Home Logistics Policriză: Cuvântul anului 2025 în supply chain

Policriză: Cuvântul anului 2025 în supply chain

Policriză: Cuvântul anului 2025 în supply chain

De la managementul costurilor la reducerea riscurilor, la reglementări de sustenabilitate și reducerea emisiior Scope 3, la noi tehnologii, instabilitate politică, noi taxe vamale ce bat la ușă, 2025 abundă în provocări.

Probabil că în acest an, poate mai mult ca oricând, vom auzi tot mai des de policriză ca factor ce pune în pericol lanţurile de aprovizionare. Potrivit companiei de consultanţă Roland Berger, conceptul de policiză reprezintă o schimbare fundamentală în modul în care înţelegem provocările globale. Spre deosebire de crizele tradiţionale cu o singură problemă, o policriză apare atunci când mai multe situaţii complexe se intersectează și se amplifică reciproc, creând o cascadă de provocări interconectate.

Adam Tooze, istoric la Columbia University și promotor al acestui termen, sumarizează perfect esenţa policrizei: „În policriză, șocurile sunt disparate, dar interacţionează astfel încât întregul este chiar mai copleșitor decât suma părţilor”. În acest context, gândirea tradiţională, pe termen scurt, nu mai este de actualitate.

Tehnologia și interconectarea globală înseamnă că blocajele lanţurilor de aprovizionare, așa cum ne arată multiplele exemple din ultimii ani, pot traversa continentele aproape instantaneu. Este imperativ pentru companii să devină mai agile, mai transparente și mai proactive ca niciodată.

Abordarea Roland Berger subliniază necesitatea de a transforma lanţurile de aprovizionare din reţele vulnerabile în sisteme reziliente și cu o putere mare de adaptare, ceea ce necesită o viziune holistică care merge dincolo de strategiile tradiţionale de achiziţii. Mesajul pentru companii este clar: evoluaţi sau riscaţi să rămâneţi în urmă! Policriza cere o reimaginare fundamentală a modului în care sunt concepute, proiectate și gestionare lanţurile de aprovizionare.

Termenul “polycrisis” (policriză) este folosit pentru a ilustra cum crizele de diferite tipuri și din diverse domenii, precum cele ecologice, economice, politice și sociale, pot interacţiona și se pot amplifica una pe cealaltă, creând astfel o situaţie extrem de complexă și dificil de gestionat. Termenul a fost promovat de istoricul britanic Adam Tooze, profesor la Columbia University, și a fost folosit pentru a descrie era actuală a istoriei, caracterizată prin complexitate, interconectare și vulnerabilitate crescută la schimbări în sistemul eco-social.

Tendinţe cheie în supply chain în 2025

În contextul policrizei se conturează o serie de tendinţe care vor domina strategiile companiilor în ceea ce privește lanţurile de aprovizionare.

Instabilitatea economică generează fragilitate financiară

Sănătatea financiară a partenerilor din lanţul de aprovizionare a fost afectată în mod semnificativ în 2024, și va continua și în 2025, potrivit celui mai recent raport al Sphera, care monitorizează riscurile în supply chain. Astfel, indicatorii de avertizare timpurie privind dificultăţile financiare ale furnizorilor au crescut cu 11%.

Falimentele în rândul companiilor participante la acest studiu au crescut cu 48%, în timp ce declaraţiile de forţă majoră, – utilizate de furnizori pentru a motiva incapacitatea de a îndeplini contractele din cauza unor evenimente extraordinare, – au crescut cu 61%.

Aceste cifre evidenţiază fragilitatea crescândă a operaţiunilor lanţului de aprovizionare în contextul creșterii ratelor dobânzilor, al încetinirii creșterii economice globale și al altor presiuni macroeconomice. Această instabilitate financiară prezintă riscuri substanţiale pentru continuitatea activităţii, impunând companiilor să adopte strategii de monitorizare în timp real și de reducere a riscurilor.

În lipsa acestor măsuri, companiile riscă întreruperi operaţionale, mai ales că perturbările lanţului de aprovizionare continuă să înregistreze o medie de 14,8 incidente pe an pe organizaţie.

Cost-to-serve

Potrivit KPMG, cost-to-serve este una dintre tendinţele principale în supply chain în 2025.

Ce este cost-to-serve?

Este un instrument de planificare contabilă și financiară utilizat pentru a calcula profitabilitatea deservirii nevoilor unui anumit client sau în fabricarea unui produs. Atunci când este asociată cu veniturile, analiza cost-to-serve permite calculul cu exactitate al rentabilităţii în funcţie de client, tipuri de produse, linii de producţie, echipamente, procese.

De ce este important costto-serve în 2025?

Pentru a atenua impactul inflaţiei și al instabilităţii globale, companiile își concentrează atenţia pe reducerea costurilor pe lanţurile de aprovizionare.

Însă, odată epuizate metodele tradiţionale de îmbunătăţire a marjei de profitabilitate, multe companii se vor vedea nevoite să evalueze acest cost la nivel granular. Înţelegerea implicaţiilor costurilor pentru fiecare produs în parte, pentru fiecare client și canal de vânzare, a fiecărui element din supply chain, a fiecărei rute de transport sau a fiecărei locaţii de livrare va oferi claritate în adoptarea unor strategii de stabilire a preţurilor care să reflecte costul real al serviciului sau să ducă la o flexibilitate mai mare a lanţului de aprovizionare în faţa blocajelor.

Implementarea de tehnologii precum inteligenţa artificială sau învăţarea automată, care facilitează monitorizarea, alertarea și analiza predictivă, va permite adoptarea unei abordări proactive și aproape în timp real în supply chain.

ESG/Scope 3

În ultimii ani, cerinţele de mediu, sociale și de guvernanţă (ESG) au dus la transformarea lanţurilor de aprovizionare, aceasta fiind pentru companii esenţială pentru atingerea obiectivelor de sustenabilitate din Scope 3. În 2025, pe agenda companiilor se adaugă și mai multe responsablităţi în sfera de sustenabilitate. Pentru început, organizaţiile vor trebui să se asigure că au mapat întregul lanţ valoric.

Liderii vor trebui să identifice, să sumarizeze și să valideze datele privind par tenerii pentru raportările ESG. Va exista probabil o cerere de îmbunătăţire a drepturilor omului și a altor implicaţii sociale ale lanţului de aprovizionare, navigând în același timp prin peisajul complex al reglementărilor legate de ESG, cum ar fi mecanismul de ajustare la frontieră a carbonului (CBAM), a cărui soartă este încă indecisă și Directiva privind obligaţia de diligenţă în materie de sustenabilitate (CSDDD).

Posibile noi tarife comerciale la orizont

Nu există nicio îndoială că administraţiaa prezidenţială a SUA este pregătită să transforme dinamica comerţului mondial. Pre ședintele americ an Donald Trump și echipa sa reevaluează politicile tarifare și comerciale, actualizează acorduri bilaterale ș i multilaterale și promovează investiţiile în producţia internă. În consecinţă, companiile multinaţionale trebuie să se adapteze rapid la un mediu al lanţului de aprovizionare în continuă evoluţie.

Pregătirea angajaţilor pentru viitorul muncii

Forumul Economic Mondial (WEF) estimează că 44% din calificările angajaţilor vor trebuie să se transforme într-un fel sau altul în următorii 5 ani, iar 6 din 10 lucrători vor avea nevoie de recalificare până în 2027. Cu progresele realizate în tehnologiile robotice și AI, aceste tehnologii vor deveni o forţă transformatoare pentru re calificarea angajaţilor și per fec ţionare, ajutând angajaţii să s tăpâneasc ă noi abilităţi mai repede ca oricând. Această perfecţionare este vitală nu numai pentru succesul companiilor, ci și pentru angajaţi, oferindu-le noi oportunităţi de dezvoltare în carieră și pregătindu-i pentru viitor.

AI și machine learning

Odată cu apariţia ChatGPT și a altor soluţii de IA Generativă, inteligenţa artificială a devenit un buzzword. Nu este însă fără fundament, căci în 2024, adoptarea IA Generativă a crescut 17% la nivel global, determinată în principal de progresele în domeniul modelelor lingvistice (LLM). 2025 poate evidenţia noi domenii în care organizaţiile vor putea utiliza inteligenţa artificială. Companiile vor viza analiza avansată pentru agilitate, folosind inteligenţa artificială pentru domenii precum previzionarea cererii, optimizarea rutelor și luarea deciziilor în timp real. Mai mult, capacităţile îmbunătăţite de percepţie a IA vor permite companiilor să identifice schimbări nuanţate în comportamentul clienţilor sau în performanţele operaţionale.

2025 prin ochii managerilor din România: Cum privesc companiile din România anul 2025?

Care sunt tendinţele pe care le remarcă, care sunt provocările, ce planuri de investiţii au și care sunt priorităţile?

Ionuţ Vasile, Head of Supply Chain, Leroy Merlin România: Accent pe creșterea rezilienţei lanţului de aprovizionare

Una dintre cele mai mari provocări în 2025 este instabilitatea geopolitică, continuarea sau chiar apariţia unor noi conflicte regionale. Aceste conflicte pot influenţa lanţurile de aprovizionare, prin creșterea timpilor de livrare, a costurilor de transport sau pot chiar duce la volatilitatea preţurilor materiilor prime si implicit traducerea lor în inflaţie. În contextul economic actual, cu inflaţie și crize geopolitice, Leroy Merlin România își continuă strategia pentru 2025 și pe termen mediu, concentrându-se pe extinderea unităţilor noastre comerciale, consolidarea strategiei omnicanal, respectiv digitalizare, sustenabilitate și creșterea echipei.

Investiţii în WMS și echipă

Un proiect important pe care îl derulăm este implementarea unui nou sistem WMS (Warehouse Management System) pentru a îmbunătăţi gestionarea activităţilor din depozitul nostru de fulfilment. Acesta va permite o pregătire mai eficientă a comenzilor, livrări mai rapide și reducerea costurilor de procesare Continuăm să investim în echipele noastre și în 2025, concentrându-ne pe programe de formare pentru dezvoltarea competenţelor în tehnologie, leadership și comunicare. De asemenea, am semnat un nou contract pentru extinderea capacităţii logistice cu un depozit de 8.000 mp, care va sprijini creșterea volumelor de produse livrate, inclusiv proiecte de bucătării, mobilier de grădină și alte produse.

Raportat strict la zona logistică, vom continua să optimizăm tot ce ţine de creșterea rezilienţei lanţului nostru de aprovizionare și distribuţie. În plus, vom pune accent și pe serviciile extra deja apreciate de clienţii noștri, printre care livrarea la lockere.

În 2025, din punct de vedere logistic Leroy Merlin se va concentra pe trei direcţii esenţiale: ­

  • Îmbunătăţirea satisfacţiei clienţilor – Acest aspect va presupune o mai bună aliniere la cerinţele clienţilor în ceea ce privește disponibilitatea produselor, livrările rapide și transparente, pentru a răspunde așteptărilor acestora în timp real. ­
  • Optimizarea costurilor – Reducerea impactului asupra preţurilor finale va deveni o prioritate, având în vedere nevoia de a menţine competitivitatea pe piaţă și de a crea un lanţ logistic eficient care adaugă valoare atât clienţilor, cât și partenerilor de afaceri.
  • Nearshoring-ul – Această direcţie va viza limitarea riscurilor asociate cu termenii de livrare și costurile de transport internaţional, în vederea asigurării unei mai mari siguranţe și a flexibilităţii în aprovizionare.

Daniel Pană, Logistic Manager CER Cleaning Equiment: transportul maritim rămâne o provocare în 2025

Pentru CER Cleaning Equipment, parte a grupului german Karcher, transportul maritim rămâne o provocare în 2025. “În 2024, costurile au fluctuat extrem de mult de la lună la lună, iar timpii de tranzit au crescut, rutele către portul Constanţa fiind regândite de transportatorii globali în contextul crizei din Marea Roșie sau a războiului din Ucraina. În 2025 rămâne de văzut dacă situaţia în Orientul Mijlociu va permite reluarea tranzitului prin Marea Roșie, cum va afecta volumele de transport politica de taxare anunţată de noua administraţie americană volumele și implicit tarifele sau dacă vor apărea chiar noi provocări geopolitice.

Va fi o provocare pentru supply chain să stabilizeze costurile, dar și nivelul de stoc în contextul acestor crize globale. În intern, pentru noi rămâne o prioritate creșterea eficienţei în depozitele logistice, asigurarea fluidităţîi în intrările de marfă și în stocare.

Avem KPI pe aproape toate etapele procesului, iar în 2025 prioritatea va fi să îi aducem la un alt nivel Digitalizarea și automatizarea anumitor procese, atât în zona de birou cât și în zona de depozit rămâne o necesitate, având în vedere volumul mare de activităţi care în logistică trebuie să se întâmple astăzi.”

Investiţii în digitalizarea și automatizarea proceselor în 2025

Digitalizarea și automatizarea proceselor de logistică sunt deja o necesitate pentru CER Cleaning, având în vedere volumul mare de activităţi implicate. În 2025, compania va continua implementarea unui sistem WMS (Warehouse Management System) modernizat, care va facilita gestionarea mai eficientă a activităţilor din depozitele sale. Acest sistem va reduce numărul de manipulări necesare pentru transportul intern al produselor, optimizând fluxurile de marfă din depozit către linia de producţie.

De asemenea, compania va extinde utilizarea roboţilor de tip AMR (Autonomous Mobile Robots) pentru a îmbunătăţi procesele interne de transport. Totodată, într-un context economic marcat de inflaţie și incertitudini geopolitice, CER Cleaning își va continua planurile de expansiune și dezvoltare.

Compania a construit o nouă fabrică în 2024 și în 2025 va începe o rampă de creștere pe tot parcursul anului, lansând o nouă linie de business pentru aparate de curăţat podele. Această diversificare va spori rezilienţa companiei, permiţându-i să răspundă mai eficient cerinţelor pieţei. De asemenea, noile linii de producţie vor contribui la creșterea autonomiei și rezilienţei companiei, reducând dependenţa de furnizori externi și asigurând un control mai mare asupra producţiei.

În ceea ce privește asigurarea rezilienţei lanţului de aprovizionare, este foarte important că în această perioada să existe surse de aprovizionare localizate cât mai aproape de facilităţile de producţie, iar frecvenţa transporturilor să fie ridicată. Însă în lipsa acestora, este important să existe stocuri de securitate, să afli informaţii din timp privind eventualele întârzieri și să poţi ajusta planul de producţie în timp util.