Declinul Europei și Americii pe piața auto globală
Industria auto trece într-un ritm accelerat printr-o serie de transformări cheie care remodelează acest sector, cerând de la producători viteză de reacție, adaptabilitate și agilitate.
Această schimbare, spune Patrick Koller, CEO Forvia, al șaptelea cel mai mare producător de componente auto din lume, este o consecință directă a schimbărilor climatice și a imperativului de a decarboniza mobilitatea. Decarbonizarea înseamnă în primul rând electrificarea sistemelor de propulsie, indiferent dacă este vorba de baterii sau de hidrogen, atâta timp cât energia care alimentează sistemul este cu adevărat ecologică. Această cale este cea corectă pentru mediu, dar viteza cu care se produce schimbarea, după decenii de cercetare și dezvoltare în domeniul motoarelor cu ardere internă, este prea rapidă pentru industria auto.
“În plus, decarbonizarea nu se referă doar la motoarele electrice, ci reprezintă o regândire completă a modului în care proiectăm mașinile: să le facem mai ușoare, mai eficiente din punct de vedere energetic și cu emisii de CO2 mai reduse. Acest lucru presupune, în primul rând, gândirea unor noi arhitecturi care să aibă ca principii de bază modularitatea și utilizarea atentă a resurselor, iar în al doilea rând, creșterea semnificativă a proporției de materiale de origine biologică sau reciclate utilizate în mașinile noastre.
Tranziția la electromobilitate subliniază, de asemenea, importanța tot mai mare a electronicii, deoarece vehiculele se transformă în computere pe roți.
La FORVIA, estimăm că electronica va reprezenta aproximativ 35% din valoarea unei mașini electrice în 2030, față de doar 15% în prezent. Software-ul va fi peste tot, pentru gestionarea energiei, pentru confort, pentru servicii conectate și pentru siguranță.
Consecința principală a acestor schimbări a produselor este o redistribuire a forțelor, în care regiunile care anterior erau dominante (cum ar fi Europa sau America de Nord) sunt acum complet depășite de Asia, în special în ceea ce privește producția tradițională de automobile,” precizează Patrick Koller.
Ascensiunea producătorilor chinezi pe piața auto
Potrivit acestuia, schimbarea de paradigmă și înclinarea balanței către Est este clară: în 2030, aproximativ 58% din mașinile produse în lume vor fi în Asia (reprezentând aproximativ 55 milioane de vehicule, +17% față de prezent), în timp ce în Europa, de exemplu, ar trebui să asistăm la o producție stabilizată în jurul a 17 milioane de vehicule, fără a se aștepta nicio creștere.
China este simbolul acestei schimbări, deoarece este acum numărul 1 în ceea ce privește exporturile de automobile, în timp ce în 2020 era doar numărul 9! Producătorii chinezi profită din plin de cererea mondială de automobile electrice și au avantaje structurale pentru a produce vehicule electrice mai accesibile: acces direct la resurse critice, costuri energetice mai mici cu 40% față de UE, subvenții masive. În același timp, în Asia se află și unii dintre liderii globali în domeniul electronicii.
“De asemenea, au o cerere internă pe care noi nu o mai avem în Europa – în China, rata de echipare pe cap de locuitor este încă de aproximativ 2 până la 3 ori mai mică decât în UE sau SUA în prezent.
Toți acești factori interconectați duc la costuri de producție ale vehiculelor mult mai competitive în Asia decât în UE (cu 10% până la 30% mai ieftine în cazul vehiculelor electrice) și au permis ca numeroase mărci noi să intre pe piață cu produse mai accesibile.
Industria auto europeană trebuie să se reconfigureze
Jucători noi, fără tradiție în activități industriale în trecut și extrem de competitivi pentru simplul motiv că este mult mai ușor pentru o marcă electronică să integreze competențe mecanice în lanțul său de producție decât pentru jucătorii tradiționali să stăpânească electronica.
Deoarece aceste schimbări sunt atât de rapide, devine clar că industria auto în Europa trebuie să își adapteze configurația industrială pentru a rămâne competitivă.
Status-quo-ul nu este o opțiune, ci doar va duce la pierderi masive de cote de piață în această concurență acerbă. Trebuie să ne întoarcem la fundamentele industriei noastre: să creăm produse atractive, adaptate la fiecare nevoie, la un preț corect.
Autoritățile publice europene trebuie să fie clare și să acționeze la toate nivelurile: ajutoare financiare pentru utilizatorii finali care au cu adevărat nevoie de ele, decizii clare în beneficiul industriei noastre (inclusiv al bateriilor) pentru a ne face la fel de competitivi ca și omologii noștri asiatici și investiții masive pentru dezvoltarea ecosistemului necesar, în special a punctelor de încărcare,” explica recent, într-un editorial, CEO-ul Forvia.
Înscrie-te la AUTOMOTIVE LOGISTICS SUMMIT și ia pulsul industriei auto din România și Europa de Est!
