Home Companii Piata de curierat expres

Piata de curierat expres

Piata de distributie expres si curierat este segmentul cu cea mai accelerata crestere in ansamblul industriei logistice. Extrem de sensibila la fluctuatiile care apar in schimburile comerciale, cum ar fi scaderea exporturilor din Asia in 2011, scaderea produsului intern brut sau pretul volatil al combustibililor, acest segment a fost puternic afectat de inceputul crizei economice.

Pe masura ce lucrurile s-au stabilizat, am asistat in ultimii trei ani la o crestere constanta, expertii fiind de parere ca pe viitor piata de distributie expres va inregistra rezultate pozitive, mai ales datorita importantei tot mai mari pe care a capatat-o comertul electronic si a cresterii segmentului B2C (business to consumer).

In Romania, pe segmentul de curierat expres se inregistreaza un trend usor crescator comparativ cu anul 2012, pentru acest an, valoarea totala a pietei fiind estimata la 250 de milioane de euro. Vazuta prin ochii unui om cu o vasta experienta internationala cum este Daniel Kearvell, Managing Director, DHL International Romania, piata de curierat expres din Romania este o piata foarte competitiva, mai stabila si mai matura. “Datorita faptului ca valoarea pietei a ramas constanta in ultimii trei ani, am putut observa un accent mai mare pe calitatea piata, ceea ce a condus per ansamblu la livrarea unor servicii din ce in ce mai performante, care sa raspunda cat mai bine exigentelor clientilor. Credem ca piata de curierat in 2013 este una foarte competitiva” explica acesta.

Prezenta de douazeci si doi de ani pe piata romaneasca, compania DHL International Romania estimeaza pentru acest an o crestere a volumelor transportate intre 10 si 15%, crestere care reflecta o evolutie buna atat a economiei in general, cat si a pietei de curierat la nivel local.

Si FAN Courier, companie ce anul trecut a realizat o cifra de afaceri de 54,7 milioane de euro, preconizeaza pentru acest an o crestere a business-ului cu pana la 10 procente “Asa cum am spus inca de la inceputul anului, in 2013 am luat in calcul doua scenarii de business: cel optimist, care va aduce FAN Courier o crestere de 10%, in cazul in care piata revine pe crestere si un scenariu prudent, in care previziunile noastre merg pe o crestere de maxim 5% determinata de instabilitatea pietei de marfuri si servicii.

Se pare ca pana in acest moment suntem in primul scenariu, cel optimist, pentru ca mizam pe o crestere de aproximativ 5-10 %” declara Felix Patrascanu, unul dintre cei trei actionari ai FAN Courier. Mihai Plesea, director de marketing OTTO Curier declara “spre deosebire de alte industrii, piata de curierat se afla pe un trend usor ascendent. Daca facem o comparatie intre piata din Romania, cu o valoare de aproximativ 200 milioane de euro si piata din Ungaria, de 400 de milioane de euro, la o populatie de doua ori mai mica, piata prezinta potential.”

Gian Sharp, CEO Cargus, companie ce a facut anul acesta obiectul uneia dintre cele mai mari tranzactii de pe piata de curierat din Romania, prin preluarea de catre fondul de investitii Abris Capital Partners, este de parere ca acest segment este unul dintre cele mai dinamice si interesante sectoare ale economiei.

Actionarul Sameday Courier, Lucian Baltaru atrage insa atentia, ca desi piata cunoaste cu o usoara revenire, erodarea profitabilitatilor continua, determinata de deprecierea monedei nationale, cresterea pretului pentru combustibil, clientii aratandu-se reticenti in a accepta cresteri de tarife pe acest considerent, astfel ca in final influentele negative sunt resimtite de jucatorii din industrie.

Comertul online creste numarul de expeditii

Comertul online a cunoscut o crestere accelerata in ultimii ani, cererea de servicii de curierat generata de retailerii online contribuind la dezvoltarea pietei.

In 2012, in ceea ce inseamna comertul electronic, am asistat la un salt calitativ al pietei, acest lucru facandu-se simtit atat din perspectiva diversificarii produselor pe care romanii le cumpara online, cat si din diversificarea ofertei la nivelul magazinelor online.

Un studiu efectuat la inceputul acestui an de catre compania Daedalus Milward Brown releva faptul ca in perioada 2007-2011 procentul cumparatorilor online a crescut de la 9 % la 15%, iar intr-un singur an, in 2012 procentul a ajuns la 21%, cresterea fiind accentuata de existenta fenomenului Black Friday. Studiul realizat de catre Daedalus Milward Brown pe un esantion de 600 de utilizatori, cu varste cuprinse intre 18 si 55 de ani, din mediul urban, arata ca 1 din 10 utilizatori au facut cumparaturi online cu ocazia Black Friday.

In 2012, fenomenul lansat in SUA si adoptat rapid de tari din intreaga lume a adus pentru FAN Courier o crestere de 30-40% a volumului de marfa, compania asteptandu-se la o crestere similara si in acest an. “Tinand cont de faptul ca avem deja experienta unui an in care am oferit servicii speciale de Black Friday, ne pregatim investind in masini, oameni, depozit. Vrem sa le oferim clientilor serviciile premium cu care i-am obisnuit si intr-o zi cu un flux foarte mare de cereri venite intr-un interval foarte scurt” afirma Felix Patrascanu.

Si pentru Cargus, Black Friday a insemnat o crestere semnificativa de volume, in acest an compania asteptandu-se la o crestere de 50% in comparatie cu 2012, pentru perioadele Black Friday si Craciun, declara Gian Sharp.

In opinia lui Lucian Baltaru, perioadele de varf, precum Black Friday nu sunt usor de gestionat de catre nimeni, chiar daca se fac eforturi pentru cresterea capacitatii de preluare/livrare.

Si in urmatorii ani comertul online va constitui un motor de crestere pentru industria de curierat. “Magazinele online vor inregistra o crestere spectaculoasa in urmatorii ani si implicit, cresterea vanzarilor va antrena cresterea numarului de expeditii” crede directorul de marketing al OTTO Curier

Pentru FAN Courier, e-commerce-ul detine deja o pondere de 20% din cifra de afaceri a companiei si lucrurile nu se opresc aici, dupa cum afirma actionarul actionarul companiei, Felix Patrascanu. “Comertul online ramane si in 2013 unul dintre principalele motoare de crestere a business-ului FAN Courier si al pietei in ansamblul sau, deoarece este un domeniu cu mare potential de dezvoltare la nivelul intregului teritoriu al Romaniei, nu doar in Bucuresti.”

Insa comertul online nu este singurul segment catre care se indreapta atentia jucatorilor de pe piata, acestia explorand noi posibilitati de extindere si identificand nise cu nevoi si cerinte specifice.

“Intreprinderile mici si mijlocii au o importanta din ce in ce mai mare pentru industria in care activam, dar si pentru intreaga economie, iar DHL a intreprins cu succes initiative dedicate dezvoltarii acestui segment. Clientii nostri din retail au inregistrat venituri mai mari decat in 2012, ceea ce ne arata ca exista o crestere a consumului. Segmentele care au inregistrat cea mai mare crestere si cele de unde am avut si cea mai mare cerere pentru expedieri express au fost industria automotive, industria textila si industria manufacturiera, in general” explica Daniel Kearvell, Managing Director, DHL International Romania.

Pentru Sameday Courier cresterea va fi generata nu doar de comertul online si servicii postale, ci si de serviciile personalizate, cu valoare adaugata destinate companiilor pentru care livrarea in aceeasi zi este primordiala.

“Exista si va mai exista o presiune din ce in ce mai mare pe pret si o crestere a serviciilor low-cost. De asemenea, “comprimarea timpului” si comertul online creaza necesitati din ce in ce mai mari pentru a livra in aceeasi zi, “acum” daca se poate, insa la un pret de “mainstream”. Produsele care se vor adresa acestor nevoi, de a livra “same day” la pret de “overnight” si de a livra ceea ce nu este urgent sau vital la cel mai mic pret posibil vor evolua bine” spune actionarul Sameday Courier, Lucian Baltaru.

Cresterea trebuie sustinuta prin investitii

Pentru dezvoltarea sanatoasa a unui business, castigarea de noi cote de piata si noi clienti sunt necesare investitii, mai ales intr-o industrie cum este cea a curieratului. Astfel, odata trecut momentul dificil al declinului, companiile care activeaza pe aceasta piata au initiat in ultimii doi ani programe ambitioase de investitii, care vor continua si in anii urmatori. Investitiile s-au indreptat cu precadere catre reinnoirea flotelor, tehnologie, dezvoltarea de noi servicii sau specializarea resursei umane.

OTTO Curier va investi pana la finele acestui an un total de 1.8 milioane de euro in parcul auto, cresterea capacitatii de transport, personal si tehnologie informatica, fiind achizitionate deja 10 camioane noi. De asemenea, achizitia noului contact center AVAYA a contribuit la imbunatatirea calitatii serviciului de Relatii Clienti, rata de preluare a apelurilor fiind de 99,99%.

4,5 milioane de euro este suma alocata pentru continuarea programelor de investitii demarate in 2012 de catre FAN Courier. Astfel, in primele noua luni ale acestui an, compania a achizitionat un total de 102 autovehicule si remorci noi care au fost introduse in circuitul de transport. De asemenea, programul de investitii mai cuprinde si cursuri pentru pregatirea si specializarea personalului, investitii in IT, dar si extinderea depozitului din sediul central al FAN Courier, amplasat in Stefanesti, investitie care se ridica la aproximativ un milion de euro.

Planul de investitii al Cargus pentru urmatorii ani este menit sa sustina procesul inceput in acest an. “Dorim sa imbunatatim flota pentru a extinde acoperirea nationala a Cargus (momentan la peste 6.800 de localitati acoperite cu livrari in mai putin de 24 de ore, un record national). 2014 va aduce si relocarea intr-un nou depozit, ceea ce ne va permite sa ne dublam capacitatea de procesare” afirma CEO-ul companiei de curierat.

DHL continua sa investeasca si sa isi dezvolte operatiunile pe piata din Romania, o tara cu posibilitati de dezvoltare mai mari comparativ cu alte state din Europa. In 2012, compania a facut o investitie de 2,5 milioane de euro, achizitionand pentru Bucuresti o noua flota de 100 de autovehicule Volkswagen Crafter, cu o capacitate de transport de 1,5 tone fiecare si un nou avion dedicat operatiunilor din vestul tarii. “Dupa o experienta de 22 de ani pe piata locala de curierat expres, angajamentul nostru ramane acelasi si ca urmare vom continua sa investim semnificativ pe piata romanesca, o piata strategica deosebit de importanta pentru companie” declara Daniel Kearvell.

Ca si volum de expedieri, capitala genereaza cele mai multe colete, urmat de orasele din vestul tarii (Sibiu, Timisoara, Arad, Cluj, Brasov, Oradea).