Home Logistics 3 PL #ProfilDeManager: Ovidiu Hampau, Director Global Supply & Deliver Continuous Improvement – BIC Group

#ProfilDeManager: Ovidiu Hampau, Director Global Supply & Deliver Continuous Improvement – BIC Group

#ProfilDeManager: Ovidiu Hampau, Director Global Supply & Deliver Continuous Improvement – BIC Group

În 2003, atunci când și-a depus CV-ul în cadrul unui târg de locuri de muncă ce avea loc în incinta teatrului Sica Alexandrescu din Brașov, Ovidiu Hampau nu avea idee că acela era finalul unei carierei încă neîncepute de inginer auto și punctul de start al celei în supply chain.

Acum, după 17 ani de la acel moment și la 2.000 de kilometri distanţă, Ovidiu este, începând cu 1 ianuarie 2020, Director Global Supply & Deliver Continuous Improvement în cadrul BIC, lider mondial în producţia și vânzarea de obiecte de birotică, brichete și aparate de ras de unică folosinţă.

Până în decembrie anul trecut, a ocupat funcţia de Head of Supply Chain Development and Customer Service Europe și a condus o echipă de 95 de persoane în 15 filiale europene, lucrând direct cu 4 manageri – 3 manageri zonali și 1 manager de performanţă. În noul rol, va avea o echipă mai compactă, de numai 10 persoane pentru Europa (Paris, FR), SUA (Shelton, CT) și America Latina (Mexico, MX), dar cu provocări mai mari.

Despre aceste provocări, despre mentori, lucrul într-un mediu multicultural, customer service în logistică, tehnologii, construcţia unor echipe puternice și definiţia succesului am povestit într-un interviu pentru rubrica Profil de Manager.

■ Intermodal & Logistics: Care este parcursul dumneavoastră profesional până în prezent? Cum aţi început să lucraţi în logistică și ce v-a atras cel mai mult la acest domeniu?

Ovidiu Hampau, Director Global Supply & Deliver Continuous Improvement – BIC Group

■ Ovidiu Hampau: În 2003, la acel târg de locuri de muncă am aplicat la mai multe companii din Brașov. După o serie de interviuri cu Kraft Foods, am fost angajat pe poziţia de Transport Services Trainee in Logistic Operations. Pentru inginerul auto în devenire din mine, cuvântul cheie “transport” a fost suficientatunci ca să mă orienteze. Eu eram cu gândul la parcul auto nou și curat din faţa fabricii cu arome apetisante, fără să știu la ce se referă întru totul.

Am avut norocul să încep destul de devreme cu o companie mare, care, cel puţin în acea perioadă, era recunoscută ca una dintre cele mai bune școli de business din lume. Am întâlnit acolo oameni extraordinari, profesioniști desăvârșiţi, de la care am deprins principii și un mod de gândire aplicabile și astăzi, o bază valoroasă la început de carieră. M-au atras profesionalismul, deschiderea internaţională, și posibilitatea reală de promovare. În condiţiile pieţei de muncă din Brașov la începutul anilor 2000 – acela nu era un loc de unde să pleci.

Am rămas, am învăţat, și m-am străduit să reușesc în Supply Chain și Management, îndepărtându-mă de aria mea de studii. Am trecut cu Kraft printr-o relocare, o relocare internaţională și am parcurs cam tot ce se putea în Supply Chain – transport internaţional, distribuţie locală, co-packing, planificarea producţiei și replenishment, procurement (în Rusia) și customer service, pentru clienţi tradiţionali sau moderni, de la poziţia de trainee și până la manager în 2008, înainte să mă alătur grupului BIC. La început, BIC m-a atras cu un perimetru mărit, fiind responsabil de Serviciul Clienţi pentru 4 ţări, de un proiect de relocare a operaţiunilor de CS din Germania în România cu posibilitatea de a-mi forma propria echipă, pe care l-am și implementat.

După aceea, căutând să-mi completez experienţa inter-funcţională și de administrare a afacerilor, m-am alăturat echipei de vânzări timp de aproape un an și jumătate ca și Key Account Manager, înainte să ma reîntorc în Supply Chain, cu a doua experienţă internaţională, ca și Supply Chain Manager Russia & CIS. De acolo, am urmărit o poziţie la sediul central din Franţa unde am ajuns în 2015, responsabil de Proiecte și ulterior de Performanţă (2017) pentru Supply Chain Europa.

Spre sfârșitul anului 2018 am început sa lucrăm la integrarea în structura centrală de Supply Chain a serviciului clienţi din ţări, de care am devenit responsabil la începutul anului 2019 și până înainte de poziţia actuală.

■ Intermodal & Logistics: Aţi avut mentori în carieră? Care au fost sfaturile primite care v-au ajutat cel mai mult în dezvoltare ?

■ Ovidiu Hampau: Am avut câţiva colegi și manageri despre care pot spune că m-au influenţat și și-au pus amprenta pe felul meu de a fi, ca om, dar și pe modul de lucru, ca profesionist în domeniu. De învăţat, în carieră și în viaţă, cred că învăţăm de la toţi și din toate situaţiile, și cred că acesta este cel mai important lucru – să rămânem permeabili, să ne expunem cât mai multor experienţe și să acceptăm schimbarea.

În cea mai mare parte, schimbarea a fost singura constantă din viaţa mea profesională. Cele mai importante sfaturi? “Chose your fights” – tânăr și plin de ambiţie, a trebuit de multe ori să prioritizez ce vreau să obţin, pentru că nu se pot face toate în același timp și ajungeam des în situaţii de conflict și frustrare cu mine însumi.

Apoi, când vine vorba de echipă, contextul poate fi de multe ori mai important decât obiectivele, sau, în orice caz, un factor major în evaluare. Nu e totul “alb sau negru”, realitatea e de cele mai multe ori un curcubeu, și atunci trebuie să învăţăm să mergem mai departe. Nu e important să ai dreptate, e important să fii util și echipa să facă progrese.

■ Intermodal & Logistics: Care este sfatul pe care îl daţi acum mai departe colegilor nou-veniţi în domeniu și în echipă?

■ Ovidiu Hampau: Poate că sună exagerat, dar cred că în viitor multe meserii vor dispărea, și, în orice caz, multe se transformă deja. Astăzi nu avem nevoie să ne prezentăm la ghișeu ca să cumpărăm bilete la cinema sau să facem check-in la un zbor, cumpărăm de la magazine online fără să fi întâlnit măcar o data vreun agent de vânzări care să ne convingă de calitatea produselor și serviciilor lor.

Chiar și în brick& mortar comerţul se face altfel decât se făcea altă dată (ex. Ne putem scana singuri coșul de cumpărături, sau, cu Amazon Go, putem simplu lua de la raft și păși spre ieșire). În contextul tuturor schimbărilor, cred că Supply Chain-ul va rămâne, alături de IT, unul dintre domeniile viitorului. Și atunci, recomandarile sunt 1) să facă Supply Chain, 2) să se gândească la automatizare și îmbunătăţire continuă și 3) să se concentreze pe designul experienţei clientului și, în general, pe design ladder.

■ Intermodal & Logistics: Dintre toate rolurile pe care le-aţi ocupat până acum în companiile în care aţi activat, care a fost cel cu cele mai multe provocări?

■ Ovidiu Hampau:  Cred că cel mai provocator este cel actual datorită ambiţiilor de transformare pe care grupul le are și importanţei pe care Supply Chain-ul o joacă în această transformare, cu proiecte mari de livrat într-un timp scurt și în toate geografiile, care pun la încercare talentul și determinarea echipelor noastre. De asemenea, este primul cu expunere globală, care vine cel puţin cu provocări de natură organizatorică, când trebuie să lucrăm cu echipe la +/- 6-8 ore diferenţă.

Din trecut, trebuie să menţionez experienţa din Rusia, scurtă și intensă, în care a trebuit să performez cu o echipă cu care nu vorbeam aceeași limba, nici măcar engleza, iar acomodarea la modul de viaţă, alfabet, scris/ citit este probabil tot ce poate fi mai provocator în perimetrul european. A fost o experienţă personală și profesională complete și plină de satisfacţii!

■ Intermodal & Logistics:  Ce presupune rolul de Director Global Supply & Deliver Performance and Continuous Improvement în cadrul BIC? Care sunt principalele responsabilităţi din “fișa postului”?

■ Ovidiu Hampau: La BIC, Supply Chain devine o funcţie suport globală, după ce până în 2019 am fost structuraţi în organizatii continentale de sine stătătoare. Una dintre funcţiile globale ale Supply Chain – la fel ca Global Procurement, Global Manufacturing, Global Planning, etc. – este și Global Supply & Deliver.

Supply & Deliver se referă, în alte cuvinte, la replenishment (supply) și customer logistics (deliver) – tot ce ţine de aprovizionare, vamă, depozitare, co-packing, și tot procesul de order-to-cash (customer service). În Supply & Deliver, există 5 organizaţii continentale și una globală, transversală, de performance & continuous improvement, de care eu și echipa mea suntem responsabili.

Misiunile cele mai importante sunt de îmbunătăţire și armonizare a proceselor, de audit și aliniere a KPI și a managementului performanţei între continente, implementarea de best practice comune, introducerea automatizării și, nu în ultimul rând, a unei metodologii de project management riguroase și atentă la ROI.

■ Intermodal & Logistics: Cât este de importantă zona de customer service în supply chain? Investesc companiile suficient în această zonă? Care sunt trendurile și tehnologiile cu impact asupra customer service?

■ Ovidiu Hampau: Investim, cu siguranţă, în câteva tehnologii cu impact asupra clienţilor și customer service: sistem de management al solicitărilor/reclamaţiilor, procese noi de reverse logistics, RPA (robotic process automation) pentru automatizarea activităţilor tranzacţionale și repetitive, sistem de management al accounts receivable, etc.

Totodată, căutăm dezvoltarea de noi competenţe în zona de e-commerce, cum sunt implementarea de platforme B2C, activarea prezenţei în marketplace-uri prin intermediul unor parteneri specializaţi, vânzare către consumatori pe bază de abonament (BIC Shave Club) – o experienţă excelentă la care am subscris, și altele.

■ Intermodal & Logistics: Care sunt principalele proiecte în zona de dezvoltare supply chain și customer service de agenda dumneavoastră? De unde vă inspiraţi în activitatea profesională, unde căutaţi ideile bune, cum încurajaţi oamenii din echipa dumneavoastră să vină cu idei?

■ Ovidiu Hampau: Cred că putem spune că cel mai mare proiect din zona de Customer Service, este să dezvoltăm noi capabilităţi organizaţionale prin instalarea unui shared service center, care va concentra toate funcţiile suport, va lucra la îmbunătăţirea proceselor și reducerea leadtime- urilor, atât pentru clienţii externi, cât și clienţii interni.

În logistică, facem studiul reţelelor de aprovizionare pentru reducerea timpilor de transfer/livrare și reducerea costurilor; astfel de proiecte sunt în desfășurare în Europa și America de Nord. Pentru asta, suntem în contact cu partenerii nostri tradiţionali, cu firme de consultanţă și scanăm în permanenţă – în principal prin participarea la conferinţe și reasearch online – ca să rămânem la curent cu cele mai noi tehnologii din domeniu.

■ Intermodal & Logistics: Ce competenţe căutaţi la oamenii din echipă? Contează mai mult ceea ce numim soft skills sau hard skills? Cât de greu găsiţi specialiști în logistică în Franţa?

■ Ovidiu Hampau: Până la un anumit nivel de carieră cred că primează hard skills; odată cu nivelurile de carieră superioare, Manager – Sr. Manager, soft skills devin mai importante, pentru că tot ce realizăm, realizăm prin intermediul echipelor noastre, al sponsorilor, al clienţilor și furnizorilor noștri, iar calitatea relaţiilor interumane, soft skills în general, dau tonul succesului.

Eu încerc să diversific în permanenţă profilul echipei, din punct de vedere al experienţei și interculturalităţii, și cred că experienţa internaţională aduce în orice context valoare adăugată. Dincolo de asta, cred că echipele viitorului vor trebui să exceleze la tot ceea ce roboţii nu vor putea să facă, deci cred că partea de soft skills, umană, va predomina: ingeniozitate, gândire critică, lateral thinking, problem solving, teamwork, managementul oamenilor.

■ Intermodal & Logistics: Care este definiţia succesului?

■ Ovidiu Hampau: Avem o fetiţă de aproape 6 ani. Îmi doresc să putem călători să-i arăt toate continentele…