Home Automotive Sondaj: 42% dintre furnizorii de componente auto cred că nu vor fi profitabili în 2025

Sondaj: 42% dintre furnizorii de componente auto cred că nu vor fi profitabili în 2025

Sondaj: 42% dintre furnizorii de componente auto cred că nu vor fi profitabili în 2025

Industria auto europeană se pregătește pentru un an turbulent, 42% dintre furnizorii de componente auto cred că nu vor fi profitabili în 2025. Noile date, rezultate din sondajul realizat de CLEPA și McKinsey, la care au participat 120 de companii, aduc în prim-plan tendințele-cheie și provocările presante cu care se confruntă sectorul.

Astfel, circa 63% dintre aceștia au o perspectivă negativă asupra pieței, iar 75% prevăd profituri scăzute, din care 42% anticipează pierderi sau operare la limita rentabilității. Presiunea vine din creșterea costurilor, cererea incertă pentru vehicule electrice și competiția din China. În același timp, 57% dintre respondenți raportează o presiune crescândă din partea importurilor de componente din China.

În centrul acestor îngrijorări se află incertitudinea privind noile proiecte și cererea de vehicule electrice (EV) în Europa. Producătorii de autovehicule (OEM) solicită reduceri de costuri din partea furnizorilor, în timp ce piața europeană se luptă să-și mențină avantajul competitiv.

Sondajul evidențiază și o scădere îngrijorătoare a volumelor de producție. Un furnizor din patru raportează că majoritatea fabricilor funcționează sub capacitate, ceea ce duce la decizii dificile privind restructurarea.
Pe termen mediu (2025–2030), 37% dintre furnizori anticipează că vor trebui să reducă numărul de fabrici pentru a se adapta scăderii volumelor de producție, față de 24% în urmă cu un an. Această contracție amenință locurile de muncă, inovarea și investițiile pe termen lung din sector.

În plus, 33% dintre furnizori avertizează că falimentele în rândul furnizorilor mai mici de nivel Tier 2, precum și retragerea unor actori din sectorul auto, vor avea un impact puternic asupra activității lor, în creștere față de 20% anul trecut.

Scăderea competitivității este menționată de 72% dintre furnizori ca una dintre principalele provocări strategice. 71% semnalează dificultăți majore în transferul costurilor crescute către OEM-uri, iar 69% identifică impredictibilitatea cererii ca fiind o provocare majoră.

În plus, instabilitatea geopolitică amplifică dificultățile. 58% dintre furnizori au declarat că tensiunile globale în creștere sunt o îngrijorare majoră. În special, tarifele impuse de Trump riscă să afecteze sever furnizorii europeni, atât în activitatea lor din Europa, cât și în cea din America de Nord. Doar 19% dintre furnizori spun că pot transfera costurile tarifelor către clienții OEM, în timp ce 54% vor fi nevoiți să renegocieze contractele.

Pentru a rămâne competitivi, furnizorii mizează pe energie accesibilă (65%), costuri salariale rezonabile (59%) și tehnologie competitivă (43%). Alte aspecte relevante includ disponibilitatea materiilor prime esențiale și a forței de muncă calificate, precum și îmbunătățirea cadrului de reglementare și accesul la capital.
Furnizorii consideră că principalele atuuri față de concurența chineză sunt expertiza tehnologică avansată și capacitatea de inovare (62%), împreună cu notorietatea brandului și încrederea în acesta (50%).