Home Automotive Pe fondul crizei de semiconductori, just-in-time pierde teren în industria automotive

Pe fondul crizei de semiconductori, just-in-time pierde teren în industria automotive

Pe fondul crizei de semiconductori, just-in-time pierde teren în industria automotive

Criza semiconductorilor sau a microcipurilor continuă să aibă un impact major asupra industriei automotive. Potrivit celui mai recent raport al agenției de consultanță AlixPartners, în industria automotive la nivel global, lipsa semiconductorilor va genera pierderi de venituri în valoare de 110 miliarde de dolari, de la o previziune anterioară de 61 miliarde de dolari.

În cadrul aceleiași analize, citate de Reuters, AlixPartners estimează că în 2021 se va pierde echivalentul producției a 3,9 milioane de vehicule. Criza microcipurilor a fost declanșată de pandemie și mai apoi accentuate de o serie de evenimente nefericite cum ar fi un incendiu într-una din unitățile de producție cheie din Tokyo, condiții meteorologice extreme în Texas și o secetă în Taiwan.

Criza a determinat constructorii de vehicule să fie mai proactivi și să înțeleagă nevoia de a crea lanțuri de aprovizionare reziliente pentru a evita astfel de blocaje în viitor, au declarat reprezentanții AlixPartners. Deși în trecut, producătorii auto nu au avut agreate angajamente pe termen lung cu producătorii de semiconductori sau alte materii prime, pentru a evita obligațiile financiare ce derivă din acestea, în prezent lucrurile par să se schimbe. Producătorii sunt interesați să dezvolte relații directe cu producătorii de semiconductori.

“Acum riscul este real, nu mai este doar o probabilitate de a pierde din capacitatea de producție ca urmare a lipsei de semiconductori”, a declarat Mark Wakefield, co-leader al departamentului global automotive din cadrul AlixPartners.

Strategia Toyota

Și, în timp ce majoritatea producătorilor este afectată de problema lipsei de componente, Kenta Kon, CFO al Toyota Motor Corp. a anunțat recent că nu se aașteaptă ca această criză să afecteze producția companiei. Acesta a declarat că Toyota a securizat, ca parte a planului său de continuitate a afacerii, necesarul de stoc pentru una până la patru luni pentru diferite componente.

Astfel, Toyota a decis să se îndepărteze de abordarea just in time, inventată de către companie în anii ’70 și care a devenit un standard al industriei în ceea ce înseamnă managementul stocurilor.

Pentru anumite componente, producătorul japonez le-a cerut furnizorilor săi să facă stocuri, în totală antitieză cu filozofia JIT. Potrivit unui raport al Transport Intelligence, cel mai mare furnizor al Toyota, Denso Corp. avea la finalul anului fiscal care s-a încheiat în martie 2020, stocuri pentru aproape 50 de zilee de producție, în creștere de la 38 de zile în 2011.

Confruntați cu lipsa de componente și întârzierile în producție, și alți producători auto au început să facă tranziția de la stocurile și producția just-in-time. De exemplu, Ford a început să crească inventarul pentru componente și materii prime cheie, utilizând surse multiple. Grupul german Volkswagen construiește 6 noi unități de producție pentru a-și putea produce propriile baterii, în timp ce Tesla se îndreaptă către producția de materii prime.

Însă, este improbabil să asistăm la înlocuirea completă a producției just-in-time, aceasta având anumite avantaje, eliminând pierderile, reducând costurile și crescând eficiența. Cele mai mari schimbări vor trebuie realizate totuși în zonele caree prezintă cea mai mare vulnerabilitate, ca de exemplu asigurarea stocurilor pentru componentele critice, mai ales dacă nu pot fi înlocuite, cum este cazul semiconductorilor.