Home Intermodal Portul Rotterdam digitalizează procesele vamale pentru containerele reefer

Portul Rotterdam digitalizează procesele vamale pentru containerele reefer

Portul Rotterdam digitalizează procesele vamale pentru containerele reefer

Comerțul cu produse proaspete și refrigerate ce au nevoie de transport în containere frigorifice înregistrează o creștere spectaculoasă în portul Rotterdam.

Autoritatea Portului Rotterdam, Vama, Centrul pentru Produse Proaspete și Portbase și-au unit forțele pentru a sprijini această piață în creștere. Partneriatul urmărește minimizarea timpului de așteptare și întârzierile în timpul inspecțiilor vamale, precum și creșterea siguranței în procesele vamale.  Containerele de tip reefer reprezintă peste 15% din numărul total de containere expediate prin portul Rotterdam și se preconizează că numărul acestora va crește  în următorii ani.

Creșterea numărului de reefere a fost un motiv cheie pentru analiza proceselor împreună cu partenerii de pe lanțul logistic. Pe măsură ce numărul containerelor din port crește, crește și numărul inspecțiilor. Aceste inspecții se efectuează pe baza analizelor și profilurilor de risc, cu țara de origine și istoricul (sau lipsa acestuia) și determină dacă un container ar trebui sau nu să fie inspectat. Containerele reefer provin adesea din zone cu risc ridicat, ceea ce înseamnă că sunt, de asemenea, selectate mai frecvent pentru inspecție.

Deoarece este de așteptat o creștere a volumelor de containere reefer, este crucial ca portul să se pregătească pentru a facilita acest flux crescut containere la temperatură controlată. Procesele vamale eficiente sunt o verigă esențială în lanț. „Mai mult, acestea ajută la atragerea de fluxuri suplimentare”, spune Hanna Stelzel, Business Manager Logistică și Supply Chain Portul Rotterdam.

Vama inspectează containerele în trei moduri, cel mai frecvent fiind prin scanare. Toate terminalele mari de containere de pe Maasvlakte din Portul Rotterdam au la dispoziție un scaner vamal de înaltă tehnologie, iar imaginile conținutului containerului sunt analizate de către vamă de la distanță, 24/7. Aceasta înseamnă că nu este nevoie ca containerele să părăsească terminalul sau să fie deschise inutil și, în 95% din cazuri, pot fi eliberate în termen de 36 de ore de la descărcare. O a doua metodă este inspecția fizică, care se efectuează pe terminalul de inspecție de stat (SIT) de pe Maasvlakte. A treia opțiune implică utilizarea câinilor antidrog  pentru a verifica containerele relevante de pe terminale. ‘Se întâmplă, de asemenea, să fie necesare controale suplimentare după vizualizarea imaginilor scanate. Aceasta este inspecția fizică la SIT ”, a adăugat Loekie Lepelaar, Consilier Vamal și Manager Relații Clienți, portul Rotterdam.

Blocaje pe lanțul logistic

În cadrul proiectului sunt analizate împreună cu partenerii din lanțul logistic procesele și zonele unde apar blocaje. Echipa de proiect a analizat procesele vamale și a ajuns la concluzia că există destul spațiu de îmbunătățire, în special în ceea ce privește controalele fizice și inspecțiile cu câini antidrog. Îmbunătățirile necesare nu sunt atât în ​​cadrul inspecțiilor în sine, cât și în procesele din jurul acestora, cum ar fi programarea transportului de la terminal la SIT și înapoi și comunicarea între părțile implicate. O analiză suplimentară a arătat, de asemenea, că o proporție mare de blocaje sunt create de procese care necesită încă una sau mai multe acțiuni manuale. Stelzel a declarat: „Dacă autoritatea vamală selectează un container pentru un control fizic, agentul navei și terminalul sunt anunțați. Agentul naval contractează apoi un furnizor de servicii logistice pentru a transporta containerul la terminalul de inspecție de stat. Transportul va fi apoi programat pentru ziua următoare. Cu procesele manuale, cum ar fi emailuri sau telefoane între partenerii implicați în lanț, se poate întâmpla ca un container scanat într-o zi de joi să ajungă la SIT doar luni sau chiar marți, parțial pentru că nu toate verigile din lanț funcționează 24 / 7, ceea ce poate deveni problematic în cazul containerelor reefer, unde perioada de valabilitate a produselor este relative mică.”

Beneficii ale digitalizării proceselor vamale

Digitalizarea proceselor manuale a fost principalul motiv pentru care partenerii au luat decizia de a demara acest proiect pilot în primăvară. Toate controalele de vămuire sunt deja anunțate digital prin portalul de inspecție al sistemului comunitar portuar. “Faptul că putem face aceste anunțuri digitale către compania de transport – cu aprobarea agenților navali – ne permite să accelerăm programarea transportului. Putem câștiga un timp semnificativ, mai ales dacă la mijloc este și weekendul, ” a declarat Dalibor Stojakovic, Product Owner Portbase. „Furnizorul de servicii logistice poate începe programarea înainte de a primi sarcina de la agentul navei, deși, desigur, transportul fizic poate avea loc numai după primirea comenzii.”

Digitalizarea permite reducerea timpului de răspuns și a celui de așteptare, pentru produsele proaspete acest aspect fiind esențial, fiecare zi trecută însemnând pierderea calității.