Home Intermodal Helrom schimbă regulile jocului în transportul combinat de marfă

Helrom schimbă regulile jocului în transportul combinat de marfă

Helrom schimbă regulile jocului în transportul combinat de marfă

În contextul propunerilor înaintate prin programul Fit for 55, prin care Uniunea Europeană a stabilit drept obiectiv reducerea, până în 2030, a gazelor cu efect de seră cu cel puţin 55% comparativ cu nivelurile din 1990, tranziţia de la transportul rutier de mărfuri la cel pe calea ferată reprezintă o prioritate. Datorită tehnologiei unice Helrom, emisiile de CO2 sunt reduse cu 85% pe tonă/kilometru comparativ cu transportul rutier.

Desigur, de la teorie până la practică, procesul nu este deloc simplu. Timp de mai bine de 25 de ani, transportul rutier a facilitat circulaţia mărfurilor pe continent, 77% dintre volumele de marfă fiind transportate utilizând acest mod, comparativ cu doar 16% pe cale feroviară. Astfel, produsele de larg consum și cele industriale sunt de regulă încărcate în semiremorci, fie că vorbim de cele standard, mega-trailere, semiremorci cu temperatură controlată sau semiremorci cisternă și nicidecum în containere. În plus, doar 2% din semiremorci sunt, în prezent, transportate pe calea ferată, procesul de transfer al acestora de pe rutier pe feroviar fiind unul complex, ce necesită echipamente speciale.

Compania germană Helrom, fondată de către Roman Noack, un profesionist cu 20 de ani de experienţă în industria de transport și mobilitate, dintre care 10 în cadrul DB Cargo și Keith Heller, cel care a condus pentru mulţi ani compania britanică de transport feroviar EWS, a identificat o soluţie pentru a rezolva această problemă și a oferi, în plus, un serviciu fiabil. Compania utilizează vagoane Megaswing, o soluţie dezvoltată de către Kockums Industries în Suedia la începutul anilor ‘2000 achiziţionată de compania-mamă Helrom Limited împreună cu toate patentele, pentru a transporta într-un mod eficient, o gamă variată de semiremroci pe cale feroviară. Helrom aplică cu succes această soluţie încă din august 2020 pe ruta Dusseldorf-Viena, unde operează trei trenuri de semiremorci săptămânal.

Sistem patentat pentru încărcarea și descărcarea semiremorcilor

Helrom utilizează această tehnologie orizontală unică, un concept standardizat care permite încărcarea și descărcarea semiremorcilor din trenurile de marfă cu ajutorul unei rampe rabatabile și a unui cap tractor, fără a fi nevoie de ridicarea verticală a acestora cu macarale, reach stackere sau alte echipamente specializate.

Operarea orizontală a platformei vagonului se realizează cu ajutorul unei unităţi de comandă de la distanţă, care controlează hidraulica și sistemul software dezvoltat de Helrom. Procesul de încărcare și descărcare a semiremorcilor este complet automat și se realizează printr-o simplă apăsare de buton. Astfel, un tren cu 36 de semiremorci și 18 vagoane poate fi operat cu trei capete-tractor într-o oră.

„Durează 23 de ore de la livrarea semiremorcilor în Düsseldorf până la preluarea lor la Viena. Acest lucru se aplică și în celălalt sens de mers. Această rută, deschisă în vara anului trecut, funcţionează acum atât de bine încât putem transporta și semiremorci la temperatură controlată. Pentru companiile de transport sau operatorii de terminale nu există nevoia de investiţii în echipamente noi. Helrom furnizează servicii de tracţiune în calitate de companie licenţiată de transport feroviar în Germania și Austria, cu proprii conductori de tren și locomotive închiriate, explică Bruno Weissmann, Sales Director Helrom.

“Tehnologia noastră poate fi utilizată pe orice coridor. Problema în Europa de Est (în special în România) este adesea starea proastă a infrastructurii feroviare, care duce la un timp de tranzit foarte lung. La rândul său, acest factor are ca rezultat o lipsă de cerere pentru un astfel de produs din partea industriei de transport. Cei mai mulţi operatori de transport intermodal se opresc la graniţa de vest a României cu trenurile și folosesc transportul rutier pentru restul drumului, încă 500-700 km. Cu toate acestea, terminalele nu sunt problema. Deoarece tehnologia noastră nu necesită nicio infrastructură terminală specială, suntem siguri că vom găsi parteneri potriviţi în Europa de Est.”  – Bruno Weissmann, Sales Director Helrom.

Planuri de extindere

“Pentru moment, tehnologia este utilizată doar pe ruta Dusseldorf – Viena, unde compania operează trei trenuri pe săptămână. În condiţiile în care rata de ocupare a acestor trenuri este de 98% și multe companii își doresc să intre în parteneriat cu operatorul feroviar pentru a face trecerea de la transportul rutier al semiremorcilor la cel feroviar, următorul pas pentru companie este să dubleze numărul trenurilor pe această rută. “Helrom analizează constant noi rute în Europa. În 2022, plănuim să deschidem un coridor nou pe trimestru,” spune Bruno Weissmann.

În viziunea echipei Helrom, semiremorcile și bunurile de larg consum ar putea fi transportate extrem de simplu pe calea ferată. O reţea de huburi pentru semiremorci ar facilita tranziţia acestora de pe rutier pe feroviar și înapoi în funcţie de nevoi, iar camioanele nu ar fi nevoite să tranziteze tot continentul, ci mai degrabă să preia la nivel local distribuţia pe prima și ultima milă a călătoriei. În plus, o parte din semiremorci ar putea circula liber, după cum este nevoie într-un sistem de închiriere sau punere la comun, de tip Uber.