Home Intermodal InnoTrans 2018 – despre viitorul mobilităţii

InnoTrans 2018 – despre viitorul mobilităţii

InnoTrans 2018 – despre viitorul mobilităţii

“Viitorul mobilităţii” a fost principala temă de discuţie de anul acesta a InnoTrans, expoziţie internaţională bianuală dedicată industriei feroviare ce are loc la Berlin. Cuvintele de ordine și subiectele de discuţie au fost transformarea digitală a industriei feroviare, eco-eficienţă și îmbinarea produselor tradiţionale cu noile tehnologii inovatoare.

Ediţia din 2018 a InnoTrans a însemnat 3.062 de companii expozante din 61 de ţări, 160.000 de vizitatori, mai mult de 400 de inovaţii, 155 de premiere, 155 de vehicule expuse în zona exterioară,  5 zile de conferinţe, discuţii și o perspectivă asupra modului în care va arăta mobilitatea în viitor, fie că vorbim de transportul de pasageri sau de cel de marfă pe calea ferată.

UNIFE: Transportul feroviar, o piaţă în creștere în următorii ani

UNIFE, Asociaţia Europeană a Industriei Feroviare a prezentat în cadrul InnoTrans principalele concluzii ale studiului privind piaţa feroviară la nivel mondial. Potrivit acestui studiu, industria ferovară va avea o creștere anuală de 2,7% în perioada 2018-2023, acest trend ascendent având la bază reţelele feroviare existente în care operatorii investesc constant. Andreas Schwilling, partener în cadrul companiei de consultanţă Roland Berger, principalul autor al studiului, declara că se așteaptă ca și ţările din Orientul Mijlociu, Africa sau America de Sud să investească tot mai mult în reţele feroviare. Perspectiva pozitivă vizează toate segmentele de piaţă incluse în studiu: vehicule feroviare, infrastructură, sisteme de monitorizare, servicii. Philippe Citroën, director general UNIFE a expus câteva din trendurile care vor duce la dezvoltarea industriei feroviare și care vor avea impact pozitiv asupra pieţei. Acestea includ urbanizarea, creșterea populaţiei, globalizarea și un mai mare interes pentru protecţia mediului. De remarcat însă, a punctate acesta, că industria va suferi și o transformare importantă datorită digitalizării, automatizării, inteligenţei artificiale, cibersecurităţii și modelelor de finanţare inovatoare.

Viitorul logisticii pe șine

Prezent la premiera inovatorului model de vagon modular pentru marfă TransANT, dezvoltat în colaborare cu voestalpine, Dr. Ing. Clemens Först, purtător de cuvânt al Board-ului Rail Cargo Group, a declarat: “Transportul rutier de marfă și cel fluvial nu vor putea face faţă volumelor de marfă tot mai mari, astfel că vom vedea o creștere a importanţei transportului feroviar de marfă.” Se estimează că traficul de marfă în Europa va crește cu 30% până în 2030. Noul tip de vagon modular este o inovaţie în domeniu care datorită greutăţii reduse poate transporta cu până la patru tone de marfă mai mult pe fiecare unitate. Aceasta este o soluţie care îndeplinește nevoile clienţilor din secolul 21 si este cu atât mai importantă cu cât transportul feroviar de marfă trebuie să ofere viitoare soluţii pentru toate tipurile de marfă. Astăzi, pe lângă materiale de contrucţii, minereuri, produse forestiere, petroliere și chimicale, Rail Cargo Group transportă și băuturi energizante, componente automotive și produse de larg consum precum role de bucătărie. Producţia de serie a TransANT va începe în curând, noua tehnologie fiind parte a unui serviciu local shuttle cu 21 de vagoane ce aparţine voestalpine, urmând să transporte minereuri de fier în Linz.

În zona exterioară a InnoTrans, una dintre inovaţii a fost un model de vagon pentru marfă. Ministerul Federal German al Transportului și Inovării Digitale. DB Cargo și VTG au în desfășurare un proiect denumit Innovative Freight Wagon, scopul declarat fiind acela de a dezvolta noi tehnologii în domeniul vagoanelor de marfă. Patru prototipuri au fost dezvoltate de consorţiu și se află în teste începând cu luna martie pentru a vedea durabilitatea și abilitatea noilor materiale ușoare din care sunt realizate componentele de a reduce atât consumul de energie cât și zgomotul. Testele vizează de asemenea noile sisteme digitale utilizate pentru optimizarea operării vagoanelor. Deutsche Bahn (DB) a declarat că rezultatele până acum au fost foarte promiţătoare, jumătate din cei 150.000 kilometri de teste fiind deja încheiaţi.