Home Intermodal FRIAL – transformare prin investiții

FRIAL – transformare prin investiții

FRIAL – transformare prin investiții

România are potențialul de a deveni un hub logistic important în Europa datorită poziției sale strategice, dezvoltării infrastructurii și atragerii de investiții, a declarat Claudiu Vuță, director comercial FRIAL, operator portuar care gestionează două terminale – pentru produse lichide și mărfuri generale în Portul Constanța.

Investițiile în parcuri industriale, dezvoltarea Portului Constanța și optimizarea rețelelor de transport contribuie la transformarea țării într-un centru regional de logistică.

În ultimii doi ani, România a inaugurat peste 500.000 mp de spații industriale, depășind 7 milioane mp, cu perspective de creștere de încă 3 milioane mp până în 2030. Acesta spune că tendințele recente de nearshoring și cererea crescută de soluții logistice eficiente sprijină această direcție.

„România joacă un rol crucial în rețeaua logistică europeană, fiind un punct cheie de tranzit între Est și Vest, integrată în coridoarele transeuropene Ten-T Orient-Estul Mediteranei și Coridorul Dunăre-Rin, dar și pentru viitorul Coridor Mijlociu, care își propune să conecteze China de Europa, un proiect ce presupune investiții de peste 1000 miliarde dolari.

Contextul geopolitic actual, amplificat de conflictul dintre Rusia și Ucraina, a sporit importanța României, portul Constanța devenind o alternativă vitală pentru rutele de transport afectate de instabilitatea regională”, a declarat Claudiu Vuță.

În acest context, România are o oportunitate semnificativă de a-și consolida rolul prin investiții majore în infrastructură. Proiectele în curs de desfășurare, precum construcția de drumuri expres și autostrăz la nivelul întregii țări, modernizarea infrastructurii feroviare – inclusiv electrificarea tronsonului Oradea-Cluj și modernizarea Culoarului IV feroviar – precum și dezvoltarea Portului Constanța, vor îmbunătăți semnificativ eficiența transportului de mărfuri. În plus, investițiile publice, care au crescut cu 20% în acest an, ajung la 120 de miliarde de lei, reprezentând aproximativ 7,2% din PIB. Acestea plasează România pe calea către atingerea obiectivului de 10% din PIB pentru investiții în infrastructură.

Potrivit reprezentantului FRIAL, aceste investiții nu doar că vor întări poziția României ca hub logistic regional, dar vor și sprijini creșterea economică și integrarea mai eficientă a fluxurilor comerciale între Asia și Europa, consolidând astfel rolul strategic al țării în economia globală.

Claudiu Vuta, Frial“După un 2023 caracterizat de o creștere accelerată, în care am manipulat peste 2 milioane de tone de marfă în cele două terminale ale companiei, terminalul de produse lichide și cel de măfuri generale, în 2024 ne-am concentrat pe întărirea și securizarea parteneriatelor pe care le avem cu clienții companiei.

Activitatea noastră este într-o continuă expansiune, FRIAL aflându-se într-un amplu proces de transformare strategică, având ca obiectiv principal să devină unul dintre cei mai importanți jucători din portul Constanța,” Claudiu Vuță, Director Comercial FRIAL

Trenduri pe piața cerealelor

În contextul condițiilor meteorologice severe din vestul Europei și al unei campanii de recoltare cu avans lent, prețul grâului a fost afectat negativ de competiția acerbă din partea cerealelor din regiunea Mării Negre.

„Exporturile de grâu moale în Uniunea Europene în perioada 1 iulie – 1 septembrie au totalizat 4,38 milioane de tone, înregistrând o scădere de 23% comparativ cu 5,66 milioane de tone în aceeași perioadă a anului anterior. România se află în prezent pe prima poziție în acest clasament, cu 1,65 milioane de tone exportate, urmată de Lituania cu 554.000 de tone, Franța cu 500.300 de tone, Bulgaria cu 484.000 de tone și Germania cu 444.000 de tone.

În ceea ce privește exporturile de orz, acestea s-au ridicat la 1,32 milioane de tone, față de 1,81 milioane de tone în anul precedent, ceea ce reprezintă o scădere de 27%. România conduce și la exporturile de orz, cu 824.000 de tone, urmată de Franța cu 285.000 de tone și Germania cu 132.000 de tone.”, precizează Claudiu Vuță.

Trendurile actuale cu cel mai mare impact asupra pieței cerealelor includ creșterea cererii pentru produse organice și sănătoase, digitalizarea și expansiunea comerțului online. Interesul crescut pentru cereale alternative, cum ar fi quinoa și hrișca, subliniază schimbările în preferințele consumatorilor. De asemenea, accentul pe sustenabilitate și responsabilitate socială, globalizarea pieței și respectarea standardelor de calitate sunt factori esențiali.

Planuri de dezvoltare

În ultimii ani, FRIAL a efectuat investiții pentru a îmbunătăți competitivitatea și eficiența operațiunilor din Portul Constanța.

În 2023, compania a finalizat un program major de investiții la terminalul de produse lichide, inclusiv o nouă instalație de transfer care a redus timpul de operare al navelor și a dublat rata de transfer. De asemenea, un proiect strategic, în valoare de peste 12 milioane de euro, este în curs de desfășurare pentru construirea unui nou siloz de cereale, extinzând capacitatea de depozitare și diversificând serviciile.

Pentru 2024-2025, FRIAL își propune să continue modernizarea și extinderea capacităților operaționale, concentrându-se pe optimizarea logisticii și implementarea tehnologiilor avansate.

Un alt proiect important pentru companie este extinderea suprastructurii portuare pentru încărcare-descărcare și depozitare cereale, cu o investiție totală de 61 milioane lei (aproximativ 12,2 milioane de euro), finanțată prin Programul de Transport 2021-2027 al Uniunii Europene.

Acesta va include construcția a șase celule metalice pentru depozitarea cerealelor și va asigura o capacitate de stocare de aproximativ 24.000 de tone. Implementarea proiectului este estimată să dureze 14 de luni, contribuind astfel la eficientizarea fluxurilor logistice în port.