Home Logistics Curierat și e-commerce Cost și beneficiu: automatizarea în depozitele logistice

Cost și beneficiu: automatizarea în depozitele logistice

Cost și beneficiu: automatizarea în depozitele logistice

Ca multe alte industrii, logistica se confruntă în prezent cu multiple provocări și schimbări, și ca toate transformările, acestea aduc riscuri și oportunităţi deopotrivă. noi tehnologii, noi așteptări din partea clienţilor, noi modele de business. Și pe măsură ce tehnologia evoluează, așteptările clienţilor cresc, iar forţa de muncă devine tot mai greu de găsit și de păstrat în companii, automatizarea își face loc, timid, nu doar la linia de producţie ci și în depozite.

Dezvoltarea comerţului online, creșterea consumului, dezvoltarea industriei auto și a celei farmaceutice, corelate cu criza forţei de muncă au determinat companiile să investească în diferite soluţii cu un grad mai mic sau mai mare de automatizare menite să crească productivitatea în depozit și să ia din presiunea asupra factorului uman.

Și primul pas pe care o companie care dorește să investească în automatizare ar trebui să-l facă este să stabilească obiectivele pe care sistemul ar trebui să le atingă și să analizeze în detaliu procesele logistice și situaţia actuală în interiorul companiei pentru a identifica soluţia corectă.

Am încercat, pe de o parte să facem o prezentare, fără a fi exhaustivă, a soluţiilor existente pe piaţa din România la ora actuală și să aflăm opinia specialiștilor referitoare la gradul de automatizare al proceselor logistice în companii, și pe de altă parte să vedem ce impact a avut automatizarea asupra câtorva dintre clienţii care au implementat astfel de tehnologii, dar și care au fost costurile și beneficiile.

Automatizarea de la furnizor….

Elmas

Soluţii: gama Linde Robotics, un concept care propune automatizarea unei game largi de aplicaţii clasice din segmentul intralogistic și intermodal

  • P MATIC – pentru transportul încărcăturilor, alimentarea liniilor de producţie, manage mentul deșeurilor
  • L MATIC și L MATIC AC – stivuire la joasă înălţime; scanarea codurilor de bare; preluarea comenzilor; gestionarea liniilor de stoc; manipularea containerelor industriale; stivuirea pe transportoare
  • T MATIC – transferul încărcăturilor paletizate pe distanţe mari;
  • R matic – stivuirea auto matizată la înalţime
  • K matic – automati za rea stivuirii la înălţimi mari în spa ţii înguste
  • C matic – soluţie de transport al încărcăturilor pentru care ghidarea se face cu ajutorul unei benzi magnetice aplicată pe podea
  • Amortizare investiţie – 3-5 ani
  • Beneficii: predictibilitate în procesele de operare, creșterea productivităţii, reducerea costurilor prin diminuarea distrugerii bunurilor, reducerea erorii umane.

“Există­ o­ creștere ­a ­cererii solu­ţiilor­ automatizate, nu­ numai ­în­ depozite ­ci și ­în­ zonele ­de ­producţie, companiile­ din ­in­dus­­tria automotive,­ pro­duc­ţie, operatori ­logistici ­fiind inte­resate ­de acest­ concept. Clienţii ­sunt­ majoritatea ­înprospecţiunea ­unor­a stfel­ de soluţii,­ iar ­noi ­ne­ aflăm­ în­ plin proces ­de ­identificare ­a ­identităţii­ zonei­ de­ robotizare ­și ­a beneficiilor ­aduse”

Interoll

Soluţii: sisteme depozitare dinamică, sisteme de sortare, sisteme conveioare modulare

  • Beneficii: creștere a productivităţii, accelerarea proceselor, reducerea erorilor, flexibilitate în operare, reducerea timpilor de planificare
  • Amortizarea investiţiei: între 18 și 24 de luni

“Ţările­ din Europa­ de­ Est ­ajung ­din urmă­ destul­ de­ repede­ Vestul­ Europe iși­ pe­ termen ­lung ­pentru ­automatizare potenţialul­ de­ dezvoltare  ­este ­același pentru­ ambele­ regiuni.­ Oportunităţi pentru­ proiectele ­greenfield­ din Europa­ de ­Est­ care­ vor ­implementa tehnologii ­moderne ­și ­automatizări este­ semnificativ. ­În­ România,­ vedem industria ­automotive­ și­ cea­ de­ curierat ca­ factori­ de­ creștere­ pentru­ soluţiile logistice ­de ­automatizare.”

 Jungheinrich România

Soluţii: depozite automate și AGV-uri (echipamente automate pentru paleţi)

  • Amortizare investiţie:

Depozit automat – peste 5 ani (ciclu de viaţă între 10 și 20 ani)

AGV – peste 3 ani (ciclu de viaţă între 8 și 10 ani)

  • Beneficii: reducerea timpilor de livrare și a numărului de erori, creșterea încrederii clienţilor și a satisfacţiei propriilor angajaţi.

“Momentan ­doar­ 5%­ dintre­ clienţi­ au în­ calcul ­soluţii­ logistice­ automatizate, dar­ este­ o ­piaţă ­în ­creștere. ­Clienţii­ care doresc­ să­ investească ­în­ soluţii ­automate iau­ în­ calcul ­cel­ puţin ­dublarea ­afacerii ­în următorii­ trei ani­ în­ condiţiile ­eliminării forţei­ de­ muncă­ din ­planul­ lor­ de afaceri”

SSI SCHAEFER

Soluţii: mașini dinamice de deservire a rafturilor, sisteme navetă, rafturi dinamice și rafturi mobile pentru paleţi; sisteme de transport fără șofer (Weasel, MoTUM), sisteme conveioare pentru transportul paleţilor, containerelor cu role, tăvilor; sisteme de comisionare semiautomată (Batch Pick’N Scan Sorter, Parralel Picking System, Pick to Tote, Pick to Bucket) și automată (Fulfillment Factory, A-FRAME, 3D-MATRIX Solution®, Schäfer Case Picking, SSI Robo-Pick)

  • Amotizare investiţie:

Sisteme relativ simple – 2-3 ani

Sisteme complexe –  > 7 ani

  • Beneficii: soluţii generale dintr-o singură sursă, eficientizarea transportului în depozit, spaţiului de depozitare și a activităţilor de picking; realizarea unui flux optim al materialelor; eficienţă și rulaj superioare

“Se­ remarcă­ o­ creștere ­a interesului ­clienţilor ­în­ a avea ­implementate­ soluţii automatizate ­în­ lanţul­ lor intralogistic. ­Însă,­ de­ la cerere ­la ­realizare drumul este­ lung­ și­ de ­regulă ­cu ­final nedorit ­de ­noi. Vom­ vedea ­o ­curbă ascendentă, ­în ­special pe­ partea­ de­ soluţii standardizate­ de­ dimensiuni mici­ și­ medii.­ Însă ­va ­fi nevoie ­de ­o­perioadă ­de ridicare ­a ­nivelului­ de înţelegere ­și ­acceptare­a acestor ­tipuri­ de ­soluţii pentru ­a­ putea ­vedea real ­o­ piaţă ­de ­soluţii ­de automatizare ­în­ România.”

5.Toyota Material Handling Romania

Soluţii: TAE050 – cărucior de marfă compact ghidat pe o bandă magnetică plasată pe podea: Sarcină tractare – max. 500 kg; Transport – 140 kg; sisteme Autopilot; echipamente semi-automate – order pickere cu acţionare la distanţă

  • Amortizare investiţie: 4 și 6 ani
  • Beneficii: reducerea costurilor cu personalul și spaţiul, reducerea volumului de marfă deteriorată

“Nevoia ­de ­automatizare­ s-­a ­născut ­ca ­urmare a­ lipsei­ de ­personal­ calificat, ­dar­ și ­pentru eficientizarea ­proceselor ­de­ mișcare ­a ­ mărfii. Interesul­ faţă ­de­ aceste­ sisteme ­va ­continua să­ crească,­ astfel­ că­ evoluţia­ pieţei­ va­ fi­ una pozitivă”

6.Mach FTD

Soluţii: transport și manipulare – conveioare, transport vertical, divertoare, rejectoare;  roboţi industriali

  • Amortizarea investiţiei: 1-5 ani
  • Beneficii: calitatea soluţiilor și a componentelor integrate, flexibilitatea, în sensul adaptării unor cerinţe dinamice, suportul tehnic local, la distanţă sau direct la client.

“Tendinţa ­de­ creștere ­a ­investiţiilor ­în ­zona ­de automatizare ­a ­depozitelor ­este­ evidentă­ și determinată ­de ­creșterea ­volumelor, ­creșterea costului ­forţei ­de ­muncă ­și ­cerinţele ­de ­calitate din ­ce ­în ­ce­ mai ­exigente”


…..la client

Curierii, retailerii online, distribuitorii de produse farmaceutice, importatorii din sectorul pieselor de schimb sau producătorii din industria automotive au deschis timid calea implementărilor de sisteme semi-automatizate sau automatizate.

Dorinţa de eficientizare a activităţii și creșterea satisfacţiei clientului final, diminuarea erorilor de sortare, simplificarea proceselor, dar și diminuarea efortului depus de către angajaţi au fost factori importanţi care au stat la baza deciziei companiilor din curierat de a apela la soluţii de automatizare a diverselor procese.

“În primul rând, automatizarea este un proces care durează destul de mult, analizezi nevoia, oferta, opţiunile de instalare, compatibilitatea cu omologările și certificările de care ai nevoie intern și internaţional, costul, disponibilităţile financiare, timpul de recuperare a investiţiei și tendinţele în industria în care operăm. În ceea ce privește beneficiarul final, analiza implică efectele asupra lui, respectiv acurateţea procesului pe care urmează să îl implementezi și modificarea timpilor de livrare” explică Roxana Magopeţ, Marketing & PR Manager FAN Courier decizia liderului pieţei de curierat din România de a introduce tehnologii de automatizare în huburile sale. “Sistemele de automatizare implementate între timp ne-au ajutat să păstrăm calitatea și precizia expediţiilor. Productivitatea muncii aproape că s-a dublat în cei peste 8 ani de când am instalat prima bandă de sortare”.

 

DPD România, parte a DPD group, aflată în top 3 companii de curierat în România estimează pentru acest an 11 milioane de colete livrare. Pentru a face faţă presiunii impuse de volumele tot mai mari și de dezvoltarea comerţului online, care aduce 50% din vânzări, DPD România a investit în ultimii ani aproape 2,5 milioane euro în benzi de sortare automatizate și semiautomatizate pentru huburile sale din capitală și din ţară. „Principalii factori care ne-au determinat să investim în soluţiile de automatizare în depozite au fost viteza de creștere a pieţei de curierat, volumele din ce în ce mai mari din ultimii ani, ferestrele de operare din ce în ce mai strânse, dar și forţa de muncă pregătită care devine tot mai scumpă” declară reprezentanţii DPD România.

 

FAN Courier

Sector de activitate: curierat
HUB: Ștefăneștii de Jos – 10.000 mp

Soluţii de automatizare:

  • Bandă automată de sortare colete de Siemens
  • Lungime – 324 m
  • Viteză medie de transport – 2,5 m/s
  • Numărul de colete citite ca urmare a descifrării de coduri de bare indică o rată estimată de peste 97%
  • Capacitate sortare colete mici și medii – 5.600 colete/oră
  • Nivel de zgomot extrem de redus – 70dB, echivalentul unui congelator casnic
  • Bandă automată sortare plicuri BOWE Systec Austria
  • Capacitate sortare – 8.000 plicuri/oră, 128.000 plicuri/16 ore
  • Repartizare corespondenţă – 102 destinaţii
  • Alimentarea cu plicuri se poate efectua în regim manual, automat sau mixt
  • Investiţie – peste 1 milion euro
  • Beneficii – creșterea cu 50% a productivităţii pe segmentul sortării și transportului plicurilor
  • Sistemul mobil încărcare-descărcare a camioanelor- peste 600.000 euro
  • Sistem de sortare prin comenzi vocale VoCollect – peste 700.000 euro
  • Capacitate procesare – 600 colete/oră
  • Sistem de sortare Traysorter VANDERLANDE INDUSTRIES – peste 600.000 euro

Autonet Import primul depozit robotizat din România

Autonet Import a inaugurat în cadrul Autonet Mobility Show, cel mai important eveniment din sectorul aftermarket auto primul depozit robotizat din România. Sistemul de depozitare Autostore, cu cei 65 de roboţi pe care îi acţionează, spun reprezentanţii companiei, va crește eficienţa și viteza procesului logistic, diminuând timpul dintre plasarea comenzii și livrare.

Modul AutoStore

  • Amprentă – 3.000 mp
  • 80.000 compartimente de depozitate
  • 65 roboţi
  • 15 puncte de aprovizionare și furnizare
  • 7.000 linii de comandă
  • 80% din comenzile din centrul de distribuţie  Popești-Leordeni sunt prelucrate prin sistemul AutoStore

DPD România

Sector de activitate – curierat

Soluţii automatizare:

  • Sortere semi-automatizate – București și Sibiu
  • Capacitate de sortare hub București – 7.500 colete/oră
  • Capacitatea benzii de sortare se poate tripla prin extragerea plicurilor și coletelor mici
  • Sortere simple – Cluj și Timișoara
  • Beneficii: creșterea productivităţii, scăderea numărului de colete deteriorate și limitarea efortului pe care angajaţii trebuie să îl depună pentru fiecare colet în parte
  • Volumul procesabil/oră a crescut de 4 ori
  • Deteriorările au scăzut cu 2 treimi.
  • Valoare investiţie – 2,5 milioane euro