Home Intermodal Talay Logistics: Noi proiecte intermodale la orizont

Talay Logistics: Noi proiecte intermodale la orizont

Talay Logistics: Noi proiecte intermodale la orizont

Piaţa de transport intermodal din România este în continuă dezvoltare și multe dintre companiile care operează în Europa plănuiesc să își extindă în România operaţiunile de transport, să deschidă terminale intermodale și să ofere inclusiv servicii de închiriere echipamente, spune Oana Butnaru, Director Naţional de Transport Rutier Talay Logistics.

„Transportul intermodal devine atractiv pentru companiile care doresc soluţii sustenabile însă momentan, unele proiecte sunt doar pe hârtie. România este o ţară cu un potenţial enorm de dezvoltare, am putea spune una dintre cele mai mari din SEE din punct de vedere al capacităţilor de producţie și investiţiilor ale companiilor străine”, adaugă Oana Butnaru.

Însă, punctează aceasta, zona de sud a ţării, capitala și zonele puternic industrializate din împrejurimi nu sunt conectate la terminalele de pe graniţa de vest a ţării.

“Limitările legate de transportul feroviar domestic pe ruta Arad – București reprezintă principala barieră în creșterea eficienţei, atât din perspectiva timpului de tranzit, cât și din punct de vedere al sustenabilităţii și al reducerii costurilor de transport.

Infrastructura feroviară insuficient modernizată, costurile mari ale utilizării reţelei și imposibilitatea utilizării one way, precum și vitezele reduse afectează semnificativ competitivitatea transportului feroviar, împiedicând atingerea potenţialului maxim al acestei rute pentru soluţii logistice mai rapide, ecologice și mai puţin costisitoare.”

Drumul intermodal, pavat cu provocări

Adoptarea la scară largă a unor soluţii alternative de transport, precum transportul intermodal, nu se va putea face însă în mod individual, ci această tranziţie trebuie stimulată, în primul rând, prin investiţii în infrastructură.

De asemenea, transportul intermodal, subliniază Oana Butnaru, trebuie să beneficieze de subvenţii și bonificaţii financiare. “Statul este deţinătorul structurii feroviare din România, iar expansiunea gradului de utilizare a acesteia, cel puţin pe culoarele de interes poate fi impulsionată prin programe de sprijin, subvenţii sau reduceri de taxe.”

Proiecte de viitor

Talay Logistics Romania utilizează transportul intermodal ca modalitate de transport sustenabilă, având în portofoliu peste 3.000 de containere proprii cu care susţine această activitate, contribuind astfel la reducerea impactului asupra mediului.

“Talay Logistics are o experienţă de peste 10 ani în transportul intermodal, acesta fiind domeniul principal de activitate al companiei, chiar dacă în portofoliu deţinem și camioane, isotank-uri sau alte tipuri de echipamente. Plecările din Turcia se realizează către principalele ţări europene, unde de altfel, Talay deţine și birouri (Franţa -SETE, Italia -Trieste, LituaniaVilnius, Germania – Munchen, Bulgaria -Sofia, Polonia – Varșovia, România- București, Grecia -Atena). Reţeaua Talay Logistics include și destinaţii mai puţin populare precum Azerbaidjan, Kazakhstan, Turkmenistan, toată Turcia, incluzând zona centrală și de est.

În ceea ce privește România și legătura cu vestul Europei, Talay Logistics a iniţiat o serie de colaborări cu diferiţi operatori feroviari care pot acomoda echipamentele utilizate de noi (containere de 45’), iar aici avem avantajul că multe terminale acceptă doar containere, ceea ce lărgește numărul de terminale, rute și ţări pe care le putem conecta cu România. Asigurăm inclusiv legătura cu China, prin Coridorul de Mijloc,” explică Oana Butnaru.

Furnizorul de servicii de transport are în plan deschiderea unor noi conexiuni regulate între România și Slovacia și Polonia prin utilizarea unor trenuri proprii pe aceste rute.

“Lipsa camioanelor la import și preţurile instabile stau la baza acestei decizii, însă o provocare majoră va fi armonizarea preţului de transport la import cu cel de export.

În prezent, exporturile din România, pe lângă faptul că sunt destul de puţine către aceste regiuni, au și preţuri extrem de mici. Cel mai aproape de inima noastră este însă proiectul România- Turcia – un tren propriu pe care să îl operăm între sudul României și Istanbul. Un astfel de proiect intermodal poate rezolva mai multe probleme cu care se confruntă companiile, cum ar fi timpul de tranzit destul de mare între România și Turcia pe cale rutieră.

Mai mult, este o modalitate sustenabilă de transport, având în vedere cantitatea uriașă de mărfuri transportată rutier pe această rută. Doar Talay Logistics utilizează în prezent 40 de camioane pe săptămână pe această relaţie în regim tur-retur.”

“În 2025, piaţa transporturilor internaţionale va fi puternic influenţată de sustenabilitate și digitalizare, în timp ce criza șoferilor va rămâne o provocare, accelerând adoptarea tehnologiilor autonome, dar și reorientarea către transportul feroviar ca alternativă la transportul rutier. Normele europene vor continua să impună României cerinţe stricte în ceea ce privește transportul ecologic.’ – Oana Butnaru Director Naţional de Transport Rutier Talay Logistics.