Home Intermodal Ralf-Charley Schultze, UIRR: Noua directivă a transportului combinat de marfă trebuie creeze condiții pentru o concurență echitabilă

Ralf-Charley Schultze, UIRR: Noua directivă a transportului combinat de marfă trebuie creeze condiții pentru o concurență echitabilă

Ralf-Charley Schultze, UIRR: Noua directivă a transportului combinat de marfă trebuie creeze condiții pentru o concurență echitabilă

Noua directivă privind transportul combinat de marfă ar trebui să includă un calculator care să măsoare nu doar emisiile de CO2, dar și celelalte tipuri de emisii și să urmărească crearea unui context concurențial echitabil între transportul rutier și cel combinat de marfă, este de părere Ralf-Charley Schultze, președintele UIRR.

Prezent la București în cadrul Railway Days, acesta a vorbit într-un scurt interviu pentru Intermodal&Logistics despre noua directivă ce va impacta dezvoltarea transportului intermodal de marfă la nivel european.

“Ne așteptăm la o definiție complet nouă a transportului combinate de marfă, pentru că cea care datează încă din 1992, o legislație foarte veche, se referă strict la distanțe și la modul de a ajunge la cel mai apropiat terminal. Aceasta este o definiție complet depășită și nu a funcționat niciodată cu adevărat, deoarece exista multă incertitudine pe piață.

Este foarte important să realizăm condiții de concurență echitabile, deoarece în prezent transportul rutier de marfă generează multe emisii, iar societatea trebuie să plătească pentru aceasta. Există o mulțime de costuri externe care nu sunt luate în considerare, pe care doar societatea trebuie să le suporte.

Apoi, ceea ce ne-am dori să fie inclus în această directivă a transportului combinat de marfă este propunerea de a le permite statelor membre să aleagă măsuri compesatorii pentru a putea echilibra balanța și a realiza aceste condiții de concurență echitabile între transportul rutier de marfă și cel combinat.

Transportul combinat în sine este sustenabil, nu numai din perspectiva mediului. În comparație cu transportul rutier, transportul combinat emite cu 90% mai puține emisii de CO2 și este cu 70% mai eficient din punct de vedere energetic.

Dar este vorba, de fapt, despre sustenabilitate, atât pe plan economic, cât și pe plan social. Din punct de vedere social, deoarece șoferul care circulă doar distanțe mici, va avea un echilibru mult mai bun între viața profesională și cea private și va petrece mai mult timp cu familia. Cât despre aspectul economic, dacă se realizează cu adevărat această echitabilitate între modurile de transport, atunci vă asigur că transportul combinat este viabil din punct de vedere economic,” a declarat Ralf-Charley Schultze.

Starea infrastructurii, o provocare majoră în Europa

Vorbind despre provocările cu care se confruntă transportul intermodal la nivel european în prezent, președintele UIRR a amintit despre războiul din Ucraina, prețul energiei și performanța redusă a căilor ferate, pusă pe seama infrastructurii deficitare, mai ales în Germania.

“Timp de 30 de ani în Germania nu s-a investit în infrastructura feroviară, iar acum vor să facă totul în același timp. Este nevoie de o infrastructură modernă, funcționabilă, însă provocarea este că în Germania nu se face doar o întreținere a căii rulante, ci se închid complet liniile timp de 6-7 luni. Ideea este bună, dar în această perioadă este nevoie de ocolitoare, de planuri B, de alte soluții.”

Scădere a volumelor transportate intermodal în 2023

În 2023, transportul combinat de marfă a înregistrat o scădere de 14% a volumelor comparativ cu 2022, iar în viitorul apropiat nu se întrevede o redresare a situației. “Al treilea trimestru nu este mai bun, dar uitându-mă în sondaje și la indicele de sentiment rândul membrilor noștri as spune că situația nu este chiar rea. Am trecut de la un indice de sentiment foarte negativ la ușor negativ. Deci, oamenii sunt mai încrezători în viitor decât în urmă cu câteva luni.

Dar ne aflăm într-o situație care, din punct de vedere economic, este foarte, foarte dificilă. Și, bineînțeles, fiindcă suntem un fel de barometru sau terametru al economiei, este foarte clar că lucrurile vor trebui să se schimbe semnificativ.

Deocamdată, volumele au scăzut, dar încă mai sperăm că vor crește din nou în trimestrul al patrulea sau începând cu anul viitor. Dacă privim evoluția transportului intermodal și a transportului combinat de marfă pe termen lung, suntem încrezători, iar pe termen scurt încercăm să fim rezilienți în fața provocărilor,” a mai adăugat Ralf-Charley Schultze.