Home Companii Analiza pieţei de curierat din România

Analiza pieţei de curierat din România

Analiza pieţei de curierat din România

Piaţa de curierat rapid şi coletărie din România în anul 2012 poate fi caracterizată simplu în două cuvinte: stabilă şi mai matură, comparativ cu anii anteriori, toţi marii integratori din Europa fiind deja prezenţi şi în România.

Ca volum de vânzări, jucătorii de pe piaţă preconizează că aceasta se va situa în jurul a 200 de milioane de euro, fără Poşta Română, rezultat nu foarte diferit de cel obţinut în 2011.

Felix Pătrăşcanu, unul dintre cei trei acţionari ai liderului pieţei de curierat, FAN Courier spune: „cred că anul 2012 nu va fi cu mult diferit de anul trecut, din perspectiva veniturilor. Prognosticul nostru pentru piaţă este conservarea veniturilor, în varianta realistă şi o creştere de 10 procente, într-un scenariu optimist.” Creşterea veniturilor este influenţată negativ de deprecierea monedei naţionale, creşterea preţului pentru utilităţi sau combustibil, clienţii arătându-se reticenţi în a accepta creşteri de tarife pe acest considerent, astfel că în final influenţele negative sunt resimţite mai mult sau mai puţin de jucătorii de pe piaţă în funcţie de puterea de a menţine tarifele la acelaşi nivel.

Lucian Aldescu, CEO DPD România, una dintre primele cinci companii de curierat de pe piaţa autohtonă, consideră că anul 2012 este un an de consolidare pentru curieratul local, adăugând că „este posibilă şi o uşoară creştere a pieţei, impulsionată de evoluţia comerţului electronic, o nişă care a crescut exponenţial în ultimii trei ani.”

Un răspuns mai optimist în ceea ce priveşte evoluţia în acest an am primit de la domnul Sebastian Bălăşescu, director general Urgent Curier: „noi mizăm pe menţinerea trendului crescător al ultimilor ani şi prognozăm o creştere de aproximativ 30% în acest an, datorată competitivităţii serviciilor.”

Astfel pe o piaţă competitivă, cu clienţi mai exigenţi, pentru care componenta preţ nu mai este elementul principal de selecţiei al operatorului de curierat „calitatea ireproşabilă a serviciilor şi inovaţia sunt cel mai importanţi diferenţiatori între concurenţi“, este de părere Lucian Aldescu, CEO DPD România.

Felix Pătrăşcanu, acţionar FAN Courier sintetizează perfect profilul clientului de servicii de curierat în 2012 „pofilul consumatorului s-a modificat într-un singur sens: vrea servicii de înaltă calitate şi profesionalism la un preţ corect.“

Noi strategii de business

Creşterea pe care a avut-o în ultimii ani comerţul online a determinat diversificarea serviciilor pe acest segment de piaţă, unii dintre jucători venind deja cu servicii dedicate în această direcţie, alţii având chiar planuri de investiţii.

În strategia de dezvoltare a DPD România comerţul online ocupă un loc important. „Am ales să ne poziţionăm ca <<partener al magazinelor online>> şi am investit resurse importante financiare şi umane în dezvoltarea şi lansarea de noi produse şi servicii care să le uşureze şi să le eficientizeze activitatea. Printre cele mai recente servicii lansate de DPD România pentru a servi nevoile specifice ale magazinelor online se numără COD International, singurul serviciu pus la dispoziţie de un curier din Romania, care facilitează magazinelor de acest tip comercializarea produselor pe pieţele emergente din Ungaria şi Bulgaria. COD International este un serviciu special creat pe modelul de business al magazinelor online, care permite expedierea de colete simplu şi rapid pe pieţele internaţionale, cu posibilitatea de plată în sistem ramburs a produselor transportate.

Pornind de la principiul conform căruia vor câştiga cei care caută soluţii şi se adaptează, Sebastian Bălăşescu, director general Urgent Curier spune: „în permanenţă avem proiecte de eficientizare a serviciului de curierat care pot aduce satisfacţie clientului prin numeroase avantaje, dar şi economii substanţiale. Platforma Android pentru comenzi on-line este unul dintre serviciile nou lansate, dar nu putem să nu amintim nici de sistemele pentru comenzi on-line cu ajutorul dispozitivelor electronice şi al sistemelor de facturare on-line.“

Ciprian Pulpă, executive manager al companiei Fastius Curier, societate care a împlinit recent 10 ani de existenţă, mărturiseşte că serviciile de curierat sunt în permanenţă conectate la tehnologie, iar companiile trebuie să se adapteze „Fastius Curier nu putea să nu ţină cont de acest aspect, iar în acest sens a dezvoltat o platformă online cu ajutorul căreia se poate interoga în permanenţă statusul unei expediţii în timp real. “

Dacă în anul 2011 principalul obiectiv al FAN Courier a fost lansarea celor două investiţii majore: banda de sortare colete şi banda de sortare plicuri, în 2012 compania şi-a îndreptat atenţia spre client şi nevoile acestuia, prin diversificarea serviciilor. În portofoliul liderului pieţei de curierat rapid şi-au făcut apariţia trei servicii noi care se bucură deja de mare succes în rândul clienţilor: Express Loco 1h – serviciu disponibil în Bucureşti, cu ajutorul căruia o expediţie ajunge la destinatar într-o oră de la ridicare; Express Loco 2hNational – disponibil în toate agenţiile FAN Courier – expediţia ajunge la destinaţie în cadrul aceluiaşi oraş în 2 ore de la ridicare; şi Collect Point, care permite expedierea unui colet prin plasarea expediţiei în magazinele reţelelor Inmedio şi Relay, eliminând astfel timpii de aşteptare ai unui curier”. Plata se face printr-un sms, serviciul fiind disponibil doar în Bucureşti tuturor celor care deţin un telefon mobil cu o cartelă activă în reţelele Orange, Vodafone şi Cosmote.

Curieratul se face şi On-line

„Pentru 2012 ne propunem să acordăm o mare importanţă îmbunătăţirii performanţelor pe segmentul comerţului online, întrucât cererea de servicii de curierat generată de retaileri online a crescut de cinci ori în ultimii ani. Deci, pe lângă departamentul de expediţii deja existent, vom crea şi unul de Customer Service adresat exclusiv clienţilor din mediul online“ declară Felix Pătrăşcanu, referindu-se la etapa următoare de dezvoltare a business-ului FAN Courier.

Pentru Urgent Curier clientul rămâne punctul de focus: „Compania investeşte în prezent în tot ceea ce ţine de client, astfel încât avem programată o serie de lansări de noi servicii. Obiectivul nostru pe termen scurt este plasarea în primele companii de curierat din România din punct de vedere al serviciilor de curierat intern.“

CEO-ul DPD România, Lucian Aldescu consideră că business-ul pe care îl conduce a ajuns la un nivel optim de maturitate, resursele, know-how-ul şi investiţiile fiind acum îndreptate către dezvoltarea unor produse care să facă diferenţa în piaţă.

„Pentru 2012, ne-am bugetat un plan investiţional de peste 800.000 euro pentru lansarea de noi servicii informatizate, adaptate fiecărei tipologii de client din portofoliu. Principalul proiect investiţional este IT4EM, un sistem informatic creat pe specificul pieţelor emergente. Acesta facilitează clienţilor DPD accesul la infrastructura noastră, la tehnologie şi comunicare de ultimă generaţie, oferind economie de timp, factura şi desfăşurătorul acesteia putând fi verificate într-un timp mult mai scurt.“