Home Automotive Marius Vădăstreanu, AILN Mioveni: Tehnologia RPA oferă timp pentru decizii, analize și respiro

Marius Vădăstreanu, AILN Mioveni: Tehnologia RPA oferă timp pentru decizii, analize și respiro

Marius Vădăstreanu, AILN Mioveni: Tehnologia RPA oferă timp pentru decizii, analize și respiro

Odată cu apariţia economiei digitale și a accelerării evoluţiei tehnologice, multe companii, inclusiv din industria automotive, și-au regândit modelele de business. Tehnologii precum IoT, inteligenţa artificială, blockchain-ul, realitatea augmentată sau robotica converg și aduc cu ele atât riscuri, cât și oportunităţi companiilor care știu să le integreze în ecosistemele de business și să le exploateze potenţialul.

În cadrul unui interviu pentru Robotics Report, Marius Vădăstreanu – General Manager AILN Mioveni, Grup Renault România, ne-a oferit detalii despre cum a luat naștere divizia RPA în cadrul companiei și despre avantajele implementării RPA – automatizarea proceselor cu roboţi software în logistică și supply chain.

Marius are o experienţă de 20 de ani în cadrul grupului Renault, dintre care 13 ani în zona de IT, atât în România, cât și în Maroc și Franţa. Din 2015 s-a alăturat departamentului Supply Chain și de atunci se bucură în fiecare zi de provocările apărute și de lipsa rutinei. Începând din decembrie 2020 a preluat responsabilitatea celei mai mari platforme logistice de distribuţie a pieselor auto către uzinele Renault și Nissan din întreaga lume.

Robotics Report: În cadrul Renault Group există divizia Robotic Process Automation. Cum a luat naștere acest proiect și care este rolul diviziei?

Marius Vădăstreanu: Atât în cadrul Grup Renault România, cât și în alte entităţi Renault din lume există astfel de centre de automatizare folosind tehnologii de tip RPA. În afară de România, mai vorbim de Brazilia, India și, mai nou, Turcia.

Proiectul a pornit de la o idee din 2017, evocată de managementul entităţii de Business Services în România (pe atunci Renault Services Romania) care participase la o conferinţă unde se afla și un reprezentant al UiPath. Ideea a fost mai departe preluată de mine și, cu ajutorul managerilor din acea perioadă, a fost dezvoltată la un nivel la care în cadrul Groupe Renault s-au creat mai multe centre de excelenţă în RPA. Centrul din România dezvoltă automatizări de procese folosind tehnologia RPA pentru nevoile entităţii din România, dar și pentru restul ţărilor din Europa.

Robotics Report: Care sunt avantajele și beneficiile tehnologiei RPA? Ne-aţi putea oferi câteva exemple de rezultate, după implementarea tehnologiei, în termeni de eficienţă, productivitate și reducere de costuri?

Marius Vădăstreanu: În primul rând, o automatizare aduce timp, o resursă care a devenit tot mai valoroasă: timp pentru analize, pentru decizii, pentru clienţi, pentru respiro. Apoi putem vorbi de creșterea calităţii prin eficientizarea activităţilor. În cazul unui robot RPA vorbim de fiabilitate 100%. Din punct de vedere eficienţă, productivitate și reducere de costuri, cifrele vorbesc de la sine. Fără a avea ultimele cifre la zi, cred că în acest moment la nivel de grup Renault world wide avem peste 50 roboţi RPA ce execută activitatea echivalentă la aproximativ 100 de angajaţi.

De asemenea, viteza de execuţie crește de 2 până la 100 de ori, iar un robot RPA poate face echivalentul de activitate a 2 până la 10 oameni. De altfel, un nou tip de resursă a apărut odată cu aceste noi tehnologii, cum ar fi eFTE (colaboratorul virtual).

Robotics Report: Care ar fi top 3 aplicaţii în supply chain și logistică unde tehnologia RPA poate genera plus valoare? Pentru ce aplicaţii este utilizată tehnologia în cadrul Renault și Dacia?

Marius Vădăstreanu: Cele mai importante aplicaţii de RPA în Supply Chain cred că sunt strâns legate de tratarea comenzilor clienţilor (colectarea și integrarea lor în mod automat în sistemele proprii), colectarea de informaţii în timp real din diverse surse sau website-uri (tracking information etc.) cumulate cu trierea și punerea lor în forma și maniera dorită, și în general, de procesele care manipulează cantităţi mari de date.

În grupul Renault, s-au automatizat procese de diverse mărimi (de la echivalentul a 0,2 FTE până la 3-4 FTE) și diverse procese, de la programare producţie, planificare proiecte, tratare comenzi client, urmărire comenzi, distribuţie.

Robotics Report: Care au fost provocările în implementarea și folosirea tehnologiei? Care sunt în prezent, în opinia dumneavoastră, limitele acestei tehnologii?

Marius Vădăstreanu Reticenţa echipelor IT a fost, cred, provocarea cea mai mare, dată în principal de limitarea sistemelor existente (teama ca utilizarea roboţilor să nu ducă la blocarea sistemelor actuale). O altă mare provocare a fost dificultarea în găsirea și menţinerea competenţelor.

Nu aș spune că tehnologia are cu adevărat limite, întrucât prin utilizarea de tehnologii complementare – Chatbot, Machine Learning, Blockchain, OCR, Process Mining, practic se depășesc barierele tehnice, gradul de acoperire a nevoilor e s te mai mare și, în mod automat, și avantajele cresc exponenţial.

Evident, este de preferat punerea în practică de interfeţe între diversele sisteme, de evoluţii ale sistemelor, acestea având un grad de robusteţe mai mare, însă prin RPA se poate beneficia foarte repede de o automatizare de proces – ceea ce numim « quick win ».

Robotics Report: Cum vedeţi evoluţia tehnologiei RPA în viitor?

Marius Vădăstreanu: Sunt convins că folosirea tehnologiilor de tip RPA va deveni ceva atât de comun cum sunt Excel sau Word, ceea ce va aduce beneficii directe pentru oameni și companii. Practic fiecare om va avea cel puţin un robot RPA atât pentru nevoi profesionale, cât și personale (căutare de oferte online, achiziţii online, mai ales în perioade de reduceri). Pentru procese complexe, compatibilitatea tehnologiilor RPA cu alte tehnologii va fi într-o continuă dezvoltare.

Robotics Report: În “noul normal”, ce rol ar putea avea RPA în configurarea unor lanţuri de aprovizionare mai agile, în industria automotive, de exemplu?

Marius Vădăstreanu: Spre exemplu, RPA în combinaţie cu inteligenţa artificială poate ajuta la identificarea de riscuri prin analiza evenimentelor globale, astfel încât să putem anticipa o ruptură de aprovizionare ca urmare a unui eveniment în cealaltă parte a lumii (poate un element al unei componente din produsul tău sau poate o indisponibilitate a unui furnizor de rang 2, 3, 4 sau chiar mai mare).

Cea de-a doua ediție a Robotics Report poate fi descărcată gratuit de aici.