Home Logistics Comerț international CBAM – creșteri de 80% ale costurilor până în 2030

CBAM – creșteri de 80% ale costurilor până în 2030

CBAM – creșteri de 80% ale costurilor până în 2030

CBAM – Mecanismul de Ajustare a Carbonului la Frontieră, cea mai importantă politică de climă a UE de care nu a auzit nimeni, va avea un impact major asupra companiilor în Europa, ducând la creșteri de costuri de până la 80% pentru sectoarele expuse.

În cadrul celei de-a șaptea ediții a AUTOMOTIVE LOGISTICS SUMMIT, Dan Maleski, Senior Environmental Markets Advisor | CBAM Lead Redshaw Advisors Ltd și Simona Anghel, Sustainability Project Manager Stratos Management au dezbătut în cadrul unui fireside chat noutățile în domeniul legislației CBAM, dar și impactul asupra companiilor și diferitelor sectoare industriale din Europa.

“Din 2005, sectorul industrial și cel energetic din UE și-au redus emisiile de carbon cu 47%, însă o parte semnificativă din această reducere provine din dezindustrializare. Companiile din UE au început să-și piardă competitivitatea în raport cu alte companii din China, Turcia sau India și au început să deschidă fabrici în aceste țări și apoi să exporte produsele înapoi în UE. Din acest motiv a fost creat CBAM – Mecanismul de Ajustare a Carbonului la Frontieră, al cărui obiectiv este simplu: să creeze condiții echitabile pentru industria europeană, care de ceva timp este supusă acestor costuri ale carbonului, și competitorii săi externi, care importă bunuri în UE fără a suporta aceste costuri,” a explicat Dan Maleski pe scena AUTOMOTIVE LOGISTICS SUMMIT 2025.

Complexitatea colectării datelor – cea mai mare provocare pentru companii

Complexitatea colectării datelor și analizarea întregului supply chain reprezintă principala provocare pentru companii, a punctat Simona Anghel, Stratos Management în cadrul fireside chat-ului.

Simona Anghel, Stratos Management“Companiile trebuie să analizeze întregul lanț de aprovizionare și să determine în ce măsură sunt expuse la produsele acoperite de registrul CBAM. Acest proces poate fi destul de dificil, deoarece nu există o standardizare clară sau transparență în ceea ce privește modul în care aceste emisii pot fi urmărite și cum se poate colecta datele de la furnizori.”

Pentru companiile din sectoarele siderurgiei, cimentului sau îngrășămintelor chimice, lucrurile sunt și mai complicate, a punctat Simona Anghel, întrucât au lanțuri de aprovizionare extinse la nivel global și uneori, furnizorii lor nu dispun de resursele, cunoștințele sau dorința de a furniza datele necesare.

De asemenea, verificarea datelor este o altă provocare importantă, pentru că nu există standarde clare care să definească exact cum trebuie verificată acuratețea datelor colectate și dacă acestea vor trece etapa de verificare a emisiilor.

CBAM acoperă în prezent peste 750 de tipuri de produse, iar companiile nu trebuie să se bazeze pe faptul că dacă își procură materiile prime din UE nu intră sub incidența CBAM. “În realitate, trebuie să analizeze întregul lanț de aprovizionare și să determine dacă vreunul dintre furnizorii lor de rang 2 sau 3, de exemplu, furnizează produse incluse în domeniul de aplicare al CBAM,” a explicat expertul Stratos Management.

CBAM schimbă modul în care companiile își selectează furnizorii

CBAM va genera costuri tot mai mari pentru companii în următorii ani, a punctat Dan Maleski, precizând că unii dintre clienții săi estimează că vor plăti 3 miliarde de euro în următorii 10 ani ca urmare a introducerii acestei reglementări.

Dan Maleski CBAM“Companiile sunt extrem de preocupate de impactul CBAM și sunt nevoite să ia unele decizii foarte costisitoare. Anumiți clienții din industria aerospațială au renunțat la anumiti furnizori, care au un nivel ridicat al emisiilor de carbon. În mod normal, principalul factor diferențiator în alegerea furnizorilor era prețul, însă acum nu mai este vorba doar de preț, ci și de carbon. Pentru că emisiile de carbon înseamnă costuri. Cu cât un furnizor generează mai multe emisii, cu atât compania trebuie să plătească mai mult din cauza CBAM. Prin urmare, firmele încep să își aleagă furnizorii în funcție de intensitatea emisiilor de carbon,” a explicat acesta.

Un alt aspect important este gestionarea riscurilor viitoare, a punctat expertul Redshaw Advisors, amintind că în prezent costul unui certificat ETS în UE este de 70 euro pe tonă, dar acest preț este așteptat să se dubleze, ba chiar să se tripleze în următorii ani. “Așadar, dacă o companie este expusă la CBAM sau la sistemul EU ETS și nu își estimează corect costurile viitoare, își asumă un risc enorm.”

Articolul complet îl puteți citi în numărul martie-aprilie al Intermodal&Logistics