UMEX: investiţii de 80 milioane de euro în portul Constanţa
Operatorul portuar UMEX își susţine strategia de dezvoltare pe termen lung în portul Constanţa prin investiţii menite să asigure nu doar un nivel ridicat de calitate a serviciilor, ci și o diversificare a portofoliului.
UMEX derulează în prezent un plan ambiţios de investiţii menit să răspundă cerinţelor actuale ale pieţei, dar și să anticipeze viitoare tendinţe.
“Investiţiile pe care le efectuăm sunt pe segmentele de operare îngrășăminte și cereale,” spune Cristian Ţăranu, Director General UMEX.
Compania a inaugurat în luna septembrie un nou depozit pentru fertilizatori în portul Constanţa, segmentul îngrășămintelor fiind cel mai dinamic sector de activitate în cadrul UMEX în ultimii ani.
“Depozitul, cu o capacitate de 66.000 tone, este specializat pentru recepţia și ambalarea îngrășămintelor în vrac. Acesta este estimat să susţină un trafic total de 1,3 milioane tone de îngrășăminte, din care aproximativ 25% urmează să fie însăcuite și încărcate pe mijloace de transport interne (camioane, barje, trenuri), “ precizează Cristian Ţăranu. Datorită structurii sale cu 10 compartimente egale, în noul depozit de fertilizatori se pot stoca simultan 10 produse diferite.
“Celălalt segment major de marfă din activitatea noastră este reprezentat de cerealele vrac și de aceea, o altă investiţie majoră derulată de UMEX este silozul specializat pentru cereale. Lucrările au început în mai 2022 și vor fi finalizate la prima parte a anului 2025.”
Capacitatea de depozitare a silozului va fi de 80.000 tone, împărţită în 8 celule conectate la capacităţile de depozitare cereale deja existente, astfel încât capacitatea totală de depozitare cereale vrac a UMEX va ajunge la 100.000 de tone.
Noul terminal facilitează descărcarea cerealelor sosite în port pe orice mijloc de transport simultan prin cele 4 linii de transport independente, către oricare dintre cele 8 celule. Totodată, mărfurile pot fi transferate din orice celulă, cu o rată de 1.500 tone/oră în shiploader-ul, care va fi amplasat în dana 38.
Investiţia în aceste două proiecte – terminalul de cereale și terminalul de lichide se ridică la 80 milioane de euro.
Pariul pe un terminal de lichide în Portul Constanţa
Dacă în agricultura unor ţări mai avansate precum Franţa se folosesc fertilizatori lichizi în proporţie de 70%, în România și în ţările din regiune, ponderea acestora este încă destul de redusă nu doar pentru că fermierii nu au adoptat încă trendul, ci și pentru că există o problemă de aprovizionare, întrucât nu sunt terminale specializate și nici centre logistice echipate cu tancuri și infrastructura de manipulare necesară. Tocmai de aceea UMEX a luat decizia de investi și într-un terminal de lichide, a cărui construcţie va începe anul viitor.
Terminalul va avea 7 tancuri pentru ulei, cu un volum total de 21.000 mc și 5 tancuri pentru îngrășăminte lichide, cu un volum total de 25.000 mc.
“În momentul de faţă suntem în proces de instalare a 2 tancuri temporare pentru mărfuri lichide, care vor fi utilizabile la început de 2024 și reprezintă prima fază din investiţia într-un terminal complex de lichide. Construirea acestui terminal de lichide va definitiva paleta de servicii pe care UMEX o poate asigura pe segmentul fertilizatorilor, “afirmă Cristian Ţăranu.
În 2024 estimăm că traficul de fertilizatori prin facilităţile UMEX va înregistra o creștere de 50%, susţinută de utilizarea depozitului specializat, a echipamentelor achiziţionate și a noii platforme de depozitare în curs de amenajare. În ceea ce privește restul grupelor de marfă, deși contextul este caracterizat de volatilitate și situaţia se poate schimba rapid, estimăm o menţinere a volumelor, fără fluctuaţii majore ale pieţelor respective. Cristian Ţăranu, Director General UMEX
Peste 1 milion de tone de cereale transbordate în 2023
UMEX face parte dintr-un grup de companii care activează în sectorul agricol din România și din ţările din regiunea Dunării, astfel că operaţiunile cu cereale ale operatorului portuar au crescut constant în ultimii ani, ca volume, ca cifră de afaceri și capacităţi. De fapt, anul 2023 este primul an când UMEX a reușit să treacă de 1 milion de tone de cereale încărcate la nave.
“Evoluţia principalilor indicatori (trafic de marfă manipulată și cifră de afaceri) a fost una pozitivă în 2023 în comparatie cu anii precedenţi. De fapt, la sfârșitul lunii octombrie înregistram un trafic și o cifră de afaceri cu valori similare celor înregistrare la final de 2022, în condiţiile în care anul trecut a fost un an record din punct de vedere al traficului și cifrei de afaceri.
Ca reper, cifra de afaceri a înregistrat o creștere de 80% în 2022 faţă de 2021. Preconizăm la sfârșitul anului o creștere de cca. 20% a acestor indicatori peste 2022,” explică directorul general al UMEX.
Climatul geo -politic și economic în regiunea Mării Negre, afectat de conflictul din Ucraina, a influenţat fluxurile de mărfuri, politicile de preţuri și implicit volumele derulate, în cazul principalelor grupe de mărfuri transbordate în această zonă, respectiv cereale și îngrășăminte. Acesta a fost unul din factorii care au contribuit la rezultatele obţinute de UMEX în 2023, însă, cel mai important aspect, subliniază Cristian Ţăranu este faptul că operatorul portuar a reușit să menţină nivelul tarifelor și a avut capabilităţile necesare pentru a oferi servicii de calitate clienţilor.
Începutul anului 2024 va aduce o ajustare a tarifelor practicate de UMEX cu rata inflaţiei, având în vedere că și noile modificări fiscale se vor traduce în creșteri de costuri pentru companie.
Volumele UMEX până la finalul lunii octombrie
- Cereale – 1.020.000 t
- Fertilizatori – 585.000 t
- Mărfuri generale vrac – 205.000 t
- Produse laminate Laminate – 185.000 t
- Mărfuri generale ambalate – 50.000 t
Sustenabilitate din faza de proiectare
Având în vedere că UMEX și-a creionat o strategie de dezvoltare în Constanța pe termen lung, sustenabilitatea este un aspect extrem de important în toate investițiile și proiectele pe care le derulează. Asigurarea sustenabilității începe încă din faza de planificare a investițiilor și continuă până la aspectele de detaliu, ca de exemplu investiții în echipamente portuare eficiente din punct de vedere energetic.
În 2023, operatorul portuar a investit 5 7 milioane de euro în 2 macarale de cheu Mantsinen, care respectă normele de eficiență energetică și care vor fi puse în funcțiune în 2024, având un impact important asupra productivității și a costurilor de operare în terminal.
De asemenea, anul acesta au fost achiziționate și 3 auto-macarale Sennebogen pentru mărfuri însăcuite. Acestea sunt adaptate pentru încărcarea sacilor pe mașini, au un cosum redus și o productivitate crescută.
Tot pentru a crește eficiența energetică, pe noua magazie de fertilizatori au fost montate panouri fotovoltaice, care vor asigura o mare parte din necesarul de energie electrică pentru derularea operațiunilor portuare.
Din punctul de vedere al reducerii amprentei asupra mediului și a gazelor cu efect de seră, compania adoptă o serie de practici durabile de la calculul amprentei de carbon, investiții în flota de vehicule și tranziția la mașini hibrid sau electrice, investiții în infrastructura verde.
Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a îmbunătăți eficiența operațiunilor și a reduce consumul de resurse, dar și automatizarea proceselor, în special în cadrul depozitului de îngrășăminte sau a noului siloz de cereale, care sunt în totalitate automatizare, contribuie la îndeplinirea obiectivelor de sustenabilitate ale UMEX.
Educația în prim-plan
Ca parte a acțiunilor sale de responsabilitate socială corporativă, UMEX dezvoltă proiecte educaționale și participă la crearea de locuri de muncă durabile.
Compania participă de trei ani în cadrul unor proiecte de învățământ in sistemul dual și are chiar propriul atelier școală unde se pregătesc câte 30 de elevi pe grupă. De asemenea, pentru a suplini lipsa de muncitori calificați pentru anumite meserii, angajații UMEX participă la diferite cursuri de pregătire profesională, unde pot obține noi calificări.
„La noi, în cadrul departamentului operațional, cei mai mulți dintre angajați ajung să aibă două sau trei calificări. În acest fel compania își acoperă necesarul de angajați calificați, iar ei sunt recompensați cu un bonus la salariu în funcție de numărul calificărilor și modul în care sunt folosite în cadrul activității lor,” declară Cristian Țăranu.