Home Logistics Costuri, bariere și oportunități în electrificarea transporturilor, explicate de Radu Dinescu, secretar general UNTRR și președinte IRU

Costuri, bariere și oportunități în electrificarea transporturilor, explicate de Radu Dinescu, secretar general UNTRR și președinte IRU

Costuri, bariere și oportunități în electrificarea transporturilor, explicate de Radu Dinescu, secretar general UNTRR și președinte IRU

“Electrificarea transportului rutier de marfă nu poate fi privită ca o soluție unică pentru decarbonizare” este principalul mesaj transmis de Radu Dinescu, secretar general UNTRR și președinte IRU, care a luat parte, pe 17 septembrie, la o dezbatere dedicată viitorului mobilității, din cadrul evenimentului pentru soluții de transport intermodal și multimodal, Eastern Europe Connected.

Potrivit preşedintelui IRU, mixul de tehnologii și eficiența operațională alcătuiesc cheia atingerii obiectivelor climatice.

Un mix de soluții, nu doar electrificare

“Este o greșeală fundamentală ca legiuitorul să impună o singură tehnologie. Industria trebuie lăsată să fie creativă”, a punctat Radu Dinescu. În viziunea sa, decarbonizarea trebuie să includă carburanți alternativi – hidrogen, gaz natural comprimat sau lichefiat, carburant sintetic și măsuri de eficientizare logistică și digitalizare.

Un exemplu relevant oferit de preşedintelele IRU îl constituie vehiculele de 25 de metri și 60 de tone utilizate în țările nordice, care pot reduce consumul de carburant cu o treime prin creșterea volumului de marfă transportată.

Costuri de trei ori mai mari pentru camioanele electrice

Cea mai rigidă barieră care împiedică adoptarea camioanelor electricelor rămâne prețul de achiziție, de aproximativ 360.000 de euro per camion, de trei ori mai mult decât un diesel.

“Costul cu amortizarea este triplu și practic nu poate fi inclus în tariful actual de piață bazat pe diesel”, a explicat Dinescu. La aceasta se adaugă costurile ridicate ale infrastructurii: o stație de încărcare rapidă depășește 100.000 de euro, iar energia livrată astfel devine foarte scumpă.

Dincolo de bani, există și provocări tehnice: 12 tone de baterii ar fi necesare pentru a echivala 600 de litri de motorină, ceea ce face imposibilă, deocamdată, utilizarea la transportul pe distanțe lungi.

România, la coada Europei la electrificare

În prezent, în România circulă doar 15-20 de camioane electrice de mare tonaj, raportat la un parc de 177.000 de vehicule de transport marfă.

De asemenea, 92,75% dintre companiile de transport au sub 10 camioane, iar 80% operează doar 1-5 vehicule. Vechimea medie a camioanelor este de 15-16 ani pe domestic și 6 ani pe internațional. “E foarte greu să înlocuiești un camion de 5.000 de euro cu unul de 360.000 de euro”, a subliniat Dinescu.

Sprijin financiar și măsuri inteligente

Pentru a stimula trecerea la vehicule cu emisii reduse, Dinescu propune facilități fiscale, acces preferențial în orașe și scheme de sprijin adaptate realității pieței.

Un exemplu vine din Germania, unde până la 1 decembrie 2023 vehiculele electrice și pe gaz natural beneficiau de taxă de drum zero, în timp ce pentru diesel taxa a crescut la 34 de cenți/km, de la 19 cenţi/km. La nivel european, Comisia a prelungit până în luna iunie a anului 2031 posibilitatea exceptării vehiculelor zero emisii de la plata taxelor, dar implementarea rămâne la latitudinea statelor membre.

Neutralitatea tehnologică, singura cale realistă

“Dacă vrem cu adevărat să reducem emisiile și să evităm creșterea temperaturii globale, trebuie să folosim toate tehnologiile disponibile, nu doar electricele”, a concluzionat Radu Dinescu. În opinia sa, succesul tranziției depinde de o abordare flexibilă, care să permită adoptarea de soluții comerciale viabile pentru transportatori.