Home Logistics Comerț international Capacitatea de transport aerian de marfă rămâne restricționată

Capacitatea de transport aerian de marfă rămâne restricționată

Capacitatea de transport aerian de marfă rămâne restricționată

În 2020, cererea pentru transportul aerian de mărfuri a scăzut cu 10,6% conform datelor furnizate de IATA, cea mai mare scădere anuală înregistrată din 1990, de când IATA monitorizează performanța acestui segment de transport. Declinul transportului aerian de mărfuri l-a depășit pe cel al comerțului global, care a fost de 6%.

Capacitatea de transport la nivel global, măsurată în tone/kilometric s-a diminuat cu 23,3% în 2020 față de 2019, echivalentul unei contracții de cererii cu mai mult de două ori.

Ca urmare a lipsei de capacitate disponibilă, factorul de încărcare a crescut cu 7,7% în 2020, ceea ce a contribuit la creșterea veniturilor și randamentelor, furnizând sprijin liniilor aeriene și anumitor servicii pentru pasageri pe distanțe lungi, în condițiile scăderii dramatice a segmentului de transport aerian pasageri. Pe finalul anului situația s-a îmbunătățit, în luna decembrie, de exemplu, cererea fiind cu doar 0,5% sub valorile din 2019. Capacitatea de transport aerian a fost în decembrie cu 17,7% sub valorile din 2019, mult mai puternică în comparație cu contracția cererii, indicând o compactare severă a capacității de transport, care va continua și în 2021.

Începutul anului 2021 demonstrează o îmbunătățire a condițiilor economice și o recuperare a producției industriale. “Transportul aerian de mărfuri supraviețuiește crizei mai bine decât segmentul de transport pasageri. Pentru multe linii aeriene, transportul de mărfuri a devenit în 2020 a sursă vitală de venituri, în ciuda cererii diminuate. Însă, cu aeronavele de pasageri la sol, îndeplinirea cererii pentru transportul aerian de marfă va continua să fie o provocare enormă. Pe măsură ce țările pun mai multe restricții de călătorie ca urmare a apariției noilor variante de coronavirus, va fi dificil să vedem îmbunătățiri ale cererii pentru transportul de pasageri sau ale capacității de transport marfă. 2021 va fi încă un an greu,” a spus Alexandre de Juniac, Director General și CEO IATA.

În aceste condiții, este clar că pentru încă o perioadă de acum încolo, companiile de freight forwarding se vor baza pe operațiuni charter pentru a răspunde cererilor clienților, și, în aceste condiții și ratele de transport vor rămâne ridicate.

Bruce Chan, vice-președinte pentru logistica globală al băncii de investiții Stifel, declara pentru newsletterul Baltic Exhange airfreight, că programele de vaccinare ar trebui să ducă la o recuperare a traficului aerian de pasageri în a doua jumătate a acestui an. Însă, cel mai probabil capacitatea de transport disponibilă va fi cu precădere pe rutele domestice sau cele internaționale de distanțe scurte, ceea ce nu va aduce nici un beneficiu pentru operațiunile de transport aerian de marfă pe distanțe lungi.

“Transportul aerian pe distanțe lungi, o parte mult mai importantă din capacitatea globală de transport marfă, își va reveni mai greu. Estimările noastre sunt că piața nu va reveni la normal mai devreme de 2023,” a declarat Chan.

Deja, o parte dintre companiile mari de freight forwarding au declarat că operațiunile charter vor deveni o parte permanentă a portofoliului de servicii.