Home Intermodal IRU: Criza șoferilor de camion se acutizează. În Europa se caută 380.000 de șoferi

IRU: Criza șoferilor de camion se acutizează. În Europa se caută 380.000 de șoferi

IRU: Criza șoferilor de camion se acutizează. În Europa se caută 380.000 de șoferi

Potrivit sondajului anual realizat de IRU, deficitul șoferilor de camion va crește cu până la 40% în 2022, atingând cote alarmante la nivel global.

IRU a chestionat peste 1.500 de operatori de transport rutier din 25 de țări din America, Asia și Europa, iar concluzia este că deficitul de șoferi a crescut în 2021 în toate regiunile, cu excepția Eurasia.

În Europa, deficitul de șoferi de camion a crescut cu 42% în 2021 față de 2020, cele mai multe poziții neocupate în industrie fiind în UK – cu 100.000 de poziții de șofer de camion neocupate, Germania și Polonia cu 80.000 de locuri de muncă disponibile și România, unde se caută 71.000 de șoferi de camion. La nivel global, în Mexic criza de șoferi s-a acutizat cu 30% până la 54.000 de poziții libere; China unde deficitul a crescut cu 140% până la 1,8 milioane. Creșterea salariilor pentru șoferii de camion în 2021, mai ales în Europa și SUA nu a avut efectul scontat, astfel că deficitul a continuat să crească.

Nici pentru 2022 prognozele nu sunt optimiste. În timp ce companiile din Argentina și China notează îmbunătățiri ușoare ale situației, operatorii din cele mai multe regiuni se așteaptă la o acutizare a crizei. În Turcia se estimează că deficitul va crește cu 15%, în Mexic cu 32%, în timp ce în Eurasia și Europa acesta va fi de aproximativ 40%.

Soluții pentru atragerea femeilor și tinerilor către profesie

Sectorul transportului rutier de marfă rămâne unul predominat de bărbați, sub 3% dintre șoferii  fiind femei, arată sondajul din 2021. Excepție fac China, unde 5% dintre șoferi sunt femei și SUA -8%.

În același timp, șoferii tineri sunt 25 de ani rămân o minoritate, reprezentând doar 6-7% dintre șoferii de camion în majoritatea regiunilor. Pe de altă parte, numărul șoferilor peste 55 de ani este de două până la cinci ori mai mare în majoritatea regiunilor, excepție făcând Mexic și China. În SUA și Europa, șoferii peste 55 de ani reprezintă o treime din forța de muncă. Europa înregistrează cea mai mare medie a vârstei șoferilor – 47 de ani.

Potrivit operatorilor de transport rutier, criza este cauzată o lipsă a șoferilor calificați în aproape toate regiunile, cu excepția Chinei și Turciei, unde condițiile de muncă și imaginea negativă a profesiei sunt principalii factori ai crizei.

“Companiile de transport rutier își îndeplinesc obligațiile, dar guvernele și autoritățile trebuie să se concentreze în special pe îmbunătățirea infrastructurii parcărilor, acces la pregătire și să încurrajeze femeile și tinerii să aleagă această profesie,” concludeda explicat secretarul general IRU, Umberto de Pretto.