Marvicon: Transportul rutier al containerelor maritime, un segment cu potenţial în România
Apariţia containerului a revoluţionat comerţul la nivel global, reducând costurile, volumul de muncă și timpii necesari manipulării mărfurilor. Astăzi, bunuri în valoare de 4 trilioane dolari sunt transportate în containere în fiecare an. Și, indiferent de felul în care sunt transportate, pe mare sau pe cale ferată, pe uscat, transportul rutier este o component esenţială a întregului proces, acoperind prima și ultima milă a călătoriei containerelor la destinaţie, din port sau de la terminal la client sau din port în port.
MARVICON este una dintre companiile de transport din România specializată pe acest domeniu, cu o flotă important de camioane echipate pentru transportul containerelor. Înfiinţată la Oradea în 2015, MARVICON face parte din grupul belgian BE-TRANS, prezent pe piaţă din 1998 și recunoscut drept un specialist în transportul rutier al mărfurilor containerizate în Europa. De la o flotă de 20 de camioane în 2016, MARVICON numără astăzi 160 de camioane, dintre care 130 dedicate pentru containere și peste 200 de semiremorci, dar și mulţi subcontractori cu care colaborează.
Compania efectuează transport rutier de containere între toate porturile importante din Europa și investește constant atât în echipamente, cât și în forţa de muncă. “Segmentul de transport containere este încă la început în România având în vedere numărul mic de terminale specializate și traficul relativ redus faţă de alte ţări din Europa. Cu toate acestea, este un segment în creștere care oferă multiple oportunităţi pentru viitor, atât pentru noi cât și pentru ceilalţi operatori de pe acest segment” declară Zsolt Kondor, Director Comercial al MARVICON.
Însă, pentru a rămâne profitabil pe acest segment este nevoie ca flota să se afle în permanentă mișcare și să nu aibă timpi morţi, ceea ce înseamnă că un camion parcurge lunar circa 13.000 km cu un singur șofer și 20.000 kilometri cu doi șoferi. De asemenea, compania s-a adaptat cerinţelor și trendurilor pieţei și și-a extins portofoliul cu servicii de transport cu prelate si semiremorci frigorifice.
Șoferi instruiţi intern
Șoferii constituie principala resursă pentru o companie de transport, una de care piaţa duce mare lipsă, cu atât mai mult în cazul transporturilor specializate, cum este cel de containere. În cadrul MARVICON, aceştia sunt recompensaţi cu bonusuri de vechime, de recomandare, asigurare de viaţă, flexibilitate şi disponibilitate din partea firmei în cazul unor probleme personale. „Deşi în prezent compania nu are niciun camion care să stea pe dreapta din cauza lipsei de şoferi, facem angajări în continuare, pentru că am învăţat din experienţă că tot timpul vor fi șoferi care vor pleca sau care vor avea probleme personale și vor sta acasa. De asemenea, angajăm şi şoferi fără experienţă care sunt instruiţi în cadrul firmei de către alţi angajaţi cu experienţă şi recompensaţi special în acest sens. Aceasta este metoda prin care firma câştigă anual în jur de 15-20 de şoferi. Încercăm să facem munca șoferilor cât mai uşoară și le cerem în schimb seriozitate şi flexibilitate” explică Zsolt Kondor. În plus, șoferii sunt asistaţi de o echipă de dispeceri care vorbesc limba rusă, engleză, franceza, germana, maghiara şi română. Aceștia sunt disponibili 24/7 și le oferă suport atunci când au nevoie. Iar sistemele informatice, utilizate de către fiecare departament al companiei, și-au dovedit utilitatea, mai ales în această perioadă, când distanţarea fizică a fost norma, atât pentru siguranţa șoferilor, cât și a clienţilor. Camioanele proprii sunt echipate cu sisteme de monitorizare GPS, atât pentru capul tractor, cât și semiremorcă, asigurând trasabilitatea pe perioada transportului. “De asemenea, fiecare camion are un sistem de comunicare performant prin care conducătorul auto primește informaţiile necesare desfășurării transportului de la dispecerat, poate scana și trimite documentele după încărcare/descărcare, în acest fel clientul primind informaţiile în timp util pentru fiecare etapă a transportului.”
Nici o cursă refuzată și doar tarife corecte
În ciuda pandemiei, 2020 a fost un an bun pentru MARVICON, cu o creștere a cifrei de afaceri de circa 10% comparativ cu 2019, aceasta datorându-se abordării constante în ceea ce privește preţurile de transport, pricipiului care a guvernat această perioadă:„Nici o cursă refuzată și doar tarife corecte” și muncii departamentului de expediţii, care a căutat și a negociat noi curse. Prima parte a anului a însemnat o scădere a cifrei de afaceri a companiei comparativ cu ceea ce era bugetat, însă activitatea a reintrat pe un făgaș normal după ridicarea restricţiilor, MARVICON reușind să câștige și clienţi noi în această perioadă.
“Flexibilitatea şi apropierea de client este strategia pe care o abordăm în cadrul companiei. Nu îi spunem niciodată clientului că nu se poate, ci căutăm soluţii pentru a rezolva problema. Astfel reuşim să câştigăm atât clienţi, cât şi proiecte noi. Dacă îi spui din prima unui client că dorinţa sa nu se poate realiza, este posibil ca a doua oară să nu te mai caute”
„Situaţia ciudată provocată de pandemie a fost un bun prilej de speculă și mulţi jucători din piaţă (prea mulţi) au privit această abordare ca pe un lucru firesc sunt cei care au rezistat tentaţiei, și-au întărit vechile relaţii și, chiar au câștigat noi clienţi. Cererea mare pentru transport la începutul instalării stării de urgenţă, urmată de o scădere a volumului de mărfuri, a creat o stare de instabilitate, inclusiv în ceea ce privește politica tarifelor practicate. Marvicon a preferat să păstreze o abordare constantă. „Cele mai frecvente probleme apărute pe perioada carantinei au fost cauzate de restrictiile impuse la nivel european. O parte dintre șoferi au ales să nu vină acasă, iar, pentru cei care au decis să vină, ne-am organizat să poată veni cu camioanele. Am fost ingrijorati când, în aprilie, mai si iunie volumele de marfă scăzuseră. Au fost 2-3 săptămâni în care nu am dat de lucru deloc la subcontractori și am început să mergem pe relaţii pe care nu prea le abordasem anterior. Dacă am fi refuzat aceste curse, am fi stat cu camioanele pe dreapta. Nu am simţit niciodată tentaţia de a ne opri până se mai calmează lucrurile, în tot acest timp. Cu o parte dintre clienţii noi pe care i-am obţinut în această perioadă ne aflam deja în discuţii, dar, în cadrul licitaţiilor organizate, preţurile companiei au fost considerate a fi mari. Ulterior, atunci când au avut nevoie urgentă, pentru că mulţi transportatori au preferat să se oprească temporar, noi i-am putut deservi,” afirmă Zsolt Kondor.
Impactul Pachetului de Mobilitate 1
Primele prevederi ale atât de mult controversatului Pachet de Mobilitate 1 au intrat în vigoare încă din luna august a anului trecut, impactul acestora fiind resimţit în activitatea operaţională a companiilor de transport, inclusiv în cadrul MARVICON. Prima măsură luată a fost aceea de a crea posibilitatea pentru șoferi să revină acasă la patru săptămâni, dacă doresc.
“Pentru a respecta aducerea camioanelor în România la fiecare opt săptămâni, încercăm să consolidăm contractele actuale și să găsim clienţi noi care să ne asigure transport către Estul Europei. Credem că preţurile vor avea de suferit în perioada de început, apoi se vor regla. Companiile sănătoase financiar vor putea supravieţui incertitudinii iniţiale, însă cu siguranţă vor fi și companii care vor dispărea de pe piaţă. Recomandarea noastră pentru clienţii de transport este să aibă în vedere “sănătatea financiară” când își aleg partenerii /furnizorii de servicii de transport/logistică, în acest fel evitând pe cât posibil eventualele situaţii neplăcute.” Efectele noilor reglementări, spune Zsolt Kondor, se vor resimţi puternic în 2021 și vor reprezenta o adevărată provocare pentru transportatori. “Având în vedere și că pandemia va continua, 2021 se anunţă un an cel puţin interesant” concluzionează directorul comercial al MARVICON.
Planuri pentru 2021: centru logistic și propria parcare de camioane
Pentru 2021, MARVICON și-a propus, și în funcţie de evoluţia contextului, să își crească flota cu încă cel puţin 10 camioane, dar și să investească în construcţia unei structuri logistice, care va include și o zonă administrativă și de birouri, dar și propria parcare pentru camioane. Pentru investiţia în centrul logistic vor fi accesate programe de finanţare.