Home Intermodal GRAMPET promovează dezvoltarea coridoarelor de transport între Europa şi Asia

GRAMPET promovează dezvoltarea coridoarelor de transport între Europa şi Asia

GRAMPET promovează dezvoltarea coridoarelor de transport între Europa şi Asia

Dezvoltarea transportului feroviar este unul dintre subiectele aflate de multă vreme pe agenda Uniunii Europene, acesta fiind, alături de transportul pe căile navigabile interioare, una dintre soluţiile alternative sustenabile la transportul rutier de mărfuri.

În ciuda creșterii volumelor de marfă, potrivit unei cercetări realizate pentru Comisia TRAN în noiembrie 2018, între anii 1996 și 2016, cota de piaţă pentru fiecare mod de transport în parte – rutier, feroviar, naval a rămas neschimbată.

În viitor, datele arată o ușoară scădere a ponderii transportului rutier în favoarea celui feroviar, cu condiţia creării unui climat care să favorizeze modurile de transport sustenabile.

Grupul GRAMPET operează în România, Ungaria, Bulgaria, Republica Moldova, Slovacia, Croaţia, Austria, Germania, Serbia şi Grecia și analizează intrarea pe alte șapte pieţe europene în următoarea perioadă – Macedonia, Muntenegru, Slovenia, Slovacia, Cehia, Belgia și Olanda.

Potrivit domnului Sorin Chinde, Vice Președinte al Departamentului de Transport, Grupul GRAMPET – Grup Feroviar Român, printre factorii cu impact puternic asupra competitivităţii transportului feroviar de mărfuri în România se numără concurenţa cu transportul rutier, dat fiind că în loc de faptul că transportul rutier are internalizate mai puţine costuri comparativ cu cel pe cale ferată, faptul că transportatorii rutieri au dreptul să recupereze o parte din accizele de motorină, precum și faptul că finanţările pentru infrastructura pentru transportul rutier sunt mai mari faţă de cele primite de infrastructura feroviară.

“Unul dintre scopurile introducerii accizei pentru motorină a fost finanţarea construcţiei de autostrăzi. Trebuie menţionat că, deși Cartea Albă pentru Transporturi publicată de Uniunea Europeană recomandă statelor membre egalitate între sumele investite în infrastructura rutieră, respectiv infrastructura feroviară, în România pentru 1 EURO alocat transportului feroviar, transportului rutier îi sunt alocaţi 10 EURO.”

În același timp, transportatorii feroviari se confruntă și cu lipsa de forţă de lucru calificată și îmbătrânirea angajaţilor existenţi, ceea ce atrage o concurenţă acerbă pentru angajaţi și costuri aferente în creștere. De altfel, criza de mecanici de locomotivă – o resursă extrem de preţioasă pentru operatorii de transport feroviar – afectează în mod vizibil întreaga industrie europeană.

GRAMPET – 20 de ani de dezvoltare susţinută

Într-o piaţă cu numeroase provocări, GRAMPET a reușit în cei 20 de ani de activitate să devină prima multinaţională fondată în România și cel mai mare grup feroviar și operator logistic privat din Europa de Sud-Est. Structura de companii acoperă în mod strategic întregul lanţ de soluţii și produse: servicii de transport feroviar marfă, construcţii, reparaţii şi modernizarea materialului rulant, producţia de piese de schimb, închiriere de material rulant, transbordarea mărfurilor, servicii logistice, precum și soluţii inovatoare de IT pentru operatorii feroviari.

În 2018, Grupul GRAMPETGrup Feroviar Român a înregistrat o cifră de afaceri de 228 milioane euro, respectiv 1.061 milioane lei, conform situaţiilor financiare preliminare. Numărul de agajaţi de ridică la peste 6.000 de persoane, dintre care 5.200 în România.

Principalul operator de transport din Grupul GRAMPET, Grup Feroviar Român (GFR) operează majoritar transporturi pentru produse petroliere, acoperind întreaga reţea feroviară din România, dar oferă servicii și pentru industria materialelor de construcţii, automotive, prelucrarea lemnului, agricultură etc. Totodată, prin operatorii feroviari parte a grupului, compania poate satisfice orice cerere de transport în partea Centrală și de Sud-Est a Europei.

“Cel mai recent proiect major în care Grupul GRAMPET este implicat este Middle Coridor – Ruta de Transport Internaţional Trans-Caspică, parte din Noul Drum al Mătăsii, prin care ne-am propus să aducem prin România un procent din contrainerele ce vin din China spre Europa. Tot în baza parteneriatului Middle Corridor, am semnat în luna iunie un Memorandum de Colaborare cu NMSC Kazmortransflot LLP, operatorul naval de stat al Republicii Kazahstan, prin care vrem să deschidem o conexiune regulată între porturile Constanţa și Batumi – Georgia spune Sorin Chinde.

De altfel, unul dintre obiectivele declarate ale companiei este conectarea Oceanului Atlantic, prin Marea Nordului, la Oceanul Pacific, prin Marea Chinei de Sud, Grupul GRAMPET fiind unul dintre promotorii dezvoltării coridoarelor de transport între Europa şi Asia.

Investiţii în digitalizare și inovaţie pentru material rulant

Pentru a susţine extinderea companiei la nivel naţional și european, GRAMPET a investit cu preponderenţă în două direcţii – procesul amplu de digitalizare la nivel de grup şi reînnoirea materialului rulant.

Sorin Chinde, Vice Președinte al Departamentului de Transport, Grupul GRAMPET – Grup Feroviar Român

“Dedicăm în mod constant resurse umane şi financiare pentru proiecte de inovaţie şi tehnologie, căutând să oferim clienţilor o experienţă adaptată la cerinţele pieţei, prin platforme integrate și ușor de folosit. În 2017, GFR a lansat portalul E-CLIENT GFR, o premieră pentru România și sud-estul Europei, care facilitează gestionarea relaţiei clasice cărăuș – companie – client, de la postarea unei cereri de ofertă până la facturarea serviciului prestat, trecând prin etape esenţiale precum comandarea vagoanelor goale, întocmirea contractelor de transport, accesul neîngrădit la informaţii privind evoluţia proceselor, atenţionarea inteligentă a decidenţilor și transmiterea de rapoarte automate” afirmă Sorin Chinde, Vice Președinte al Departamentului de Transport, Grupul GRAMPET – Grup Feroviar Român.

Recent, GFR a anunţat și emiterea primelor Scrisori de Trăsură Electronică pentru transporturile feroviare derulate pentru OMV Petrom, fiind singura companie din România și unul dintre puţinii operatori din Europa de Sud Est care au implementat acest serviciu. Până în prezent, soluţia Scrisorii de Trăsură Electronică (STE) a înlocuit circa 70% din contractele de transport în trafic local în format pe hârtie, contribuind la creșterea eficienţei, a transparenţei pe lanţul logistic și la reducerea impactului asupra mediului.

În paralel, Grup Feroviar Român şi Rompetrol Rafinare, membru al grupului KMG International, au implementat cu succes un sistem digital de monitorizare și control în timp real al traficului de produse petroliere – Shunting Expert.

“Grup Feroviar Român a dezvoltat și implementat până în prezent 17 aplicaţii informatice. Alte zece aplicaţii sau module se află în acest moment în diferite etape de dezvoltare. O mare parte dintre aceste soluţii vizează simplificarea și eficientizarea activităţilor din plan operaţional, respectiv comercial” precizează Sorin Chinde. Grupul se axează și pe investiţii în zona de producţie – de la dezvoltarea de material rulant, până la soluţii de automatizare pentru regândirea proceselor şi creşterea productivităţii.

Inovații tehnologice

Printre cele mai recente exemple de proiecte tehnologice și inovaţii dezvoltate în ultimii ani, se numără: locomotiva Diesel hidraulică cu două grupuri de putere Caterpillar, Terranova; locomotiva Diesel electrică de 2100 CP ce funcţionează cu Biodiesel pur B100; locomotive electrică pe baterii şi comandă radio de la distanţă; locomotive Diesel hidraulică cu comandă radio de la distanţă şi frână cu comandă electropneumatică; dispozitiv de manevră tip Locotractor; locomotiva de manevră Diesel electrică cu transmisie c.a.- c.c. sau c.a. – c.a.; prezina pantograf.

”Una dintre cele mai mari probleme pentru industrie rămâne lipsa de investiţii în infrastructură. Ne confruntăm cu un adevărat dezastru, având în vedere că viteza medie de circulaţia a trenurilor a ajuns în anumite zone din România la 16-17 km/h. Acest lucru afectează competitivitatea întregii industrii, mai ales în raport cu partenerii externi.” Sorin Chinde, Vice Președinte al Departamentului de Transport, Grupul GRAMPET – Grup Feroviar Român