Home Intermodal Upply: Scădere generală a preţurilor în transportul rutier

Upply: Scădere generală a preţurilor în transportul rutier

Upply: Scădere generală a preţurilor în transportul rutier

Prețurile pentru transportul rutier de marfă în Europa au scăzut în primul trimestru al anului 2023, atât pe piața contractelor, cât și pe piața spot. Cu toate acestea, ele rămân mult mai mari decât nivelul de dinaintea pandemiei.

Potrivit indexului tarifelor pentru transportul rutier de marfă, elaborat de către Transport Intelligence, IRU şi Upply, tarifele spot au scăzut deja în trimestrul precedent, în timp ce cele contractuale până la sfârșitul lui decembrie 2022 au rămas pe plus. În primul caz, scăderea este cea mai abruptă în primul trimestru din 2023, cu 7 puncte pe trimestru (după o reducere de 3,4 puncte). Pe de altă parte, ratele contractuale au scăzut cu 2,8 puncte în primul trimestru.

În medie, în primul trimestru din 2023, ratele spot au scăzut de 1,5 ori mai repede decât ratele contractuale. Acest lucru este cauzat de scăderea cererii în cadrul economiilor europene, ceea ce reduce presiunea imediată exercitată de acest factor supra ratelor de pe piața spot, subliniază raportul Ti/Upply/IRU. În general, se constată o contracție în sfera B2C și o relativă stagnare în cea B2B. Astfel, consumul mediu lunar ajustat sezonier a scăzut anual cu 6% în Germania, 3,9% în Franța, 2,8% în Italia și 4,3% în Regatul Unit, iar această tendință poate fi explicată prin inflație. Pe de altă parte, creșterea prețurilor la energie și materii prime încetinește.

În special, costul combustibilului a scăzut în primul trimestru din 2023 cu 9% față de precedentele trei luni, însă deficitul de șoferi continuă să crească costul salariilor, o presiune sporită și de solicitările de creșteri salariale cauzate de inflație .

Pentru al doilea trimestru al anului 2023, analiștii se așteaptă la o nouă reducere a tarifelor de transport în Europa, deoarece cererea de camioane va rămâne slabă. Cu toate acestea, “spre deosebire de ceea ce s-a observat în transportul maritim de containere, unde tarifele de transport au revenit la nivelurile anterioare pandemiei pe majoritatea coridoarelor după ce au atins un nivel maxim, nu se așteaptă ca prețurile transportului rutier să revină la nivelurile istorice scăzute”.