DP World facilitează comerţul între România și Turcia prin Serviciul RO-RO
Comerţul dintre Turcia și România a înregistrat o creștere semnificativă în ultimii ani, cu un volum total care a depășit 10 miliarde de euro în 2023. Exporturile Turciei către România au atins 6,53 miliarde de euro, în timp ce România a exportat bunuri în valoare de 3,76 miliarde de euro către Turcia.
Odată cu câștigarea unor licitaţii importante pentru proiecte de infrastructură, dar și cu apariţia unor noi investiţii în unităţi de producţie de componente auto, relaţiile comerciale dintre cele două ţări se vor consolida în anii următori. Anual, peste 183.000 de camioane transportă mărfuri între Turcia și România. Începând cu luna iulie 2024, aceste fluxuri de aprovizionare beneficiază de o alternativă mai previzibilă și sustenabilă, evitând aglomeraţia de la frontiera dintre Bulgaria și Turcia: un nou serviciu RO-RO care leagă terminalul DP World din Portul Constanţa de portul Karasu din Turcia.
Investiţie strategică pentru creșterea capacităţii logistice
DP World, lider global în soluţii integrate pentru lanţurile de aprovizionare și cel mai mare operator de terminale din regiunea Mării Negre, a investit în construcţia unui nou terminal RO-RO, inaugurat în 2024. Acest proiect face parte dintr-o strategie amplă, cu investiţii ce se ridică la 130 de milioane de euro și care include și un terminal project cargo în Portul Constanţa, precum și terminalul intermodal din Aiud, situat în centrul României.
Noul terminal RO-RO are o capacitate maximă de manipulare de 80.000 de vehicule pe an, consolidând poziţia României pe harta logistică a Europei. În plus, terminalul are potenţialul de a atrage fluxuri de aprovizionare din ţări din Asia Centrală, precum Georgia, Azerbaidjan sau Kazahstan. Terminalul RO-RO este deservit de un serviciu săptămânal între Constanţa și Karasu, operat de compania de transport maritim Sea Lines.
La mai bine de șase luni de la lansarea operaţiunilor, peste 14.600 de unităţi au utilizat serviciul RO-RO între Turcia și România.
Creșterea competitivităţii și optimizarea lanţului logistic
Sectorul auto, unul dintre principalii beneficiari ai acestui serviciu, depinde de livrări precise și rapide. România este o piaţă de export importantă pentru piesele auto produse în Turcia, iar marii investitori din industria auto românească beneficiază de noua conexiune logistică.
Serviciul RO-RO sprijină expansiunea exportatorilor români și turci prin reducerea congestionării la frontieră și creșterea capacităţii de export. De exemplu, timpul de tranzit între Istanbul și București este de sub 30 de ore, reprezentând o reducere cu 50% comparativ cu transportul rutier între Turcia și România. În plus, serviciul contribuie la creșterea competitivităţii companiilor turcești pe pieţele europene.
Turcia și România sunt centre-cheie pentru producţia și furnizarea de automobile, cu un flux semnificativ de componente și vehicule finite care circulă între ele în fiecare an. Serviciul RO-RO al DP World oferă producătorilor și furnizorilor o alternativă mai rapidă și mai fiabilă la rutele rutiere aglomerate, sporind eficienţa și predictibilitatea livrărilor. Investind în soluţii logistice mai inteligente, ca aceasta, consolidăm comerţul regional, îmbunătăţim rezilienţa lanţului de aprovizionare și sprijinim sectorul auto din Europa de Est. Kris Adams Vicepreședinte Executiv pentru Europa de Est, DP World.
Un model de transport sustenabil
DP World promovează activ sustenabilitatea, iar noul terminal și serviciul RO-RO se aliniază obiectivului companiei de a reduce emisiile de carbon Scope 1 și 2 cu 42% (aproximativ 700.000 de tone) până în 2030, raportat la nivelurile din 2022. Pe termen lung, DP World își propune să devină o companie neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2040 și să atingă emisii net-zero până în 2050 la nivel global. Ser viciul RO-RO dintre Constanţa și Karasu răspunde atât cerinţelor crescânde ale consumatorilor, cât și reglementărilor de mediu tot mai stricte impuse de autorităţi, în special în sectorul auto.
Terminalul din Constanţa oferă posibilitatea de a transporta remorci pe c alea ferată, reducând astfel amprenta de carbon prin utilizarea unei soluţii multimodale, care combină transportul maritim și feroviar în locul celui rutier. Prin această iniţiativă, DP World contribuie la eficientizarea fluxurilor comerciale regionale, reducerea impactului asupra mediului și consolidarea poziţiei României ca nod logistic strategic în Europa.