Home Logistics Comerț international BREXIT – supply chain-ul vostru este pregătit?

BREXIT – supply chain-ul vostru este pregătit?

BREXIT – supply chain-ul vostru este pregătit?

Îmi place să definesc supply chain-ul, inima oricărei afaceri, ca fiind o acumulare de competențe, relații, procese, proceduri și acțiuni care răspund cerințelor pieței. Acestea fiind spuse, îndată ce Brexit va avea loc, nevoile pieței din și pentru Marea Britanie se vor schimba. Iar dacă piața se schimbă, supply chain-ul trebuie să fie gata să răspundă unui nou scenariu. Din acest motiv, Brexit va avea un impact în managementul lanțurilor de aprovizionare.

Elena Marangon, Supply Chain Consultant

În primul rând, trebuie să vă recunoașteți vouă că puteți gestiona doar un anume grup de “potențiale “ probleme/schimbări. Și tocmai din acest motiv, maparea supply chainului, dacă încă nu s-a făcut, poate ajuta companiile să înțeleagă riscurile, oportunitățile, punctele critice și zonele de intervenție: scopul acestei hărți este să ofere perspectivă și vizibilitate asupra complexității lanțului de aprovizionare și să prioritizeze zonele care trebuie revizuite.

Harta supply chainului vă va spune cum să gestionați activitățile astăzi, cum sunt făcute lucrurile și, cum ar putea fi altfel făcute, luând în calcul impactul Brexit în mod special.

Identificați principalele părți interesate: furnizori, clienți, producție, IT, financiar și înțelegeți să înțelegeți modul în care trebuie reproiectate procesele sau renegociate unele elemente cheie (termeni contractuali, termeni de execuție, termeni de livrare) care vă pot fi de folos în această fază. Iată câteva exemple de elemente care vor fi influențate și pentru care trebuie făcută analiza:

  • Unul dintre punctele esențiale este legat defurnizori

Maparea vă va ajuta să identificați modul în care puteți organiza noul lanț de aprovizionare. Divizarea contractelor cu diferiți furnizori din Europa/lume poate ajuta companiile să-și reducă riscurile când vine vorba de creșteri neașteptate ale tarifelor, întârzieri, noi reglementări legale, probleme legate de lipsa stocurilor

Utilizarea de mai multe surse pentru material primă poate fi o soluție simplă pentru a preîntâmpina soluții legate de disponibilitatea materiilor.

  • Un alt punct esențial este legat de rețeaua logistică: unde sunt localizate huburile/centrele de distribuție astăzi? De unde vă aprovizionați cu materii prime, stocuri, produse semi-finite?

Brexitul va aduce, probabil, o reproiectare a rețelei logistice în special în ceea ce privește depozitarea și distribuția.

După maparea in supply chain, analizați cu atenție toate aspectele asupra cărora se va resimți impactul Brexit. Mai jos găsiți câteva care să vă ajute să vă gândiți la procese.

Costurile: costurile vor crește

Acest lucru se datorează taxelor, nivelului TVA, tarifelor, documentațiilor necesare, volatilității lirei în raport cu euro și alte monede.

Dacă ne gândim la costurile logistice, trebuie să luăm în considerare costurile interne cu logistica, costurile externe, costurile de asigurare a mărfurilor și de depozitare, costurile cu creșterea stocurilor pentru a evita un stock-out si multe altele.

Timpii de livrare: trebuie să ne fie foarte clar că UE va fi o piață, iar Marea Britanie o altă piață. Cum timpul înseamnă bani, iar transportul mărfurilor după Brexit va dura mai mult, costul va fi mai mare. Timpul de livrare va crește dacă rețelele logistice nu sunt bine organizate. Întârzierile la punctele vamale de trecere a frontierei între UE și Marea Britanie și controalele pentru import și export vor avea ca și consecință un timp total mai lung.

Toate elementele de mai sus vor genera nevoia de a reconfigura sisteme. Brexit va oblige companiile să se confrunte cu o complexitate mai mare în ceea ce privește informația care trebuie gestionată și redefinită.

Sunt necesare noi sisteme de management a datelor: sisteme ERP care să ofere acces la o serie de informații, despre furnizori, BOM, informații financiare, timpi totali, stocuri de siguranță, tarife, raportări de taxe, costuri de transport, TVA, Incoterms etc.

Risc vs. oportunitate

Putem privi fiecare risc ca pe o nouă oportunitate. Astfel că dacă ați depus eforturi pentru a reconfigura supply chainul, puteți analiza situația si puteți identifica noi oportunități pentru afacerea dumneavoastră.

De exemplu, revenind la aspectul furnizorilor, ați putea identifica noi aspect favorabile afacerii, cum a fi o achiziție sau fuziune, sau ați putea produce direct în Marea Britanie anumite produse. Din perspectivă logistică ați putea decide să construiți un nou depozit în Marea Britanie pentru a evita riscurile și costurile întârzierilor în livrare sau lipsei de stoc.