Home Industrii IRU: Deficitul de şoferi se va tripla până în 2026

IRU: Deficitul de şoferi se va tripla până în 2026

IRU: Deficitul de şoferi se va tripla până în 2026

Un nou raport al IRU arată că deficitul de șoferi de camion, autobuz și autocar în Europa scapă de sub control, pe fondul creşterii cererii de transport și a faptului că tinerii nu mai aleg meseria de şofer profesionist. Până în 2026 deficitul de şoferi va creşte la peste 60%.

Noul raport analizează șase țări care reprezintă două treimi din totalul sectorului european de transport rutier de marfă și patru țări pentru transportul de pasageri, reprezentând 28% din total. Potrivit IRU, dacă nu se iau măsuri pentru a face profesia de șofer mai accesibilă și mai atractivă, Europa s-ar putea confrunta cu o lipsă de peste două milioane de șoferi până în 2026, ceea ce ar avea un impact asupra a jumătate din totalul transportului de marfă și a milioane de călătorii de pasageri. Practic, rata de neocupare se va tripla în următorii patru ani.

În ciuda faptului că salariile șoferilor sunt de până la cinci ori mai mari decât salariul minim mediu, raportul prezintă date alarmante privind dificultățile de acces la profesia de șofer, în special pentru tineri, și atractivitatea acesteia, în special pentru femei.

Ponderea tinerilor șoferi este redusă (6% pentru transportul de marfă și 5% pentru transportul de persoane), în ciuda salariilor bune ale șoferilor și a șomajului în rândul tinerilor, care rămâne ridicat în multe țări. De asemenea, femeile reprezintă doar un mic procent din totalul şoferilor de camion, în ciuda nivelului mare de șomaj feminin din unele țări, cum este Spania, de exemplu, care are una dintre cele mai ridicate rate de șomaj feminin din Europa (14%), dar și una dintre cele mai scăzute rate de femei șoferi de camion (2%), spre deosebire de femeile șoferi de autobuz și autocar (12%).

Care sunt soluţiile

Raportul prezintă 20 de soluții puse în aplicare în prezent de către asociațiile de transport rutier, companii și expeditori.

Autoritățile publice trebuie, de asemenea, să ia măsuri pentru a preveni acest fenomen, inclusiv:

  • Stabilirea vârstei minime de conducere la 18 ani, cu formare începând cu 17 ani;
  • Subvenționarea costurilor de obținere a permisului și de formare pentru noii șoferi;
  • Construirea de parcări mai sigure și mai securizate.