Home Intermodal Portul Constanța: Guvernul a aprobat proiectul de investiții de peste 1 miliard de euro pentru modernizarea infrastructurii feroviare

Portul Constanța: Guvernul a aprobat proiectul de investiții de peste 1 miliard de euro pentru modernizarea infrastructurii feroviare

Portul Constanța: Guvernul a aprobat proiectul de investiții de peste 1 miliard de euro pentru modernizarea infrastructurii feroviare

Guvernul a aprobat în ședința de miercuri un buget de investiții de 5,3 miliarde de lei (peste 1,1 miliarde de euro) pentru modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanța.

Proiectul va fi finanțat prin Programul Connecting Europe Facility (CEF- feroviar) și vizează modernizarea liniilor de tren, electrificarea tuturor liniilor din port, sistem centralizat de semnalizare electronică, dar și realizarea unor grupe de așteptare care degrevează liniile de primire-expediere din Portul Constanța.

”Lipsa lucrărilor de întreținere și înlocuire a elementelor de infrastructură uzate în timp util a condus la deteriorarea infrastructurii feroviare din port, care a determinat limitarea vitezei și/sau dezafectarea liniilor. La nivelul anului 2018, aproximativ 25% din liniile din port sunt închise, iar aproximativ 27% au limitare de viteză. În plus, infrastructura feroviară a portului existent nu îndeplinește cerințele de interoperabilitate stabilite de regulamentele și directivele europene”, arată Nota de Fundamentare a proiectului.
În Portul Constanța sunt 300 de kilometri de cale ferată din care CFR Infrastructură administrează 180 de km. În total, sunt 367 de linii de tren, din care 322 ale CFR SA, respectiv 45 linii ale operatorilor privați.

Proiectul prevede modernizarea a 257,8 km de linie de cale ferată. De asemenea, se vor construi 13,6 km de cale ferată nouă. În plus, toate liniile din Portul Constanța, expectându-le pe cele de încărcare-descărcare, vor fi electrificate.

Ce lucrări se vor efectua?

Prin implementarea proiectului se vor efectua lucrări de modernizare a rețelei feroviare și optimizare a circulației feroviare la toate obiectivele aferente portului, care constau în:

  • Lucrări de îmbunătățire a traficului feroviar, prin realizarea unei Grupe de Așteptare, care degrevează liniile de primire-expediere din stațiile c.f. din Port de timpii mari de staționare în vederea intrării la front (de la câteva ore la câteva zile, în prezent);
  • Înzestrarea stațiilor c.f. cu centralizarea electronică a instalațiilor de semnalizare, centralizarea schimbătoarelor din grupele de primire-expediere, dar și din grupele de manevră până la schimbătorul de acces pe linia de la frontul de încărcare-descărcare comanda stațiilor c.f. din Centrul de Management al Traficului Constanța;
  • Electrificarea tuturor liniilor c.f. din Portul Constanța exceptând liniile de încărcare-descărcare, constituie atingerea obiectivului UE de a avea un transport durabil, cu efecte negative asupra mediului cât mai mici;
  • Refacerea infrastructurii și suprastructurii căii;
  • Lucrări de electrificare, care constau în înlocuirea totală a instalațiilor vechi și electrificarea altor grupe de linii, atât în port cât și în afara acestuia, ceea ce va crește considerabil capacitățile de transport electric, operarea și manevrabilitatea materialului rulant;
  • Înlocuirea podețelor care nu mai corespund din punct de vedere funcțional și realizarea unui pod de încrucișare, care va crește capacitatea de transport și operare în Port;
  • Montarea instalațiilor de centralizare electronice de semnalizare atât in posturile centrale din stații cât si in posturile locale aferente dispozitivului feroviar din zona Portului;
  • Modernizarea tuturor instalațiilor de telecomunicații, prin înlocuirea echipamentelor existente cu echipamente moderne de ultimă generație și implementarea de instalații noi de telecomunicații;
  • Lucrări de electrificare, care constau în înlocuirea totală a instalațiilor vechi și electrificarea altor grupe de linii, atât în port cât și în afara acestuia, ceea ce va crește considerabil capacitățile de transport electric, operarea și manevrabilitatea materialului rulant;
  • Lucrări de consolidări, care vor duce la mărirea spațiului rezultat din sistematizarea dispozitivului de linii și optimizarea activității de manevră.

Investiții de peste 700 milioane lei în Portul Galați

În ceea ce privește Portul Galaţi, potrivit proiectului de investiții, va fi construit un cheu vertical pe o lungime de 868 m, vor fi suplimentate suprafeţele portuare şi vor fi modernizate zonele de acces rutier şi feroviar. Valoarea actuală a investiţiei fiind de 780,256 milioane lei, iar proiectul va fi finalizat în 40 de luni.

„Am aprobat, astăzi, în Guvern noi investiţii pentru creşterea capacităţii de operare a Porturilor Constanţa si Galaţi! Mai exact, indicatorii tehnico – economici necesari construcţiei unei platforme multimodale în Portul Galaţi care va asigura mult mai eficient conexiunea pe reţeaua centrală pan europeana Rhin-Dunăre. Va fi construit un cheu vertical pe o lungime de 868 m, vor fi suplimentate suprafeţele portuare şi vor fi modernizate zonele de acces rutier şi feroviar. Valoarea actualizată a investiţiei este de 780,256 milioane de lei, iar finanţarea este asigurată din fonduri europene (CEF şi POIM), fonduri de la bugetul de stat, sume din bugetul CN APDM SA Galaţi şi surse proprii ale unor partenerilor privaţi. Întregul proiect trebuie finalizat în 40 de luni” a declarat Sorin Grindeanu, Ministrul Transporturilor.