Home Logistics 3 PL Vladimir Pilca, Gartner Eurotrans România: Există interes din partea retailerilor și producătorilor pentru transportul intermodal, însă trebuie îndeplinite mai multe cerinţe

Vladimir Pilca, Gartner Eurotrans România: Există interes din partea retailerilor și producătorilor pentru transportul intermodal, însă trebuie îndeplinite mai multe cerinţe

Vladimir Pilca, Gartner Eurotrans România: Există interes din partea retailerilor și producătorilor pentru transportul intermodal, însă trebuie îndeplinite mai multe cerinţe

Cu o istorie de aproape 100 de ani, Grupul Gartner este unul dintre liderii sectorului de transport din Austria. Compania are o prezenţă puternică și pe pieţele din Germania, Ungaria, România, Spania, Franţa, Belgia, Olanda, Slovacia,Grecia și Cehia și deţine o float impresionantă de camioane, dar și terminale intermodale proprii în Lambach (Austria) și Sindos (Grecia).

În România, compania operează un hub intermodal în incinta Terminalului RailPort Arad din Curtici încă din 2014. Flota Gartner Eurotrans România este compusă din peste 300 de camioane: 86 camioane cu semiremorci pentru transportul de carne pe cârlige, 20 de camioane cu șasiuri pentru transportul de containere, 97 camioane cu semiremorci pentru transportul de marfă cu temperature controlată, 81 de camioane cu semiremorci cu prelată și 20 de șasiuri pentru transport de containere folosite de partenerii companiei.

Pentru 2020, compania nu are planificată o creștere a flotei, dar dacă condiţiile pieţei din România se vor îmbunătăţi Gartner va face investiţiile necesare pentru a acomoda cererea clienţilor.

Despre condiţiile pieţei de transport, în special a celei de transport intermodal, dezvoltarea companiei și digitalizarea în cadrul companiei am discutat cu Vladimir Pilca, Managing Director Gartner Eurotrans România.

Intermodal & Logistics: Cum au evoluat afacerile Gartner Eurotrans în România în 2018 și 2019, până în prezent? Care sunt perspectivele pentru anii următori?

Vladimir Pilca: În primele luni ale anului 2019 am avut o creștere a cifrei de afaceri de 10% comparativ cu aceeași perioadă a anului 2018. Dacă în anii anteriori creșterea cifrei de afaceri a fost bazată în principal pe creșterea flotei de camioane, în ultimul an aceasta a fost bazată pe negocierea tarifelor de transport.

Vladimir Pilca
Vladimir Pilca, Managing Director Gartner Eurotrans România

Intermodal & Logistics: Gartner în România este prezentă și pe segmentul serviciilor de transport intermodal, printr-o filială la Curtici. Cum se dezvoltă piaţa de transport intermodal în România și care este evoluţia Gartner pe acest segment?

Vladimir Pilca: Dezvoltarea transportului intermodal este, în general, una slabă. Cu atât mai mult în România, unde există piedici și din punct de vedere al infrastructurii.

Evoluţia Gartner Eurotrans România este dependent de grup, toate contractele de transport intermodal fiind negociate de către acesta. Numărul de trenuri operate a crescut de la 2 trenuri pe săptămână la 5 trenuri pe săptămână. Trei dintre ele vin/ pleacă din/spre terminalul propriu al grupului aflat în Lambach, Austria, iar două vin/pleacă din/spre Karlsruhe, Germania.

Intermodal & Logistics: Sunt marii retaileri și producători dispuși să susţină investiţiile în transportul intermodal, care nu reprezintă întotdeauna cea mai ieftină alternativă de transport?

Vladimir Pilca: Marii retailer și producatori sunt dispuși să susţină acest tip de transport deoarece se pliază pe tendinţa tot mai pregnantă din ultimii ani de a investi în sustenabilitate.

Totuși, mutarea fluxurilor de transport rutier către un flux de transport intermodal se întâmplă doar în măsura în care sunt satisfăcute și alte cerinţe. Pe lângă tarifele care nu se doresc a fi cu mult mai mari decât în cazul transportului rutier, este necesar un timp de tranzit cât mai scurt, ceea ce înseamnă terminale cât mai apropiate de locul de încărcare și/sau descărcare și o flexibilitate ridicată dată de un număr mare de trenuri pe săptămână către/dintr-o anumită locaţie.

Intermodal & Logistics: Ce volume aţi transportat pe intermodal în 2018 și 2019 și ce volume aţi transportat pe rutier?

Vladimir Pilca: Transportul intermodal reprezintă între 15 și 20% din cifra de afaceri a companiei Gartner Eurotrans România. Ne așteptăm ca ponderea transportului intermodal să crească odată cu implementarea unei noi linii care să lege Curtici de terminalul propriu din Sindos, Grecia.

Intermodal & Logistics: Care sunt oportunităţile pe care le oferă piaţa din România și care sunt ameninţările la adresa companiilor care derulează activităţi de transport rutier, dar și intermodal?

Vladimir Pilca: România este încă o piaţă în curs de dezvoltare, deci există oportunităţi de creștere chiar și în aceste sectoare. Pe de altă parte, există și ameninţări la adresa companiilor din domeniul transporturilor, date de impredictibilitatea legislativă și economică, de pachetul de mobilitate aflat în discuţie, cât și de slaba putere de negociere cu clienţii a companiilor locale.

Intermodal & Logistics: Digitalizarea pe segmentul transporturilor este un subiect foarte discutat. În ce tipuri de sisteme software și digitale investește Gartner la nivel de grup, dar și în România?

Vladimir Pilca: Investiţiile din România pe acest segment sunt în oglindă cu cele făcute la nivel de grup și sunt cele uzuale: sistem de management al transporturilor, control financiar și administrativ, urmărirea în timp real a camioanelor și achiziţiilor făcute pentru acestea, planificarea resurselor umane, urmărirea mărfurilor și integritatea acestora, urmărirea daunelor.

Ne dorim ca într-un viitor apropiat să nu mai printăm formulare decât atunci când ne sunt solicitate de către autorităţi. Unele soluţii sunt adaptate nevoilor noastre, altele sunt soluţii pentru o masă mai largă de utilizatori. Majoritatea sunt dezvoltate împreună cu sau de către companii recunoscute ca de exemplu SAP sau Google. Toate, însă, sunt aliniate cu cele mai noi cerinţe legislative cum ar fi GDPR.

Nu vedem în acest moment o susţinere din partea statului român pentru acest gen de transport. În ceea ce privește măsurile de sprijinire, noi avem o problemă cu timpul petrecut de garniturile de tren la graniţă. Poate lucrurile se vor schimba odată cu intrarea în spaţiul Schengen.” Vladimir Pilca, Managing Director Gartner Eurotrans România.