schimbul modal pe distanțe lungi de pe cale rutieră pe cale ferată, transport maritim sau fluvial prin stimulente economice. Comisia Europeană a propus amendamente la această directivă, aflată în discuții de mulți ani, și, în cele din urmă, propunerea a fost retrasă la începutul acestui an.

Discuțiile legate de Directiva Transportului Combinat urmează să fie reluate în 2021, împreună cu alte propuneri într-un pachet de măsuri legislative pentru un transport verde.

Care sunt perspectivele?

 “Speranțele în sectorul de transport intermodal sunt legate de înțelegerea dezechilibrelor ce se nasc din diferențele în cadrele legislative între diferitele moduri de transport, care ar trebui corectate în spiritul competiției corecte și ca urmare a nevoii de a adresa în mod decisiv provocările climatice și de poluare,” explică Ralf-Charley Schultze. Astfel, transportul combinat ar trebui să beneficieze de pe urma obiectivelor de înverzire a transportului de marfă, trasate de Green Deal- Pactul Ecologic European și a concentrării pe eficiența energetică. “Amendamentul Directivei de Accizare a Combustibililor a fost de asemenea promis pentru 2021, în timp ce deliberările pentru Directiva Eurovignette ar trebui să înceapă în cea de-a doua jumătate a acestui an. Ambele ar trebui să contribuie la corectarea dezechilibrelor ce predomină, în favoarea transportului rutier de marfă, în cadrul legislativ european.