Home Automotive UE ar putea prelungi măsurile de salvgardare pentru oțel. Care sunt efectele asupra industriei auto?

UE ar putea prelungi măsurile de salvgardare pentru oțel. Care sunt efectele asupra industriei auto?

UE ar putea prelungi măsurile de salvgardare pentru oțel. Care sunt efectele asupra industriei auto?

Comisia Europeană ar urma să extindă măsurile de salvgardare privind importurile de oțel cu încă trei ani, și nu cu un an, așa cum se estima anterior, sugerează surse de la Bruxelles citate de Reuters.
În februarie anul acesta, Comisia Europeană a lansat o revizuire a măsurilor de salvgardare la import, care ar urma să se încheie la finalul lunii iunie, iar concluziile au fost amânate în ultimele săptămâni. Sursele citate declară că membrii CE au încercat să găsească un un compromis „adecvat” atât pentru cumpărătorii, cât și pentru vânzătorii de pe piață. Statele membre ale UE au primit la finalul săptămânii trecute o copie a propunerii de prelungire a măsurilor.

Una dintre organizațiile care și-au exprimat punctul de vedere împotriva acestei măsuri a fost Asociația Producătorilor Europeni de Automobile (ACEA). Potrivit ACEA, continuarea măsurilor de salvgardare nu ține cont de interesele și nevoile utilizatorilor de oțel din avalul lanțului de aprovizionare, cum este sectorul auto.

Propunerea de extindere a restricțiilor actuale cu trei ani vine chiar în momentul în care producătorii auto se confruntă cu un deficit acut pe lanțul de aprovizionare cu oțel. Aceste deficiențe au condus la o încetinire a producției, necesitând o gestionare constantă a comenzilor pentru a evita oprirea completă a liniei de asamblare. Între timp, prețurile continuă să crească, înregistrând noi recorduri pe piața europeană. Producătorii percep acum până la 1.300 EUR pe tonă pentru oțelul utilizat pentru industria auto. Producătorii de automobile își achiziționează oțelul aproape în totalitate (peste 90%) din UE. De la reluarea producției, începând cu vara anului 2020, a existat o penurie de oțel pe piața europeană. Măsurile de salvgardare limitează potențialul producătorilor de a echilibra aceste întreruperi pe lanțul de aprovizionare prin importuri, semnalează ACEA.

Comisia a propus o extindere a cotei pentru anumite categorii de oțel pentru automobile, însă creșterea este atât de marginală potrivit ACEA încât nu va avea nicio diferență în ceea ce privește deficitul existent pe piață sau efectul inflaționist al măsurii de salvgardare.

„Avem nevoie de importuri pentru a reduce blocajele pe lanțul de aprovizionare. Dacă această propunere este aprobată de statele membre în forma sa actuală, atunci situația pieței va rămâne critică pentru producătorii de automobile în viitorul apropiat,” a declarat Eric-Mark Huitema, director general al ACEA.