Electrificarea transportului de marfă necesită investiții în infrastructura de încărcare
Lipsa infrastructurii de încărcare este un blocaj cunoscut în electrificarea transportului rutier de marfă.
Un realizat de Eurowag, furnizor de top de soluții de transport rutier integrat în Europa, a arătat că, în timp ce țările din Europa de Vest sunt relativ pregătite pentru apariția mașinilor electrice, Europa Centrală și de Est este semnificativ mai slab pregătită.
România s-a aflat aproximativ la mijlocul clasamentului european de pregătire, situându-se pe locul 23 în indicele Eurowag, între Polonia și Croația.
Studiul Eurowag a luat în considerare ponderea mașinilor și camioanelor alimentate cu baterii, legislația și stimulentele în vigoare, numărul tuturor punctelor de încărcare și, în final, numărul punctelor de încărcare cu o capacitate de peste 350 kW.
Mai multe puncte de încărcare nu sunt suficiente, performanța este cheia
Din cele peste jumătate de milion de puncte de încărcare accesibile public din Europa (din mai 2022), peste 50% sunt situate în doar trei țări: Olanda (114.000), Germania (84.000) și Franța (81.000). Dacă limităm rețeaua la încărcătoare cu puterea optimă pentru vehiculele electrice, adică 350 kW sau mai mult, numărul se va reduce la aproximativ 3.600 de puncte de încărcare publice și semi-publice distribuite neuniform în întreaga UE.
Încărcarea de mare putere este esențială pentru funcționarea cu succes a camioanelor alimentate cu baterii. Pentru ca un șofer să încarce complet o baterie de camion electric cu o capacitate medie de 400 kWh (capacitatea maximă a bateriei unui Volvo FH Electric este de până la 540 kWh) în timpul unei pauze legale obligatorii de 45 de minute, încărcătorul ar trebui să fie de 750 kW sau mai mare.

Unde e „locul” flotelor electrice?
O infrastructură puternică de încărcare necesită investiții semnificative. Potrivit datelor McKinsey, un astfel de punct de încărcare costă între 200.000 și 350.000 de euro. Pe de altă parte, o infrastructură de încărcare special concepută pentru camioanele electrice ar rezolva alte probleme cu care se confruntă în prezent camioanele alimentate cu baterii.
Provocările includ, de exemplu, dimensionarea adecvată a punctelor de încărcare. Ca și în cazul unei benzinării, punctele de încărcare drive-through sunt cele mai avantajoase pentru camioane.
Punctele de încărcare existente pentru mașini nu sunt potrivite pentru camioane nu numai din cauza performanței lor scăzute, ci și pentru că de multe ori camioanele pur și simplu nu pot încăpea.
Având în vedere toate aceste constrângeri, se poate presupune că numărul real de puncte de încărcare potrivite pentru camioanele electrice ar fi în prezent chiar mai mic decât cele 3.600 menționate. În prezent nu există o bază de date a punctelor de încărcare care să țină cont de parametrii potriviți pentru camioanele electrice.
Transportatorii își fac griji în legătură cu capacitatea de încărcare
Mai există un aspect care este esențial pentru electrificarea cu succes a transportului de marfă: fiabilitatea punctelor de încărcare.
Transportul rutier comercial este o industrie în care timpul este esențial. Pentru a avea un motiv să investească în camioane electrice în flotele lor, transportatorii trebuie să se asigure că punctele de încărcare nu sunt doar suficiente, ci și funcționale și disponibile. Acest lucru necesită date suplimentare despre punctele de încărcare, pe lângă datele în timp real.
Un sondaj realizat de Shell și Deloitte în 2021 cu 150 de directori din sectorul transporturilor a arătat că 80% dintre respondenți au văzut lipsa accesului la încărcarea vehiculelor electrice drept o barieră majoră în calea decarbonizării transportului rutier de marfă. Acest lucru a fost rezumat corect de un respondent la studiu: „Niciun transportator nu va risca să investească într-un camion nou dacă nu este încrezător că îl va putea alimenta sau încărca”.
