Home Intermodal Acord final asupra Pachetului de Mobilitate 1

Acord final asupra Pachetului de Mobilitate 1

Acord final asupra Pachetului de Mobilitate 1

Parlamentul European, Comisia Europeană și Președinția Finalndeză a Consiliului UE au ajuns la un acord final asupra Pachetului de Mobilitate 1, cea mai importantă inițiativă legislativă ce reglementenază piața de transport rutier de mărfuri din Europa.

După mai bine de doi ani de negocieri, părțile implicate au ajuns joi, 12 decembrie 2019, la un acord asupra Pachetului de Mobilitate, care va aduce câteva modificări importante pentru transportatorii internaționali de mărfuri, afectați fiind în special transportatorii est-europeni.

Principala prevedere a Pachetului de Mobilitate1 este legată de întoarcerea camionului în țara de origine la un interval de 8 săptămâni la propunerea lui Ismail Ertug, membru al Parlamentului European. În varianta inițială, propunerea era de întoarcere a camionului la fiecare 4 săptămâni.

În privința cabotajului, noua legislație va permite efectuarea a trei operațiuni în 7 zile, urmate de o perioadă de 4 zile (o reducere, de la 5 zile în propunerea inițială) în care camionul este obligat să rămână în țara în care este înregistrat înainte de a efectua alte operațiuni de cabotaj. Aceste reguli se aplică și transportului combinat. Țările au la dispoziție 18 luni să implementeze reglementările în privința cabotajului.

Devine obligatorie echiparea vehiculelor grele de transport marfă cu tahografe inteligente până în 2024 și adaptarea tahografelor tip 1 până în 2025. De asemenea, tahograful digital devine obligatoriu și pentru vehiculele comerciale ușoare (2,5-3,5 tone) până la jumătatea anului 2026.

Noul acord vine cu o mai mare flexibilitate în ceea ce privește timpii de odihnă, însă repausul săptămânal în cabină rămâne interzis pe teritoriul UE. Dacă la transportul intern de marfă și persoane și la transportul internațional pe cont propriu regulile nu modifică, când vine vorba de transportul internațional pentru terți, legislația prevede că șoferii pot efectua două perioade de repaus săptămânal redus (24 de ore) consecutive în afara țării de origine sau la locul de reședință.

Un nou articol prevede nevoia de a reglementa statutul transportatorilor din țări terțe prin acorduri internaționale pentru a elimina concurența neloială.

În plus, Comisia Europeană și-a luat angajamentul de a pregăti specificații și direcții pentru construcția de noi parcări securizate pe teritoriul statelor membre.

UNTRR a solicitat Guvernului României și Eurodeputaților români să se opună acestui Acord privind Pachetul Mobilitate 1 în cadrul votului final al Consiliului, respectiv al Parlamentului European !

“Solicităm autorităților române contestarea acordului Pachetului Mobilitate 1 adoptat la finalul trialogului de astăzi la Curtea Europeana de Justitie! Precizăm că actualul Pachet Mobilitate restricționează grav libera circulație a transportatorilor români în UE prin măsurile extrem de restrictive adoptate, precum obligația întoarcerii camionului acasă la 8 saptamani, introducerea unei perioade de restricționare a cabotajului (cooling off) de 4 zile și aplicarea forțată a Regulamentului Roma I firmelor de transport rutier. Aceste prevederi elimină transportatorii români din piata europeana de transport rutier și imping firmele si soferii români sa migreze in vest” au declarat reprezentanții asociației.