Home Intermodal Transport rutier de marfă: tarifele spot în cădere liberă

Transport rutier de marfă: tarifele spot în cădere liberă

Transport rutier de marfă: tarifele spot în cădere liberă

În Q3 2023, tarifele de transport pe bază de contract au înregistrat o creștere pentru prima dată din Q4 2022. Pe piața spot însă perspectiva nu este deloc optimistă, arată cel mai nou index dedicat evoluției tarifelor de transport rutier de marfă, realizat de Upply x Ti x IRU.

Tarifele de transport pe piața spot au înregistrat o scădere pentru al patrulea trimestru consecutiv. Acest lucru înseamnă acum că tarifele spot sunt mai aproape de nivelul lor de bază (T1 2017) decât tarifele contractuale. Indicele pieței spot a scăzut cu 1,2 puncte, până la 125,4, ceea ce îl plasează acum la o scădere de 14,8 puncte de la an la an (Y-o-Y).

Tarifele pe bază de contract au crescut 1,4 puncte de la un trimestru la altul (Q-o-T) și au scăzut cu doar -0,4 puncte de la un an la altul.

Ritmul de scădere a tarifelor spot a încetinit ca urmare a reducerii inflației, care a scăzut la 4,3% în septembrie 2023, de la un record de 10,6% în octombrie 2022. Rezultatul constă în scăderi mai mici ale cererii de bunuri, ceea ce sugerează că unele tarife spot ar putea începe să se normalizeze.

Ratele contractuale au fost menținute la un nivel ridicat datorită unei baze de costuri ridicate. Tarifele contractuale sunt mai puțin expuse la modificările cererii pe termen scurt. Cu toate acestea, în cazul în care economia europeană va continua să stagneze la niveluri de activitate inferioare anilor precedenți, acest lucru va duce la o presiune de reducere a tarifelor, avertizează Upply x Ti x IRU.

Inflația și creșterea costurilor în transportul rutier de marfă din Europa

În contextul economic actual, transportul rutier de marfă din Europa se confruntă cu provocări semnificative legate de presiunea inflaționistă asupra costurilor operaționale. Aceste presiuni au condus la o creștere constantă a bazei de costuri, având un impact direct asupra tarifelor de transport și a întregului sector. Astfel, transportatorii și clienții se află în fața unor provocări financiare semnificative.

Salariile din sectorul transporturilor și al depozitării au cunoscut o creștere impresionantă de 17,6% față de nivelurile din 2019. Cu toate acestea, această creștere este însoțită de o problemă persistentă – criza de personal.

Un alt factor semnificativ care contribuie la creșterea costurilor este majorarea prețurilor combustibililor. Comparativ cu iunie 2023, prețul combustibililor a crescut cu 14% în octombrie. Acest aspect pune o presiune suplimentară asupra costurilor de operare ale transportatorilor, în special pentru cei cu flote mari.

Costurile de întreținere a vehiculelor și costurile de asigurare au înregistrat, de asemenea, creșteri semnificative. Costurile pieselor de schimb pentru vehicule au crescut cu 15,9%, în timp ce costurile de întreținere au înregistrat o creștere de 21,4%, iar costurile de asigurare au crescut cu 6,3%. Aceste creșteri afectează direct rentabilitatea operatorilor din industria de transport.

Impactul taxei de drum din Germania

O provocare suplimentară pentru piața europeană de transport rutier de marfă este introducerea unui nou sistem de taxare legat de emisiile de CO2 începând din decembrie 2023.

Noua taxă de CO2 din Germania ar putea să adauge până la 83% la costurile de taxare pentru transportatori, iar aceste costuri suplimentare ar putea fi transferate direct către clienți.

Pe măsură ce se aplică majorările de taxe de drum, se așteaptă o presiune suplimentară asupra costurilor din cauza creșterii salariilor, care este determinată de deficitul de șoferi. Conform noilor previziuni ale IRU, se estimează că anul viitor deficitul de șoferi va reprezenta 11% din locurile de muncă neocupate.