Home Automotive Furnizorii auto din Europa au pierdut 76.000 de angajați în mai puțin de doi ani

Furnizorii auto din Europa au pierdut 76.000 de angajați în mai puțin de doi ani

Furnizorii auto din Europa au pierdut 76.000 de angajați în mai puțin de doi ani

Sectorul componentelor auto din Europa traversează o criză profundă, caracterizată de pierderi masive de locuri de muncă, scăderea competitivității și un deficit comercial în creștere, conform unui raport recent publicat de Asociația Europeană a Furnizorilor din Industria Auto (CLEPA).

În 2024 au fost anunțate peste 54.000 de disponibilizări în rândul furnizorilor auto, iar în primele șase luni ale anului 2025 au fost raportate alte 22.000 de concedieri. Această tendință alarmantă nu este cauzată exclusiv de tranziția la mobilitatea electrică, ci reflectă o problemă structurală de competitivitate care se adâncește.

Disponibilizările afectează întreg lanțul de aprovizionare, de la muncitori calificați din fabrici până la ingineri specializați, punând sub semnul întrebării eficiența tranziției verzi în forma sa actuală.

Dacă în perioada 2020–2024 restructurările interne reprezentau aproximativ două treimi din pierderile de locuri de muncă, în 2025 balanța s-a schimbat dramatic. În prima jumătate a anului, închiderile de fabrici și falimentele au fost responsabile pentru 44% dintre disponibilizări, aproape 10.000 de locuri de muncă pierdute. Acest lucru indică o deteriorare accentuată a climatului de afaceri și presiuni structurale tot mai mari asupra furnizorilor europeni.

Deși s-au înregistrat 3.500 de noi locuri de muncă în prima jumătate a anului 2025, o ușoară creștere față de cele 3.000 create în aceeași perioadă din 2024, numărul este insuficient pentru a contrabalansa concedierile. Tendința generală rămâne negativă, reflectând o scădere continuă a numărului de angajați într-un sector esențial.

Deficit comercial tot mai mare în sectorul auto

Balanța comercială globală a UE pentru piese auto, inclusiv baterii și componente electronice, a înregistrat un deficit de 1,4 miliarde de euro în prima jumătate a anului 2025, după un excedent de 4,4 miliarde în aceeași perioadă din 2024. Această schimbare majoră este cauzată de mai mulți factori: exporturile de componente auto tradiționale au scăzut cu 10,5% față de anul precedent, în timp ce importurile au crescut cu 5,4%.

Comerțul cu China urmează, de asemenea, o tendință diferită. Dacă în trecut China reprezenta o piață importantă pentru exporturile UE, în prezent UE înregistrează pentru prima dată un deficit comercial cu China în sectorul componentelor auto, în valoare de 265 milioane de euro. În prima jumătate a anului 2025, importurile de baterii în UE au ajuns la 11 miliarde de euro, dublu față de cele 5,5 miliarde înregistrate în aceeași perioadă din 2022.