AUTOMOTIVE LOGISTICS SUMMIT 2023: o industrie în plină transformare
Reziliență, alături de transformare, mobilitate/electromobilitate și oameni au fost, la ediția din 2023 a AUTOMOTIVE LOGISTICS SUMMIT, cuvintele care s-au auzit cel mai des, într-o sală ce a reunit aproape 300 de participanți nu doar din România, ci și din Republica Moldova, Bulgaria sau Serbia.
De la ultima conferință live organizată la Sibiu, industria automotive, și nu numai, a trecut printr-o serie de crize, care s-au derulat succesiv sau concomitent: Brexit, pandemia, criza microcipurilor, criza containerelor maritime și a capacității de transport, inflația sau războiul din Ucraina.
“Cu toate acestea, sau mai bine spus în pofida acestora, suntem încă aici, civilizația nu a apasat butonul de reset, economia globală nu a intrat în colaps, oamenii continuă să muncească, să consume, să creeze, să inoveze și în special să se adapteze situației actuale,” spunea în deschiderea evenimentului Mădălin Mereș, Senior SAP consultant, Marquardt Business Services, moderatorul AUTOMOTIVE LOGISTICS SUMMIT 2023.
Reziliența și modul în care producătorii de componente se adaptează la “noul normal”, dar și avantajele competitive pe care țările din Sud-Estul Europei le au pentru a deveni jucători importanți în noua eră a mobilității și de a atrage noi investiții, au fost subiecte abordate în cadrul primului panel al evenimentului CEO TALKS.
Bernhard Gehlert, Senior Vice President, Commercial Director Bosch Blaj Plant:
Trebuie să recunoaștem că întotdeauna există o criză în automotive și întotdeauna va exista. Astfel de momente nu pot fi evitate, dar ne putem pregăti într-o oarecare măsură pentru ele pentru a reduce impactul asupra afacerii și asupra clienților.
Una dintre soluții, de exemplu, este modelarea lanțurilor de aprovizionare astfel încât să fii conștient de blocajele din supply chain, să știi unde sunt localizați furnizorii cheie și, dacă este posibil, să ai furnizori alternativi. Din nefericire nu este atât de ușor pentru că pentru clienți nu este atât de evident că această reziliență în supply chain nu este gratuită.
Este important să putem comunica diferența dintre un lanț de aprovizionare mai rezilient, care poate suporta anumite șocuri și un lanț de aprovizionare optimizat pentru o situație ideală, care primește lovituri mai dure în cazul unor crize.
Sasha Cioringa. General Manager Continental Automotive Serbia:
Continental nu se află în România sau în Serbia doar pentru costul scăzut al mâinii de lucru. În acest context al transformării industriei automotive căutăm oameni competenți. În viitor, industria automotive va produce mai puține mașini, dar care vor fi de 10 ori mai complexe decât în prezent, iar pentru asta avem nevoie de ingineri.
Pentru Continental, România este un hub de inginerie, aici lucrează peste 8.000 de ingineri în centrele de cercetare și dezvoltare, fiind a doua țară după Germania ca număr de ingineri. Pas cu pas devenim centrul întregii transformări a industriei automotive.
În cadrul Continental, Serbia joacă acum un rol important în producție. Am deschis recent o mega-fabrică în Kać, Serbia, care are toate premisele să devină cea mai mare fabrică Continental la nivel global.
Rosen Daskalov, CEO, Founder& Owner SIN CARS
Din propria mea experiență, România este cu mulți pași în fața Bulgariei din punct de vedere al susținerii investițiilor, acesta fiind și motivul pentru care am ales România ca locație pentru noua fabrică SIN Cars. Situația politică în România este mult mai stabilă, un sistem juridic care funcționează, un element esențial pentru protejarea investițiilor și reguli foarte clare privind investițiile.
Cătălin Naidin, Managing Director I.M. Elektromanufacturing:
Experiența investitorilor în Republica Moldova este una pozitivă. Deși este o țară mica în comparație cu România, Republica Moldova are personal calificat, oameni educați, iar la nivel guvernamental există o preocupare și focus de a recupera decalajul în termeni de investiții în producție pe care îl au comparativ cu România, Serbia, Macedonia de Nord.
Pentru I.M. Elektromanufacturing, electrificarea reprezintă o mare oportunitate de a crește compania. Partenerul nostru strategic a semnat deja un contract important cu un producător de vehicule, iar premisele sunt optimiste.
Atragerea și retenția resursei umane în industria automotive
Cu aproximativ 195.000 de persoane angajate direct, România se află pe locul patru la nivelul UE, după Polonia, Franța și Germania, ca număr de angajați în industria auto.
În cadrul unui panel de discuții libere cu tema Atragerea de investiții și talente în industria automotive, Mihaela Scurtu, Country HR Director LEONI Romania; Andrei Koszti, Regional Commercial Manager CTP Romania și Marius Ștefănescu, Co-Founder International Work Finder au dezbătut parte problema forței de muncă, importanța resursei umane în atragerea de noi investitori, dar și importul de lucrători din Asia ca soluție pentru a menține investitorii și a atrage în continuare investiții străine.
Cu 11.500 de angajați la nivel local, LEONI este unul dintre cei mai mari angajatori din România. Menținerea acestui număr de salariați, dar și atragerea de noi oameni în organizație reprezintă o provocare, la care compania răspunde cur brio.
“Deși avem la bază o structură de HR Country care asigură guvernanța proceselor de lucru și în același timp în recrutare avem acțiuni și activități aliniate, de fiecare dată suntem în situația în care trebuie să și particularizăm acțiunile pe care le avem.
Pentru atragerea de candidați, dar și creșterea numărului de angajați, implementăm acțiuni personalizate întrucât avem nevoie de forță de muncă pentru zona de producție, dar în egală măsură și de specialiști: ingineri, IT, HR, financiar, etc.
Suntem mândri de programul nostru de internship, unde reușim an de an să atragem, dar și să păstrăm studenți în cadrul companiei. De asemenea, avem și un sistem intern de bonusare, una dintre metodele de retenție cele mai apreciate,” a declarat Mihaela Scurtu, Country HR Director LEONI Romania.
România devine tot mai relevantă pentru a atrage noi investiții. Acesta a fost mesajul transmis în cadrul panelului de către Andrei Koszti, Regional Commercial Manager CTP Romania. “În 2022 România a atras investiții cu capital extern de 10,8 miliarde de euro, cu un an înainte de aproximativ 9 miliarde euro, conform datelor Băncii Naționale a României. Est clar o îmbunătățire și se marchează un trend ascendent. Întrebarea ar fi de ce nu am atras mai mult 30 de miliarde de euro? Suntem o țară emergentă, dar trebuie să lucrăm mai mult pentru a câștiga lupta cu regiunea.”
În cadrul panelului, Andrei Koszti a explicat și rolul pe care parcurile industriale construite sustenabil de către CTP România, care caută nu doar să ofere spații de producție sau logistice, ci un mediu de lucru optim pentru oameni, ce includ alte facilități precum puncte medicale, spații de relaxare, spații verzi și, curând spații de locuit, pot deveni factori cheie pentru retenția angajaților și pentru dezvoltarea companiilor.
În 2022, în România, s-au acordat în jur de 100.000 de avize pentru lucrători non-UE, cu precădere din Asia. Dintre aceștia, aproximativ 25.000 au fost angajați de companiile din industria automotive și logistică, a explicat în cadrul panelului Marius Ștefănescu, Co-Founder International Work Finder, companie care se ocupă cu recrutarea personalului extra-comunitar din Asia.
Acesta a oferit audienței sfaturi referitoare la recrutarea și integrarea lucrătorilor din Asia, dar și despre lacunele legislative existente la momentul actual în România din acest punct de vedere.
A oferit însă și o veste bună angajatorilor: “Una dintre schimbările benefice pentru companii în ceea ce privește lucrătorii extra-comunitari este că acum prin lege lucrătorii trebuie să stea un an la angajatorul care i-a adus în România. Lucrăm în prezent la extinderea acestei perioade la doi ani.”
Potrivit lui Marius Ștefănescu, pentru atragerea și menținerea investițiilor în producție în următorii ani, în condițiile în care la nivelul întregii Uniuni Europene există un deficit de forță de muncă, pe fondul îmbătrânirii populației, importul de lucrători din Asia reprezintă o soluție la îndemâna angajatorilor.
Mai multe detalii despre subiectele abordate în cadrul AUTOMOTIVE LOGISTICS SUMMIT 2023 puteți citi în următorul număr al revistei Intermodal&Logistics.
Galeria de foto de la eveniment este disponibilă pe www.automotivesummit.ro
Bernhard Gehlert, Senior Vice President, Commercial Director Bosch Blaj Plant:
Sasha Cioringa. General Manager Continental Automotive Serbia:
Rosen Daskalov, CEO, Founder& Owner SIN CARS
Cătălin Naidin, Managing Director I.M. Elektromanufacturing: 








