Home Industrii GREEN GROUP adoptă cu succes soluţia de supply chain finance în relaţia cu transportatorii

GREEN GROUP adoptă cu succes soluţia de supply chain finance în relaţia cu transportatorii

GREEN GROUP adoptă cu succes soluţia de supply chain finance în relaţia cu transportatorii

GREEN GROUP, cel mai mare parc de reciclare integrat din Sud-Estul Europei, este astăzi un reprezentat important al economiei circulare si unul din cei mai importanţi jucători pe piaţa europeană în tratarea și reciclarea deșeurilor de mase plastice tip PET, sticlă, echipamente electrice și electronice cât și în producţia de fibră sintetică poliesterică.

Specificul afacerii, nevoia de a îmbunătăţi performanţele de business și de a reduce costurile a venit cu schimbări și în sfera logistică a companiei. În partea de transport, acestea au presupus adoptarea unui nou mod de a lucra cu transportatorii.

În 2017, atunci când a venit în poziţia Group Procurement Manager al GREEN GROUP România, Valentin Custura a implementat sistemul de supply chain finance, pentru a optimiza costurile și a îmbunătăţi cash flow-ul în afacere, resursele financiare devenite disponibile putând fi direcţionate către dezvoltarea companiei.

Supply Chain Finance, desi este un concept ce există de mai bine de 20 de ani, este unul relativ nou pentru piaţa din România. Acesta constituie, de fapt, un angajament între un cumpărător, furnizor și o instituţie financiară intermediară pentru a reduce costurile de finanţare și a îmbunătăţi eficienţa afacerii. Supply chain finance furnizează un credit pe termen scurt care optimizează capitalul de lucru atât pentru cumpărător cât și pentru vânzător.

Cu ajutorul acestei soluţii, implementată împreună cu trei dintre cele mai mari bănci de pe piaţă, GREEN GROUP a crescut termenul de plată către transportatori la 90 de zile și a reușit să îmbunătăţească performanţa de business nu doar pentru propria afacere, ci și pentru partenerii de transport.

Am dorit să aflăm mai multe detalii despre provocările aduse de implementarea supply chain finance în relaţia cu transportatorii, planificarea transportului într-un business în care predictibilitatea este redusă, implementarea de noi tehnologii și strategii pentru dezvoltarea companiei.

Intermodal & Logistics: Cât de dificil a fost să convingeţi partenerii de transport să adopte acest model și cum decurge colaborarea cu transportatorii?

Valentin Custura: A fost dificil să convingem primul transportator că ceea ce propunem noi funcţionează, apoi totul a mers mai ușor pentru că am avut o referinţă clară. Strategia, în ceea ce privește transportul, a fost consolidarea relaţiilor cu companiile de transport și definirea unor condiţii avantajoase de ambele părţi.

Așa am ajuns să semnăm cu transportatorii contracte cadru cu preţuri fixe pe durata unui an de zile cu implementarea acestor soluţii de finanţare și a unor matrici de bonusare la finalul anului din partea transportatorilor către noi, în funcţie de business.

Valentin Custura Group Procurement Manager GREEN GROUP România

Pot spune că după doi ani sunt mulţumit de mersul lucrurilor și de cum s-au închegat lucrurile. Vorbim de foarte mulţi transportatori mici, cu flote de la 2 la 15-20 camioane, dar și de transportatori mari, cu menţiunea că transportatorii mai mici pot susţine niște preţuri de transport mai mici, lucru de care noi avem nevoie.

Businessul nostru se bazează pe volum, nicidecum pe o valoare mare a mărfii. Costul de transport reprezintă aproximativ 10% din valoarea mărfii transportate și se resimte în business. Suntem în continuare focusaţi pe a menţine un raport calitate-preţoptim și reușim acest lucru prin parteneriatele cu transportatori mici, în mare parte.

Astăzi, 18 din top 20 transportatori GREEN GROUP și-au crescut cifra de afaceri cu aproximativ 40% din momentul în care au început să lucreze cu noi pe noul model.

Intermodal & Logistics: Cum aţi selectat acești transportatori, care au fost criteriile iniţiale, pentru că sunt foarte multe companii de transport în România?

Valentin Custura: Am pornit de la cifre iniţial, la vremea aceea neavând experienţă în transport și logistică, venind din domeniul financiar-bancar. Am analizat mai întâi cifra de afaceri, au urmat discuţii, am testat sistemul și am replicat și cu ceilalţi ceea ce a funcţionat.

Acum sunt peste 100 de transportatori cu care lucrăm frecvent. Cu aproximativ 40 dintre aceștia lucrăm având semnate contracte și avem în jur de 10 transportatori preferaţi. Restul de transporturi se realizează spot, tocmai din lipsa de ciclicitate și predictibilitate, pe care ne-o dorim, dar care datorită tipului de business pe care îl operăm, nu funcţionează.

Nu avem un business linear din punct de vedere al transporturilor, suntem condiţionaţi de nevoia clienţilor noștri către care exportăm, dar și de ceea ce colectează partenerii noștri atât din ţară și din afară, care reprezintă materia primă pe care o aducem în fabricile noastre, respectiv GreenTech care transformă PET-ul în fulg și apoi fulgul în celelalte trei unităţi de producţie a fibrelor sintetice, PET-ului sau benzii din materialul reciclat.

Recent am renunţat complet la utilizarea bursei de transport ca și soluţie pentru situaţiile aparte. Lucrând împreună cu colegii din departamentul de logistică și cu transportatorii am găsit împreună soluţii: uneori am găsit noi înţelegere la clienţi și furnizori și am reușit să amânăm importurile sau exporturile pe rutele unde nu aveam camioane disponibile, alteori au înţeles transportatorii nevoia noastră și au făcut un efort pentru a ne ajuta.

La rândul nostru, ţinem partenerii de transport motivaţi încercând să le dăm curse constant, nu doar când avem noi nevoie. Astfel ne dezvoltăm împreună.

Intermodal & Logistics: Vorbim de un business care nu este liniar din punct de vedere al transporturilor, însă care are perioade de vârf.  Cum se face planificarea transporturilor, ce instrumente folosiți?

Valentin Custura: Deși nu este un business liniar, vorbim de volume foarte mari, prelucrăm aproximativ 100 mii de tone de marfă anual, iar vârfurile sunt de regulă pe final de lună. Încă nu am întâlnit industrie unde să nu se aglomereze activitatea pe final de lună.

Cel mai la îndemână instrument pentru planificare este momentan Excel-ul. La nivel business unit avem sisteme BI, iar transportul și logistica fiind zone de suport pentru business își colectează datele din toate sursele disponibile, atât din excel, cât și din sistemele BI.

La nivel de planificare încercăm să anticipăm atât nevoia colegilor din achiziţii materie primă, cei care aduc materia în fabricile noastre cât și a colegilor din vânzări, cei care au grijă să plece marfa din depozite. În baza planificării lunare a achiziţiilor de materii prime și a vânzărilor, știm cum va arăta luna următoare din punct de vedere transporturi. Facem alocări punctuale ale transporturilor, mai ales când vorbim de partenerii preferaţi.

Intermodal & Logistics: Ce alte moduri de transport utilizaţi în cadrul GREEN GROUP, având în vedere că importaţi și exportaţi din multe zone ale lumii?

Valentin Custura: Din 2018 importăm tot mai mult pe maritim. În acest moment avem în jur de 200 de containere pe lună. Exporturile sunt mult mai puţine, cam 10% din volumele importate. Ca și pondere în totalul transporturilor în cadrul grupului, transportul maritime reprezintă aproximativ 10% din cel rutier.

Am analizat și posibilitatea de a face transporturi intermodale, însă, din nefericire, nu ne ajută amplasarea fabricilor, lipsa de predictibilitate care să ne permită organizarea fluxurilor și nici costul pentru transportul intermodal nu justifică această soluţie, momentan.

Dar este posibil ca în viitorul apropiat să găsim o variantă pe intermodal pe una din rutile noastre care va avea frecvenţă. Pe maritim, importăm PET balotat din multe zone ale lumii, Australia, Maroc, Spania, Marea Britanie, Malta. Am avut cereri inclusiv din Islanda. La export, avem ca pieţe pentru transportul maritim SUA, China, Tailanda, Canada, iar pe rutier în Europa – Italia, Germania, Franţa, Cehia, Marea Britanie, acestea sunt cele mai mari pieţe de desfacere.

Intermodal & Logistics: În acest moment sunteţi în plin proces de automatizare a segmentului de transport în grup.

Vorbim de un business care nu este liniar din punct de vedere al transporturilor, însă care are perioade de vârf. Cum se face planificarea transporturilor, ce instrumente folosiţi?

Valentin Custura: Ne concentrăm foarte mult pe ceea ce înseamnă comunicarea cu partenerii, o componentă important a activităţii noatre, dar care devine greu de realizat când ai zilnic de planificat peste 40 de curse pe sens (inbound & outbound). De aceea, ca parte a strategiei pe termen mediu-lung ne-am propus să automatizăm mai mult zona de transport și suntem în ultima fază a implementării unui sistem de management al proceselor de transport.

Până la finalul acestui an aplicaţia va fi în funcţiune. Am ales CargoPlanning, o aplicaţie românească și am încercat să soluţionăm, pe lângă problema comunicării cu transportatorii, și o nevoie internă, aceea de a aduce toate informaţiile din intern în același format. La jumătatea anului 2020 ne-am propus să avem un grad de utilizare a platformei de 90-95% din transportatori, ceea ce ne va ușura foarte mult munca.

Ne dorim să optimizăm cât mai mult lucrurile atât pentru noi cât și pentru transportatori. Aducem tot mai mult partea de standardizare în modul de lucru și anul viitor ne vom concentra mai mult asupra acestui aspect.

De asemenea, împreună cu colegii din departamenul de operaţiuni care se ocupă de tot ceea ce înseamnă depozite și logistica internă, lucrăm la proiecte de optimizare. Acum ne uităm atent și colectăm date, atâ date istorice, cât și date de la faţa locului, pentru a contura împreună o strategie pe care să o includem în strategia de grup. Sunt optimizări de făcut, atât la nivel interuman și de sisteme informatice și ne așteaptă lucruri interesante în următoarea perioadă.

GREEN GROUP este singurul parc industrial de reciclare a deșeurilor din România, ce cuprinde companiile GreenTech SA – reciclează deșeurile de PET șI produce bandă PET și r-PET din 100% material reciclat, GreenFiber International SA – produce fibră sintetică poliesterică, GreenWEEE International SA – tratează și reciclează deșeurile electrice și electronice, GreenLamp Reciclare SA – tratează și reciclează deșeurile de echipamente de iluminat uzate, GreenGlass Recycling – cea mai mare fabrică de reciclare a sticlei din Europa de Sud Est, precum și Total Waste Management, furnizor integrat de servicii de management al deșeurilor.