Ce sunt dark store-urile? Se configurează un nou model de business în retail?
Auchan Retail va inaugura în următoarea perioadă primele două dark store-uri pentru a susține activitatea de e-commerce a retailer-ului. Anunțul a fost făcut în cadrul unei conferințe de presă organizată cu prilejul inaugurării celui de-al doilea depozit logistic al companiei în România, fără a se preciza însă locația acestora.
“Deschidem în următoarele săptămâni primele dark store-uri, primele centre de micro-fulfillment, de pregătire a comenzilor care vor fi livrate la domiciliu. Cu acest format încercăm să ajungem în toată țara, în toate marile orașe”, a declarat Teodor Șerban, director Eficiență și Proiecte în cadrul Auchan Retail.
Retailul alimentar online a înregistrat în ultimii doi ani o creștere accelerate. Doar în SUA, în 2021, este estimat că retailul alimentar online a depășit 100 miliarde de dolari, reprezentând 12,4% din totalul vânzărilor online.
În Regatul Unit al Marii Britanii, vânzările online de produse alimentare au reprezentat mai mult de o treime din creșterea industriei din 2015 până în 2020. Astăzi, companiile realizează că retailul alimentar online este noul imperativ. Noii jucători intrați în bătălia pentru cota de piață se confruntă acum cu cei care derulează afaceri strict online sau au inclus în strategia comercială modele alternative de business, precum dark store-urile, un concept care a ajutat multe afaceri să rămână pe linia de plutire.
Am analizat conceptul de dark store, precum și beneficiile acestuia pentru retaileri, în special din sectorul alimentar.
Ce este un dark store?
Un dark store este un magazin fizic, o locație care a fost închisă și transformată într-un centru de depozitare pentru operațiuni de fulfillment. Spre deosebire de alte modele de business hibride din e-commerce, aceste puncte de distribuție nu sunt deschise vizitatorilor, astfel că oferă un spațiu mai generos pentru stocurile magazinului și pentru a pregăti rapid comenzile on-line. Dark Store-urile le oferă cumpărătorilor opțiuni de livrare cum ar fi achiziția de produse online, livrarea în aceeași zi sau ridicarea din magazin.

Și KooKoo Grocery, magazin online care are ca obiectiv livrarea rapidă din depozitele proprii în 1-2 ore în Bucureşti şi Ilfov, operează un dark store la Gara de Nord. Compania a atras recent o investiţie pre-seed în valoare de 500.000 de euro de la Blueberry Muffin şi un leasing operaţional în valoare de 250.000 de euro de la Autonom Închiriere Echipament – parte a Grupului Autonom, un furnizor integrat de soluţii de mobilitate şi finanţare pentru companii. Banii vor fi folosiți pentru a deschide două noi dark store-uri, pentru a creşte portofoliul la 10.000 produse şi pentru dezvoltarea echipei.
La nivel global, companii precum Whole Foods, Walmart, Target, Bed Bath & Beyond operează deja de mai mult timp astfel de dark store-uri sau variații ale conceptului.
Beneficii ale conceptului dark store
Din perspectiva retailerului, dar și a consumatorului există o serie de beneficii aduse de conceptul dark store:
- Cumpărături rapide și fără contact fizic
Măsurile de distanțare socială și nevoia de siguranță au creat cererea unui proces de achiziție fără contact fizic. Dark store-urile le permit consumatorilor să facă cumpărături într-un magazin fără a fi nevoie să intre în el. Cu multiple opțiuni de livrare, precum livrare curbside – atunci când vânzătorul livrează cumpărăturile direct la mașina clientului; livrare la domiciliu sau ridicare din magazin, conceptul de dark store răspunde nevoii consumatorului de a se simți în siguranță, și îi oferă satisfacția de a obține produsul aproape imediat.
- Îmbunătățirea procesului de distribuție și livrare
Transformarea magazinelor fizice în dark store-uri reprezintă o modalitate inteligentă de a livra comenzile mai rapid și mai eficient, oferind multiple opțiuni de livrare. De asemenea, în acest fel, retailerii aduc fizic produsele mai aproape de anumite segmente de piață.
- Creșterea numărului de clienți
Transformarea unui magazin fizic într-un dark store crește plaja de clienți cărora retailerii se pot adresa, produsele fiind accesibile online 24/7 pentru toată lumea.
- Un management mai bun al stocurilor
Magazinele alimentare beneficiază mai mult decât alte tipuri de magazine de conceptul dark store, deoarece acesta poate îmbunătăți managementul SKU-urilor disponibile și al stocurilor, concentrându-se mai mult pe dezvoltarea capabilităților de depozitare și click&collect. În retailul alimentar, numărul de articole disponibile este aproape la fel de mare ca numărul de clienți. Astfel, retailerii pot răspunde mai ușor nevoii clienților de a achiziționa produsele preferate.
De asemenea, livrarea de produse perisabile către clienți în condiții de respectare a regulilor și lanțului de frig se poate face mai ușor.
- Gamă extinsă de produse
Întrucât dark store-urile nu permit accesul clienților în interiorul magazinului, aspectul acestora poate fi optimizat și planificat pentru a utiliza la maxim spațiul de depozitare. O capacitate de depozitare mai mare înseamnă o gamă mai mare de produse.
Dark store-urile reprezintă pentru retaileri, în special pentru cei din sectorul alimentar, o modalitate profitabilă de a reduce timpii de livrare și le permite să facă alegeri importante în ceea ce privește stocurile, în funcție de locație. În plus, în retailul alimentar, contribuie semnificativ la reducerea costurilor de livrare comparativ cu livrarea dintr-un depozit central.
Cu o gamă mai mare de produse, o pregătire mai eficientă a comenzilor și o acuratețe mai mare a stocurilor, dark store-urile sunt una dintre soluțiile pentru livrări rapide și fiabile a produselor.
