Home Intermodal Cum să nu mai transporţi aer?

Cum să nu mai transporţi aer?

Cum să nu mai transporţi aer?

“Stop shipping air!”– în traducere liberă, sloganul Transmetrics, un start-up din Bulgaria ce oferă soluţii de optimizare în domeniul transportului de mărfuri, sună interesant și poate prea îndrăzneţ.

Însă, uitându-ne la traiectoria companiei, înfiinţată în 2013 la Sofia, a cărei echipă era iniţial formată din cei 4 co-fondatori și luând în considerare faptul că acum echipa numără 24 de oameni cu experienţă în logistică, dezvoltare software și analiza datelor, dar și faptul că Transmetrics se poate lăuda cu o creștere a cifrei de afaceri de 130-160% în ultimii ani, putem spune că sloganul livrează ceea ce promite, iar companiile care utilizează soluţia transportă mai multă marfă și mai puţin aer.

Astăzi, Transmetrics lucrează cu unele dintre cele mai cunoscute companii de transport din lume, precum DHL, DPDgroup, NileDutch, Jan de Rijk Logistics și are la active premii câștigate, precum Cel mai Bun Startup al Anului în cadrul Forbes Business Awards, dar și includerea în rapoarte de referinţă despre tehnologii în logistică (prezenţă de trei ori consecutiv în Logistics Trend Radar realizat de DHL sau raportul McKinsey and Co.).

De asemenea, BusinessInsider Intelligence a nominalizat  Transmetrics în top 5 Start-upuri Ai din lume pentru supply chain management. Într-un interviu pentru Intermodal&Logistics, Asparuh Koev, CEO Transmetrics și unul dintre co-fondatori ne-a vorbit despre cum a pornit ideea unei aplicaţii bazate pe inteligenţa artificială în logistică, cum funcţionează aplicaţia, ce clienţi o utilizează, cum poate fi folosită înclusiv în transportul intermodal și care este potenţialul pieţei din România pentru o astfel de aplicaţie.

■ Intermodal & Logistics: De unde a pornit ideea Transmetrics? De ce inteligenţa artificială în logistică?

■ Asparuh Koev: Ideea de la care am pornit Transmetrics ne-a venit iniţial în 2012 în timpul unei conferinţe de transport. La momentul respectiv, eu și cea care astăzi este cofondatoarea Transmetrics, Anna, eram responsabili cu managementul unei companii de consultanţă IT și eram implicaţi în proiecte cu unele dintre cele mai mari companii din industria de transport.

Ceea ce am remarcat a fost că multe dintre aceste companii de transport aveau o problemă vizibilă cu optimizarea capacităţii de transport – prea multă capacitate disponibilă, prea mult spaţiu gol în vehicule și prea multe camioane care erau folosite doar o treime din timp.

Având deja o soluţie în minte, am testat-o în timpul unuia dintre proiectele de consultanţă pe care le derulam și s-a dovedit un succes. Cu toate acestea, replicarea cu success a necesitat o abordare sistematică bazată pe un sistem software. Astfel, în 2013 am înfiinţat Transmetrics pentru a realiza un produs software.

Astăzi, oferim optimizare predictivă SaS bazată pe inteligenţa artificială și machine learning pentru industria de transport marfă. Nu este un secret că logistica reprezintă un domeniu foarte competitiv cu margini de profit reduse, iar metodele tradiţionale de a îmbunătăţi profitabilitatea companiilor au fost deja adoptate. În același timp, nivelul curent de eficienţă este foarte scăzut. Spre exemplu, nivelul de utilizare a capacităţii camioanelor în Europa este sub 60%, iar fiecare al treilea container maritim la nivel global se transportă gol. Companiile de logistică interesate să aibă succes în viitor trebuie să se uite la noile tehnologii disponibile, în special AI și analiza predictivă a datelor.

Pentru ceea ce facem la Transmetrics – îmbunătăţirea planificării logistice, le sugerăm companiilor să utilizeze AI, desi nu în sensul de “inteligenţă artificială”, ci de „inteligenţă augmentată”.

Acesta este tipul de AI care îmbină experienţele și cunoștinţele furnizate de planificatori cu algoritmi AI, care se ocupă de sarcinile repetitive, utilizând date disponibile, actualizând modelele cu date recente și asigurând o continuitate în procesul decisional dacă un planificator nu este disponibil.

■ Intermodal & Logistics: Cum funcţionează Transmetrics? Care sunt avantajele unei astfel de soluţii pentru utilizatori?

■ Asparuh Koev: Ne ajutăm clienţii (furnizori de servicii logistice și deţinători de active) să își reducă semnificativ costurile operaţionale (transport, costuri de achiziţie, logistica activelor goale) și facem acest lucru furnizându-le un plan pentru o capacitate optimă de transport. Procesul implică trei pași principali:

  • Filtrarea și acumularea de date – algoritmii noștri propria de inteligenţă artificială analizează datele istorice pentru clienţi cu scopul de a a identifica și îmbunătăţi probleme de calitate a datelor, cum ar fi lipsa unor eveniment, valori, duplicate, deviaţii extreme. Acesta este un pas foarte important pentru că nu poţi îmbunătăţi ceea ce nu poţi măsura și este ceea ce permite elaborarea unor rapoarte istorice bazate pe eficienţa operaţională.
  • Planificarea cererii – software- ul nostru generează zilnic estimări ale următoarelor transporturi la cel mai detaliat nivel, pe tip de activ și locaţie, cu până la 12 săptămâni în avans. Estimările sunt bazate pe un mix de date istorice îmbunătăţite și un set de factori externi – sezonalitate, sărbători publice, prognoza meteo, etc.
  • Optimizare predictivă – luând în calcul toate constrângerile operaţionale și costurile implicate, o serie de algoritmi de optimizare ce au la bază AI îi ajută pe planificatori și dispeceri să calculeze modalitatea optimă de a aloca activele (camioane, containere, etc) pentru comenzile estimate, repoziţionarea activelor pentru a minimiza numărul de kilometric de mers in gol și pentru a decide unde să mărească sau să scadă capacitatea de transport planificată pentru a fi mai eficienţi.

Din perspectiva clientului, procesul de integrare se realizează ușor și este accesibill ca și costuri. Mai întâi derulăm un proces de implementare destul de redus în termeni de timp și costuri, ce durează între 1-3 luni. Pe parcursul implementării ne concentrăm pe integrarea clienţilor și a sistemelor Transmetrics, ajustând algoritmiipentru a corespunde nevoilor clienţilor și pe organizarea unui proces automatizat care să se deruleze fără probleme odată implementat.

După aceea, compania de logistică poate începe să parcurgă toţi pașii de mai sus sub forma unui produs Software-as-a-Service oferit sub forma unui abonament lunar.

Acest model de business reduce riscul pentru potenţialii clienţi având în vedere că investiţia iniţială este scăzută, produsul este unul deja personalizatpentru nevoi specific pe care îl înbunătăţim constant, iar clienţii pot renunţa la abonament dacă doresc. Costul initial este amortizat prin economiile rezultate din optimizare de regulă în primul an de utilizare al sistemului Transmetrics. Spre deosebire de alte tehnologii bazate pe AI, software-ul nostrum este accesibil inclusiv pentru jucătorii locali de mărime medie.

■ Intermodal & Logistics: Ne puteţi da câteva exemple concrete de reducere a costurilor de transport și a amprentei de carbon obţinute de clienţii dumneavoastră după implementarea Transmetrics?

■ Asparuh Koev: Transmetrics a avut multe implementări de succes de-a lungul anilor în cadrul unor furnizori de servicii logistice de top. De exemplu, sistemul nostru a ajutat compania Speedy (parte a DPDgroup) să își îmbunătăţească utilizarea mijloacelor de transport pe distanţe lungi cu 17% ceea ce a condus la o reducere a costurilor cu peste 7%.

Clienţii noștri din industria de transport maritim au obţinut reduceri de costuri importante, de două cifre, prin reducerea costurilor de manipulare a containerelor goale, în special costurile de transport și depozitare, dar și numărul de active utilizate, menţinând același nivel de calitate a serviciilor.

În plus, colaborăm și cu producători care deţin propriile active logistice. Am ajutat o companie din industria chimică să desemneze fiecărei comenzi a clienţilor anumite containere ISO. Modulul nostrum AssetMetrics furnizează un set up de până la 20 de desemnări de containere pentru fiecare comandă pe baza unor variabile, iar planificatorul logistic alege în SAP ce container ISO să folosească. Astfel, flota de containere ISO a fost redusă cu aproximativ 10%.

■ Intermodal & Logistics: Aţi menţionat AssetMetrics. Ce reprezintă acest modul și cum poate fi utilizat de exemplu pentru transportul intermodal?

■ Asparuh Koev: Una dintre aplicaţiile AssetMetrics, care este un instrument de automatizare predictivă a planificării, este pentru transportul intermodal și transportul feroviar de mărfuri. Software-ul estimează cererea pentru fiecare tip de activ al clientului și locaţia acestuia cu până la 12 săptămâni în avans.

Pe lângă aceasta, AssetMetrics calculează modul optim de depozitare, repoziţionare, strategia de mentenanţă pentru containere goale și materialul rulant, ceea ce permite un management al activelor goale pe mai multe niveluri (depou, regional și global) și furnizează o vizibilitate completă a procesului.

În acest moment suntem în faza de intrare în industria de transport feroviar de marfă și căutăm companii, parteneri care se consideră inovatori în domeniu pentru a dezvolta împreună acest sistem și a avea un studio de caz de succes.

■ Intermodal & Logistics: Cu ce companii lucraţi în România și cum vedeţi piaţa de aici pentru businessul Transmetrics?

■ Asparuh Koev: În România lucrăm în acest moment cu DPD Romania și ne aflăm în discuţii și cu alţi jucători de pe piaţa de logistică Pentru noi, România este o piaţă foarte interesantă, știm că sunt multe oportunităţi pentru Transmetrics și putem să ajutăm companiile de logistică să devină mai eficiente. De asemenea, faptul că sediul nostru central se află foarte aproape de România este un avantaj fiindcă reușim să fim aproape de potenţialii clienţi.

www.transmetrics.eu