Home Logistics Curierat și e-commerce E-commerce: Zalando face pași spre robotizare pentru a livra mai rapid comenzile

E-commerce: Zalando face pași spre robotizare pentru a livra mai rapid comenzile

E-commerce: Zalando face pași spre robotizare pentru a livra mai rapid comenzile

Zalando, cel mai mare magazin online de fashion, cu sediul la Berlin, în Germania, a testat roboţi în centrul logistic Erfurt pentru a oferi suport angajaţilor, iar acum vrea să îi pună în contact direct cu clienţii.

“Am testat doi roboţi ca suport pentru angajaţii noștri din centrul logistic Erfurt. Ei vor începe acum o operaţiune pilot cu comenzi reale ale clienţilor”, spun reprezentanţii Zalando. În urmă cu aproximativ un an, Zalando alături de compania de robotică Magazino a lansat un program de teste pentru utilizarea roboţilor meniţi să-i scutească pe angajaţii din logistică de activităţi deosebit de dificile și neergonomice.

TORU – roboţii testaţi sunt capabili printre altele și să facă picking de cutii individuale de încălţăminte. Acest lucru îi diferenţiază de majoritatea altor roboţi, care pot muta de regulă paleţi sau lăzi întregi, dar nu sunt capabili să culeagă produse individuale. TORU este un robot mobil care interacţionează cu mediul, poate stoca și prelua cutii mici, fiind complet independent de rafturi.

După opt luni de testare la centrul de e-fulfillment din Erfurt, cei doi roboţi vor fi mutaţi la Lahr pentru un alt program pilot, urmând să fie susţinuţi de încă șase roboţi TORU.

“Cu acest test, am dorit să aflăm cum am putea integra roboţii în procesele noastre logistice, cum ar fi pickingul și depozitarea. De exemplu, se pot descurca aceștia cu etichetele și forma cutiilor? După ce au fost testaţi în diferite operaţiuni de preluare și depozitare, roboţii s-au dovedit în permanenţă a fi de încredere într-un mediu logistic și sunt acum pregătiţi pentru un program pilot în Lahr”, a declarat Carl-Friedrich zu Knyphausen, Head of Logistics Development Zalando.

KPI pentru roboţi

Pentru a lua decizia dacă roboţii sunt utili în operaţiunile de logistică, inginerii au stabilit anumiţi parametrii. Aceștia includ manipularea fără erori a cutiilor de încălţăminte, pe de o parte, și numărul de cutii colectate în comparaţie cu timpul de inactivitate al roboţilor, pe de altă parte.

La început, roboţii au staţionat o perioadă mai lungă în timpul funcţionării din cauza erorilor de detectare sau a timpului de calcul. Prin reducerea acestor pauze, numărul de preluări pe oră ar putea crește considerabil, astfel încât serviciul să fie într-adevăr eficient. Când TORU stă în faţa unui teanc de cutii de pantofi, examinează raftul cu camerele sale 2D și 3D și stabilește unde începe și se termină fiecare cutie. Lucrul dificil aici este că atunci când două cutii de aceeași culoare sunt stivuite direct una peste alta, aproape că nu sunt margini vizibile. Dar, cu ajutorul inteligenţei artificiale, TORU a îmbunătăţit fiecare comandă și poate acum să revină asupra experienţelor anterioare în situaţii complicate. Acum, a adunat suficiente date și experienţă reducându-și astfel timpul de oprire.

Faptul că roboţii au intrat în programul pilot înseamnă că acum preiau comenzi reale de la clienţi și că lucrează cu angajaţii din aceeași zonă. În Erfurt, a existat o zonă de testare pentru a nu perturba operaţiunile în curs de desfășurare.

“Este important să ne amintim că robotica este complexă din punct de vedere tehnic și se bazează pe inteligenţa artificială; trebuie să fi legat de un mediu tehnic. Acum, prin progresele hardware-ului robotului și algoritmi, roboţii sunt mai pricepuţi decât atunci când am început testarea. Am decis să folosim centrul de logistică din Lahr ca locaţie, deoarece avem spaţiul necesar pentru a utiliza roboţii TORU, inclusiv staţiile de transfer și de încărcare”, a mai spus Carl-Friedrich zu Knyphausen.

Coordonarea roboţilor suplimentari crește complexitatea. Magazinul aplică algoritmi și inteligenţă artificială pentru a face faţă acestei provocări. Aplicaţii concrete sunt optimizarea căilor: în ce ordine ce roboţi îndeplinesc ce sarcini și, prin urmare, și prioritizarea activităţilor.

Prin utilizarea camerelor sale, roboţii TORU acordă o atenţie deosebită pentru a se asigura că traseul lor nu se încrucișează cu cel al colegilor și așteaptă întotdeauna înainte de a merge mai departe. Când roboţii TORU depozitează ceva, se duc larafturi și își prelucrează lista de preluare, la fel ca un angajat. Folosind camere și scanere integrate, TORU identifică și localizează articolele potrivite, le scoate de pe rafturi, le așează în rucsac și apoi se îndreaptă către staţia de transfer pentru a le depune acolo.

“Testăm tehnologii care preiau sarcini exigente sau monotone din partea angajaţilor noștri. TORU oferă angajaţilor noștri scutirea de activităţi non-ergonomice, cum ar fi aplecarea sau atingerea nivelului ridicat atunci când apucă produse pe cele mai mici sau mai înalte rafturi”, a adăugat Carl-Friedrich zu Knyphausen.

Folosind automatizarea în logistică, magazinele online pot reduce timpii de transfer pe de o parte și pot depinde mai puţin de forţa de muncă pe de altă parte, într-un moment în care devine din ce în ce mai dificil să găsești suficienţi angajaţi.

“Cred în combinaţia dintre oameni și automatizare în munca de zi cu zi. Activităţile monotone pot fi susţinute sau preluate de roboţi, dar când vine vorba de sarcini mai complexe sau schimbări spontane în fluxul procesului, inteligenţa artificială nu este suficientă. Acolo, oamenii nu pot fi înlocuiţi. Folosim întotdeauna automatizarea acolo unde are sens”, a mai spus managerul.

Zalando oferă o gamă largă de haine, încălţăminte și accesorii de la peste 2.000 de mărci și este prezent în 17 ţări.