#ProfilDeManager: Harjan Boes, Operational Excellence Manager XD Connects Printmasters
Harjan Boes este unul dintre puţinii profesioniști din România intervievaţi la rubrica Profil de Manager de Logistică, în cei aproape 7 ani de existenţă ai acestei rubrici, care activează în supply chain și logistică și s-a pregătit intențional pentru o carieră în domeniu.
Născut și crescut în Olanda, Harjan era fascinat încă din copilărie de cum se fabricau produsele folosite zi de zi, de unde veneau materialele și cum se transportau produsele finite peste tot în lume. Printre primele slujbe pe care le-a avut în vacanţele școlare a fost cea de picker într-un depozit, în Olanda. Acea experienţă a fost definitorie pentru parcursul profesional viitor, întrucât l-a convins să studieze mai departe Supply Chain și Logistică, atât în Olanda, cât și în Finlanda.
De 18 ani, România este locul pe care îl numește acasă și unde s-a dezvoltat din punct de vedere profesional.
“Pentru lucrarea de licenţă, am făcut un studiu privind piaţa de logistică și de retail din România și am petrecut aici aproximativ șase luni. Imediat după absolvire, când aveam 22 de ani, mi-am început cariera la KLG Europe, devenind unul dintre primii angajaţi ai filialei din România. Aici am avut privilegiul de a-mi pune în practică cunoștinţele, lucrând îndeaproape cu clienţi multinaţionali.
În România am locuit și lucrat în diverse orașe precum București, Baia Mare, Constanţa, Cluj, Craiova, Târgu Secuiesc și Timișoara, alături de oameni minunaţi.”
Mindset-ul este totul! Ești propria ta limitare!
În ceea ce privește oamenii care i-au influenţat parcursul profesional, Harjan amintește de unul dintre cei mai apreciaţi experţi olandezi în operaţiuni și logistică și este recunoscător că poate să-l numească mentor și prieten.
“Sfatul meu pentru oricine este să caute astfel de persoane în viaţa profesională – găsiţi pe cineva care se află deja acolo unde doriţi să fiţi în viitor. Este incredibil de valoros să ai pe cineva care are deja o experienţă vastă, care a experimentat suișurile și coborîșurile, care te poate îndruma, și ocazional poate ridica o oglindă pentru reflecţie.”
Ce sfat a primit și l-a ajutat să devină un profesionist mai bun? “Mindset-ul este totul. Tu ești propria ta limitare, pentru că nu poţi deveni niciodată mai mare decât gândurile tale.“
Ce sfat le dă noilor veniţi în echipele de care este responsabil? “Nu vă fie teamă să experimentaţi și să încercaţi lucruri! A nu-ţi asuma niciun risc este cel mai mare risc, mai ales într-o perioadă în care inovaţia se întâmplă cu o viteză uluitoare.”
În domeniul producţiei și al logisticii, există încă destul de multă risipă în ceea ce privește transportul, deșeurile de producţie, deșeurile de inventar, costurile defectelor etc. Toate acestea nu sunt ușor de rezolvat imediat, însă am stabilit obiective ESG ambiţioase pe care noi, ca și companie, ne angajăm pe deplin să le atingem. Suntem conștienţi de faptul că trebuie să avem grijă de oameni și de planetă. – Harjan Boes Operational Excellence Manager XD Connects Printmasters
Operational Excellence Manager = creare de valoare într-un mediu dinamic
Din 2012, cariera profesională a lui Harjan este legată de numele XD Connects Printmasters, compania olandeză specializată în decorarea și imprimarea produselor industriale și promoţionale, unde a început ca și project manager supply chain, continuând până la rolul actual de Operational Excellence Manager. Ca bonus, sediul central al XD Connects Printmasters se află în Maramureș, un loc pe care Harjan îl numește “fabulos”.
În calitate de manager de excelenţă operaţională, este responsabil de optimizarea și îmbunătăţirea diferitelor aspecte ale operaţiunilor companiei, în strânsă colaborare cu mai multe echipe.
“Sunt o persoană căreia îi place să creeze valoare într-un mediu dinamic și complex. Ne concentrăm în principal pe producţie și pe colaborarea dintre depozitare și producţie, mai ales că principalele noastre activităţi de depozitare sunt externalizate. În cadrul acestui rol, supervizez mai multe echipe: intralogistică, fulfillment, dezvoltare de software și îmbunătăţire continuă.
Intralogistica implică gestionarea fluxului de comenzi și produse între depozit și producţie. În plus, derulăm o operaţiune specială de fulfillment, pregătind cutii personalizate de cadouri și mostre pentru clienţii noștri.
Una dintre echipele pe care le coordonez, dezvoltă propriile noastre instrumente software pentru operaţiuni la nivel intern, îmbunătăţind în mod constant procesele noastre de producţie și platforma de business intelligence. În plus, echipa certificată Green Belt este responsabilă de managementul proiectelor de îmbunătăţire continuă pentru întreaga platformă,” explică Harjan Boes.
Pe agenda XD Connects Printmasters și a managerului de excelenţă operaţională cel mai important proiect este cel de îmbunătăţire a intralogisticii între depozit și producţie, care implică dezvoltarea propriului sistem software modular pentru a facilita furnizarea de produse just-in-time pentru comenzile din producţie, explică managerul de excelenţă operaţională.
“50% din comenzile noastre sunt livrate de roboţi (AMR), iar obiectivul nostru este de a crește acest procent la 80%. În plus, implementăm inteligenţa artificială pentru alocarea resurselor în procesarea comenzilor de vânzare și ne propunem să ajungem la operaţiuni complet digitale, paperless, până în 2026.”
Ca parte a proiectelor de îmbunătăţire continuă și a orientării LEAN a XD Connects Printmasters, angajaţii sunt încurajaţi să contribuie cu idei și să semnaleze probleme. Unele dintre cele mai bune funcţionalităţi ale sistemului software au provenit din sugestiile făcute de către angajaţi ai companiei.”
În cadrul XD Connects Printmasters, Harjan a experimentat și cel mai provocator proiect al carierei sale de până acum – proiectul de construcție greenfield al platformei logistice și de producție de 30.000 mp de lângă Baia Mare, care a presupus și mutarea întregului stoc și redirecționarea fluxurilor de transport inbound și outbound, din și către România.
“În plus, în această perioadă am implementat un nou sistem ERP. Am avut norocul de a fi managerul de proiect responsabil pentru aceste eforturi. A fost o experienţă foarte intensă, dar plină de satisfacţii, în timpul căreia am învăţat și am crescut enorm.”
“Obiectivul meu pentru următoarea perioadă este de a-mi aprofunda cunoștinţele în domeniul roboticii și al inteligenţei artificiale. Sunt nerăbdător să explorez modul în care aceste tehnologii pot fi valorificate de echipa noastră într-un mod pozitiv. Într-o lume dominată de dorinţa de a automatiza și digitaliza, nu trebuie să pierdem niciodată din vedere “factorul uman“, spune Harjan Boes.
Competenţele unui profesionist în supply chain
Pe lângă gândire analitică, capacitatea de a lua rapid decizii și de rezolvare a problemelor, abilităţi de negociere, care sunt competenţe evidente pentru un profesionist în supply chain și logistică, Hajan spune că foarte importantă este abilitatea de a vizualiza. “Atunci când cineva vorbește despre o situaţie sau un proces, mintea ta, în timp ce asculţi, desenează diagrama de proces sau de situaţie. Această vizualizare transformă chiar și cele mai complexe descrieri în prezentări vizuale ușor de înţeles și conduce adesea la rezolvări, în special în lanţurile de aprovizionare, unde timpul este esenţial,” explică acesta.
Atunci când angajează noi oameni în echipă, se ghidează după spusele lui Simon Sinek: “Hard skills sunt abilităţile de care am nevoie pentru a-mi face treaba, iar soft skills (abilităţile umane) sunt abilităţile de care am nevoie pentru a fi o fiinţă umană mai bună”.
Dezvoltarea abilităţilor soft, motivează Harjan, ajută oamenii să devină lideri mai buni. “În mod natural, consider că empatia, creativitatea și simţul responsabilităţii sunt abilităţi foarte importante pentru orice persoană și cruciale pentru dezvoltarea personală și profesională. În timp ce abilităţile hard sunt fără îndoială importante, cu o atitudine corectă, majoritatea pot fi învăţate și dezvoltate în timp.”
Atragerea tinerilor în domeniul operaţiunilor și al logisticii reprezintă o provocare, iar concurenţa este mare, spune Harjan, nu doar în România, ci și în străinătate. Compania pe care o reprezintă este prezentă la târgurile de profil și colaborează cu universităţi, intenţionând ca în viitorul apropiat să organizeze și stagii de practică.
“Cu toate acestea, lipsa oportunităţilor de educare formală în domeniul lanţului de aprovizionare/operaţiilor face ca sarcina de recrutare și formare să fie complexă. Există mulţi tineri străluciţi, iar sarcina noastră este să le arătăm cât de fascinantă este, de fapt, lumea operaţiunilor și a logisticii.”


