Cum poți optimiza costurile de transport? Recomandările Gebrüder Weiss România
Tot mai mulți clienți de servicii de transport au nevoie să își optimizeze costurile de transport.
Potrivit Gebrüder Weiss România, unul dintre principalii jucători ai pieței locale de transport și logistică, țările europene, dar nu numai acestea, sunt martore la o creștere a prețurilor, determinată nu doar de pandemie, declanșarea războiului din Ucraina sau de contextul inflaționist actual.
Ponderea costurilor cu combustibilul în cheltuielile totale pentru transportul bunurilor este semnificativă, ceea ce explică sensibilitatea la modificările prețului din ultimele luni. În plus, criza energetică din lanțurile globale de aprovizionare duce la lipsa unor bunuri, cum ar fi aditivii AdBlue, folosiți de camioanele cu motoare Euro 4 și până la Euro 6. Legislația schimbătoare și tot mai severă a generat o serie de provocări în principal pe segmentul de distribuție capilară (last mile), cum sunt găsirea echilibrului între alinierea la reglementări și costuri (ex. licențierea autovehiculelor cu masa totală maximă autorizată cuprinsă între 2,5 tone și 3,5 tone, proiectul de lege e-transport).
În acest context, companiile din transport și logistică au fost nevoite să ofere clienților soluții pentru a optimiza costurile și pentru a pondera impactul major al acestor schimbări.
Planificarea, parte din soluție
Realizarea unei planificări cât mai realiste și predictibilitatea volumelor este un aspect care ajută clienții în a avea o mai bună imagine asupra costurilor de transport. În egală măsură, în zonele cu densitate redusă în ceea ce privește volumul de marfă transportat, pentru optimizarea costurilor se poate opta împreună cu clientul pentru o scădere a frecvenței de livrare prin cumularea comenzilor la un număr mai mic de transporturi. De asemenea, livrarea în afara orelor de vârf din trafic poate fi un aspect important ce determină eficientizarea rutelor.

Investițiile în huburi logistice, esențială pentru eficientizarea costurilor de transport
Potrivit afirmațiilor sale, investițiile pe care o companie dedicată de logistică le face în hub-uri de depozitare, tehnologie, procese și personal îi permit să eficientizeze operațiunile și să optimizeze costurile la un nivel pe care o afacere individuală nu-l poate atinge ușor.
Astfel, una dintre soluțiile eficiente, care optimizează simultan costurile și rapiditatea livrărilor, este ca mărfurile să fie gestionate centralizat, într-un hub logistic care controlează nu doar transportul, ci și sortarea, expediția și distribuția. Esențială este și poziționarea hub-ului lângă zone metropolitane sau urbane importante, cu acces la căi de comunicație importante (noduri feroviare, autostrăzi, aeroporturi și porturi mari).
„Pe piața locală, unde transportul rutier este problematic prin lipsa autostrăzilor, iar cel feroviar prin infrastructura învechită, este important să existe multiple zone de livrare deservite de hub-uri logistice. În contextul creșterii accelerate a comerțului online în ultimii ani, apropierea de marile centre urbane înseamnă reducerea timpilor de livrare”, susține Alina Oprișa.

Un alt aspect important de luat în calcul pentru scăderea costurilor este optimizarea încărcării mărfurilor în camion. Eficiența planificării este cea care asigură livrarea mărfurilor la costuri optime – încărcarea rațională a vehiculelor, minimizarea rulărilor în gol și timpilor de nefuncționare, reducerea consumului excesiv de combustibil.

De asemenea, utilizarea mașinilor double-deck este un aspect care ajută la o mai bună calibrare a bugetului de transport al clientului. Acestea au avantajul unei capacități de transport cu 30-40% mai mari, deși durata de încărcare este peste cea a unui camion normal. Cu toate acestea, costul pe unitatea de transport scade semnificativ raportat la livrarea acelorași volume cu camioane single deck. În plus, emisiile de CO2 sunt reduse considerabil. Mașinile double-deck sunt funcționale în rețeaua Gebrüder Weiss și și-au arătat utilitatea în consolidarea mărfurilor și transportarea lor către hub-urile livratoare.
