Andrea Condotta, GRUBER Logistics: Transport cu zero emisii în 2030? Mai avem încă mult de lucru!
Deși la nivelul UE schimbul modal și promovarea transportului feroviar sau fluvial reprezintă o prioritate, în acest moment peste 77% dintre mărfuri se transportă pe cale rutieră. Iar pe termen scurt, cel mai probabil, această cifră nu se va schimba foarte mult.
De aceea, decarbonizarea transportului rutier de marfă este esenţială pentru ca Europa să ajungă să își atingă obiectivele de reducere a emisiilor setate prin Green Deal. Într-un interviu cu Andrea Condotta, Public Affairs, Innovation & Sustainability Director GRUBER Logistics, am dezbătut onest modalităţile prin care Europa poate decarboniza transportul de marfă, limitările soluţiilor disponibile, precum și câteva exemple de bune practici din activitatea GRUBER Logistics la nivel european.
Aproximativ 40% din capacitatea de transport rutier în Europa este neexploatată. Însumând kilometrii goi și capacitatea din remorci (greutate și volum) care nu este folosită, rezultă că cea mai transportată marfă în Europa este aerul! Optimizarea în industria logistică poate avea un impact important, iar digitalizarea poate juca un rol major atât în ceea ce privește sustenabilitatea de mediu, cât și asupra costurilor de transport – Andrea Condotta Public Affairs, Innovation & Sustainability Director GRUBER Logistics.
Intermodal&Logistics: Cum poate Europa să decarbonizeze eficient transportul rutier de marfă? Poate industria să atingă net zero carbon în intervalul de timp impus astăzi?
Andrea Condotta: Astăzi avem mult mai multe opţiuni pentru decarbonizare a transportului de marfă decât în trecut, dar sunt prea multe declaraţii politice și de marketing, care nu sunt ancorate în realitate și acest lucru mă îngrijorează.
Susţin pe deplin politicile care împing spre decarbonizare, dar în același timp nu le înţeleg pe cele care propun obiective imposibil de atins. În prezent, nu există o direcţie clară pentru decarbonizarea transportului de mărfuri.
Doar pentru a da câteva exemple, transferul modal este cu siguranţă o opţiune bună, dar cu toţii cunoaștem lipsa de competitivitate a soluţiilor feroviare cu care ne confruntăm în această perioadă.
Preţurile sunt în creștere, iar performanţele nu sunt comparabile cu cele ale transportului rutier de marfă. În ceea ce privește combustibilii alternativi, am înregistrat rezultate excelente utilizând biocombustibilii, care pot reduce emisiile chiar și cu 90%-95% în comparaţie cu combustibilii diesel. Dar și în acest caz ne confruntăm cu limitări în ceea ce privește disponibilitatea. Cei mai sustenabili biocombustibili provin din deșeuri, iar noi nu putem produce deșeuri.
Prin urmare, cantităţile sunt limitate. Accentul este pus pe e-mobilitate, dar soluţiile tehnologice, în special pentru transportul greu sunt la început, la fel și infrastructura. Dau aceste exemple pentru a sublinia că mai este încă mult de lucru înainte de a face afirmaţii de tipul “în 2030 transportul ar trebui să se facă cu 0 emisii!”.
Transportul intermodal trebuie să devină o normalitate
Intermodal&Logistics: Privind în ansamblu decarbonizarea transportului de mărfuri, ce tehnologii și inovaţii prezintă cel mai mare potenţial?
Andrea Condotta: Fără a vorbi de mari inovaţii, transportul intermodal ar fi trebuit să devină deja o normalitate. În calitate de furnizor de logistică, ar trebui să îl privim ca pe prima opţiune și nu ca pe o soluţie pentru extra-capacitate. Trebuie să recunoaștem că transportul intermodal nu a reușit să devină modul de transport terestru preferat de companii.
Este un aspect pe care trebuie să îl abordăm cu atenţie, să analizăm corect motivele pentru care se întâmplă acest lucru și cum putem îmbunătăţi lucrurile. Transportul intermodal nu reprezintă o noutate, dar trebuie să facem presiuni pentru aplicarea unor modele digitale și operaţionale inovatoare. Peste zece ani nu mi-aș dori să vorbesc despre intermodalitate ca despre o potenţială soluţie pentru decarbonizare, ci ca despre ceva absolut normal.
Intermodal&Logistics: Unde se află Europa în ceea ce privește infrastructura și adaptarea la noile tehnologii și sprijinirea eforturilor de decarbonizare a transportului rutier de marfă?
Andrea Condotta: Este un proces care trebuie abordat cu pragmatism. Dacă ne uităm la reţeaua de staţii de încărcare pentru camioane, avem destul de puţine disponibile. Până acum s-a pus accentul pe mobilitatea persoanelor, fără a se lua în considerare potenţialul de dezvoltare a camioanelor electrice. În plus, reţeaua de energie din apropierea centrelor de distribuţie nu este, în majoritatea cazurilor, pregătită să furnizeze necesarul energetic pentru încărcarea simultană a câtorva camioane.
O analiză similară poate fi făcută pentru distribuţia de hidrogen verde. Infrastructura pur și simplu nu există, iar planurile de implementare nu sunt foarte clare.
Intermodal&Logistics: Ce face GRUBER Logistics pentru a reduce impactul operaţiunilor asupra mediului? Puteţi să ne oferiţi câteva detalii despre conceptul “Book and Claim”?
Andrea Condotta: Flota noastră funcţionează deja în proporţie de 40% cu combustibili alternativi, gestionăm 25.000 de transporturi intermodale pe an și suntem implicaţi activ în proiecte de cercetare și dezvoltare pentru optimizarea transportului. Un proiect major pe care l-am adoptat este, de fapt, Book&Claim. Chiar dacă avem o mulţime de soluţii diferite, suntem departe de a putea satisface solicitările clienţilor noștri. Smart Freight Centre, organizaţia internaţională care a conceput metodologia de măsurare a emisiilor din transporturi (cadrul GLEC) a introdus un concept revoluţionar pentru a corela cererea de soluţii durabile cu oferta, aici decalajul fiind încă foarte mare.
Book & Claim este un concept complet nou în industria transportului rutier potrivit căruia nu este relevant unde are loc utilizarea fizică a combustibililor alternativi, deoarece reducerea emisiilor care rezultă poate fi “contabilizată” și “revendicată” de diferiţi actori din lanţul de aprovizionare. Cel mai relevant aspect în acest caz este transparenţa, care poate fi obţinută prin certificarea metodologiei de calcul al emisiilor și prin verificarea datelor de către o terţă parte.