Cum ajung mărfurile containerizate din România în ţările din Orientul Mijlociu, India și Pakistan?
Deși Uniunea Europeană reprezintă principalul partener comercial al României, există destinaţii precum Orientul Mijlociu sau India și Pakistan, cu potenţial de dezvoltare a schimburilor comerciale și cu conexiuni de transport care facilitează accesul companiilor din România la aceste pieţe.
COSCO SHIPPING Lines este una dintre principalele linii maritime care conectează Portul Constanţa cu ţările din Orientul Mijlociu, precum și cu India și Pakistan fie via portul Jeddah, Arabia Saudită sau Pireu, Grecia. De altfel, conexiunea directă între Constanţa și Jeddah, unul dintre porturile cheie ale zonei, este un atu al armatorului, datorită timpului de tranzit de aproximativ 10 zile.
Serviciul GEM către Orientul Mijlociu
Alcătuit dintr-un amalgam de ţări aflate la extreme ale spectrului bogăţiei, de la cele mai sărace (Yemen), până la cele mai bogate (Qatar), Orientul Mijlociu rămâne un hub important al comerţului mondial. Bazele relaţiilor comerciale ale României cu statele din Orientul Mijlociu au fost puse încă de dinainte de 1990, chiar și astăzi ţări precum Arabia Saudită, Emiratele Arabe Unite, Iordania, Qatar, Kuweit sau Bahrain rămânând destinaţii pentru exporturile românești. În relaţia cu multe dintre aceste state, România înregistrează chiar un excedent al balanţei comerciale.
Prin 2 servicii săptămânale din Constanţa (AEM3 și TBX), via Jeddah sau Pireu, COSCO SHIPPING Lines realizează conexiunea cu alte două servicii principale – GEM și MINA, ambele cu o frecvenţă săptămânală.
Pentru plecările din Constanţa, GEM este dedicat destinaţiilor din Arabia Saudită (Dammam, Riyadh), Qatar (Hamad), Emiratele Arabe (Jebel Ali), Kuwait (Shuwaikh, Shuaiba), Bahrain (Bahrain).
În plus, tot via Jeddah se realizează legătura cu reţeaua de servicii RES, pentru destinaţii de la Marea Roșie și MEX, pentru destinaţii din Golful Persic cum ar fi: Aqaba, Iordania, cu un timp de tranzit de aproximativ 20-2 5 de zile, Abu Dhabi, Emiratele Arabe Unite, cu un tranzit de circa 32-35 de zile și Sohar, Oman, cu un tranzit de aproximativ 37-39 de zile.
Schimburi comerciale ale României cu Orientul Mijlociu
În 2020. exporturile României către Arabia Saudită s-au ridicat la 448,02 milioane de dolari, potrivit bazei de date a comerţului internaţional COMTRADE, realizată de către Naţiunile Unite. Printre mărfurile containerizate pe care România le exportă către această piaţă se numără lemnul și materialele lemnoase, diferite mașini și unelte, produse din oţel și fier, mobilier, materiale de construcţii prefabricate, produse din cauciuc, vehicule și componente auto. De asemenea, în regiune România mai exportă și produse alimentare, produse din tutun și substitute ale tutunului, hârtie și carton, articole de îmbrăcăminte.
În același timp, ţara noastră a importat din Arabia Saudită mărfuri de doar 13,06 milioane de dolari, printre care materiale plastice, vată minerală, cablaje, fire textile, sticlă sau articole textile. Din regiune, România mai importă și produse precum uleiuri esenţiale, parfumuri și cosmetice, fructe uscate sau oleaginoase.
Serviciul MINA – conexiunea cu India și Pakistan
India este una dintre cele mai importante economii ale lumii, ce reprezintă 7,45% din PIB la nivel mondial și care a înregistrat o creștere rapidă în ultimii ani. Potenţialul acestei pieţe pentru companiile din România este cu atât mai important cu cât Uniunea Europeană planifică să intensifice relațiile de colaborare cu aceasta.
În 2020, exporturile României către India au reprezetat doar 176,4 milioane de dolari. Printre mărfurile exportate se numără echipamente, elec trice și electronice, lemn și produse din masă lemnoasă, aparatură medicală, optică și fotografică, plastic, produse din oţel sau fier, produse din cauciuc.
România a înregistrat un deficit comercial cu India în 2020, importurile ridicându-se la 357,33 milioane dolari, dublu faţă de exporturi. Din India, România a importat oţel și fier, boilere și diferite utilaje, produse ceramice, produse farmaceutice, vehicule, produse din tutun și substitute ale tutunului, piele, ulei, oleaginoase, seminţe și fructe.
Serviciul MINA, operat de armatorul COSCO SHIPPING Lines asigură o conexiune importantă cu Pakistan (Karachi) și India (Mundra, Nhava Sheva). Pentru destinaţii din India, COSCO SHIPPING Lines oferă multiple CD-uri precum: Bangalore, Dashrath, Khodiyar, Ludhiana, Tghlakabad, Dadri, Sonipat, Kanpur, Sanand, etc.
Timp de tranzit din Constanţa către:
- Karachi: 49-51 de zile (via Pireu)
- Nhava Sheva: 53-55 de zile (via Pireu)
- Mundra: 55-57 de zile (via Pireu)
Timp de tranzit din Constanţa către:
- Karachi: 21-23 de zile (via Pireu)
- Mundra: 16-20 de zile (via Pireu)
- Nhava Sheva: 19-22 de zile (via Pireu)
Serviciul MINA – conexiunea cu India și Pakistan
