Home Logistics Cum arată piața de logistică din România?

Cum arată piața de logistică din România?

Cum arată piața de logistică din România?

Cele mai semnificative costuri operaționale ale unei companii de logistică (84%) constau în costuri pentru salarizare (51%) și transport (33%), arată cel mai recent raport al pieței de logistică din România realizat de ARILOG, cu Smart ID și Zebra.

Potrivit raportului ”Tendinţe în Piaţa de Logistică din România 2022”, ce analizează tendinţele, inovaţiile, oportunităţile și provocările cu care se confruntă companiile de logistică, în special în ceea ce privește serviciile de depozitare, creșterea semnificativă a salariilor este efectul deficitului forței de muncă, dar și al cheltuielilor cu salarizarea forței de muncă importate.

Pe de altă parte, costurile de transport au crescut ca urmare a scumpirii tuturor costurilor de funcționare a autovehiculelor, a lipsei de ofertă din piață, din cauza materiilor prime deficitare și, implicit, a întârzierii în livrare.

”Pentru a câștiga cotă de piață, companiile trebuie să adopte digitalizarea. Astfel, eficiența este mult mai mare, iar experiența cu clienții semnificativ îmbunătățită. Este important ca digitalizarea să fie percepută drept un instrument pentru creșterea performanței și nu o soluție, ceea ce face diferența între performanță peste nivelul pieței și aliniere constantă la acesta”, declară Paul Niță, Președinte ARILOG.

Următorii 3 ani pe piața de logistică din România

Potrivit aceluiași studiu, în următorii 3 ani, companiile se vor confrunta cu provocări precum optimizarea costurilor (67,65%), schimbările în comportamentul consumatorului (59,80%) și digitalizarea proceselor (56,86%).

Schimbările în înaltă tehnologie și în modelele operaționale reprezintă direcțiile principale pentru următorii ani. Restricţiile din orașe și creșterea numărului de livrări determină crearea exponenţială a modelelor noi de “last mile delivery”, prin construirea de noi hub-uri în localităţi, cu operaţiuni de crossdocking real.

Totodată, depozitele nu mai sunt “atât” de specializate, ci operatorii sunt forţaţi să reorganizeze operaţiunile pentru a deveni adevarate soluţii pentru livrările în omnichannel.

Care au fost riscurile și provocările în 2022?

 Principalul factor de risc în 2022 a fost, ca și în 2021, lipsa forței de muncă – 47,06% dintre respondenți au menționat această îngrijorare. Presiunea costurilor și optimizarea acestora este amenințarea de nivel mediu pe care au resimțit-o în 2022 companiile vizate în studiu – 54,90%.

Implementarea și integrarea tehnologiei reprezintă, de asemenea, un procent important în preocupările respondenților (40,20%), pentru că și la acest capitol piața are de suferit din două perspective. În primul rând, cea a clienților, care sunt nepregătiți și nu au competențe pentru implementarea proiectelor în domeniul tehnologiilor sau utilizează soluții bazate pe tehnologii vechi, pentru care suportul este deficitar, iar implementările sunt greoaie. Apoi, din perspectiva companiilor dezvoltatoare, care nu au suficientă forță de muncă specializată pentru a facilita analizele și comunicarea cu compania client și pentru a crește viteza de implementare a proiectelor.

În perspectivă, este îmbucurător că cea mai mare parte a respondenților (73%) recunosc că tehnologia și digitalizarea sunt instrumentele de care au nevoie pentru a face față provocărilor – 67% dintre companii au în lucru proiecte de creștere a digitalizării.

”Luând în considerare nevoia de optimizare a costurilor operaționale și în egala măsură presiunea pe reducerea timpilor de livrare, tot mai mulți logisticieni au înțeles importanța avansului tehnologiei, iar concentrarea pe automatizarea și digitalizarea integrată a proceselor va deschide multiple oportunități în această industrie.

Iată că, în prezent, automatizarea și digitalizarea integrată a proceselor reprezintă o preocupare principală pentru cei care caută să își construiască procese cât mai ușor de adaptat contextului pieței în care activează”, precizează Răzvan Drăgoi, Deputy General Manager, Smart ID Technology.

Cei mai importanți factori care împiedică implementarea digitalizării sunt: rezistența la schimbare (aprox. 48%),  înțelegerea redusă a tehnologiilor digitale și a impactului acestora (31,37%), problemele legate de implementare (30,39%) și lipsa de experiență (28,43%).

Prioritățile companiilor pe termen scurt

În ceea ce privește prioritățile pe termen scurt, creșterea eficienței (27%) și optimizarea costurilor (26%) reprezintă principalii stâlpi de susținere, iar soluția pentru îndeplinirea acestor obiective este digitalizarea.

Digitalizarea rămâne un factor important pentru ca o companie să rămână competitivă la nivel intern și internațional și un răspuns la provocările pentru următorii 3-5 ani. Există de asemenea, un interes pentru reconfigurarea și reorganizarea proceselor de business, care reprezintă o bază pentru creșterea vitezei de livrare și optimizarea costurilor”, declară Florin Lazăr, Territory Account Manager, Zebra Technologies.

 Studiul realizat de ARILOG, în perioada septembrie-noiembrie 2022,  a fost trimis către 335 de persoane – directori generali și directori de departamente ai companiilor din industriile de logistică și transport, producție (FMCG, auto, textile, ambalaje), construcții, farma și retail. Eșantionul a fost de 103 respondenți.