Maria Mihai, Lidl România: Sustenabilitatea stă la baza eficienţei operaţiunilor de business
Pentru Lidl România, sustenabilitatea stă la baza eficienţei operaţiunilor de business, afirmă Maria Mihai, Director de Comunicare și CSR. Prin evaluarea ariilor de impact și îmbunătăţirea continuă a operaţiunilor, fie că este vorba de procese de achiziţie și producţie ale produselor, logistică, transport sau conservarea materiilor prime, retailerul reușește să reducă amprenta asupra mediului și să producă un efect pozitiv pentru societate și economie.
Într-un interviu pentru Intermodal&Logistics, Maria Mihai, Director de Comunicare și CSR Lidl România vorbește despre obiectivele de sustenabilitate ale companiei, bune practici pentru un lanţ de aprovizionare mai sustenabil, cât și colaborarea cu furnizorii și alinierea practicilor acestora la standardele la care operează retailerul.
Intermodal&Logistics: C are sunt obiectivele de sustenabilitate ale Lidl România în ceea ce privește lanţul de aprovizionare?
Maria Mihai: Când vorbim despre sustenabiltate, noi, Lidl avem în vedere toate dimensiunile implicate pe lanţul de aprovizionare: de la protejarea mediului și conservarea resurselor, eficientizarea rutelor pentru transportul de marfă și reducerea emisiilor de poluanţi în atmosferă, reducerea cantităţilor de materiale folosite în producerea de ambalaje, până la asigurarea unor relaţii fluide și oneste cu furnizorii și creșterea transparenţei în ceea ce privește remunerarea echitabilă a lucrătorilor acestora.
În ceea ce privește stabilirea unor obiective concrete, ne-am propus ca până în 2030, să ne reducem propriile emisii de gaze cu efect de seră cu 80% în comparaţie cu anul 2019. Un alt obiectiv pe care l-am stabilit pentru a evita și a reduce cantitatea de deșeuri este ca până în 2025 să reducem cu 20% cantitatea de plastic din ambalajele produselor marcă proprie și să folosim în medie 25% material reciclat în ambalajele din plastic ale produselor noastre marcă proprie. Acest obiectiv face parte din strategia REset plastic, strategia internaţională în domeniul plasticului a grupului Schwarz, din care facem parte.
REset Plastic- reducerea plasticului din ambalaje
Intermodal&Logistics: Care sunt Intermodal&Logistics: aspectele cheie ale strategiei REset Plastic?
Maria Mihai: Ca parte din strategia noastră internaţională în domeniul plasticului, care a fost lansată în 2018 de către Grupul Schwarz, urmărim viziunea „Mai puţin plastic – închiderea buclei”. Astfel, renunţăm la folosirea plasticului, de fiecare dată când acest lucru este posibil și sustenabil și ne uităm să creăm produse cu ambalaje care pot fi reciclate, închizând astfel circuitul acestora.
Spre exemplu, în anul 2021, am introdus noi ambalaje pentru carnea proaspătă provenită de la furnizorii din România, reducând consumul de plastic cu până la 40% per caserolă. În anul financiar 2022, am continuat să reducem cantitatea de plastic din ambalaje, am crescut gradul în care pot fi reciclate și am folosit plastic reciclat pentru acestea. Continuăm și anul acesta să implementăm măsuri pentru reducerea cantităţii de plastic din ambalaje.
Intermodal&Logistics: Ce alte măsuri specifice a implementat Lidl România pentru a reduce impactul asupra mediului al operaţiunilor din lanţul de aprovizionare?
Maria Mihai: Este important să reducem distanţele de transport , atât pentru ca produsele să ajungă proaspete și cât mai repede la consumatori, dar și ca să reducem cantitatea de emisii generată. În acest sens, verificăm în mod regulat planificarea rutelor și cum pot fi acestea optimizate pentru a corespunde cu schimbările zilnice ale cererilor de volume din magazinele noastre.
Mai mult decât atât, încă din 2020, toate camioanele partenerilor noștri care transportă marfă sunt Euro 5 și Euro 6, o investiţie majoră în ceea ce privește reducerea emisiilor de carbon, care în acest moment este încă voluntară în piaţa transporturilor. În linie cu aceste eforturi, alături de Blue River am lansat un program-pilot de mobilitate electrică în cadrul operaţiunilor logistice și de transport.
Astfel, în iulie 2022, alături de Blue River și Scania România am efectuat primul transport de marfă cu un camion electric, în România. La scurt timp, la începutul acestui an , evenimentul a fost succedat de marcarea livrării a încă două noi camioane electrice. Astfel, cele 3 camioane electrice aflate în flota de transport de marfă Blue River, partener care ne ajută în transportul produselor de la depozitele noastre la magazine, sunt folosite pentru livrarea produselor către magazinele Lidl din București și împrejurimi, contribuind astfel la obiectivele noastre de eficientizare a transportului și de reducere a emisiilor de carbon.
Tot pentru a face pași în dezvoltarea unui transport mai prietenos cu mediul, odată cu inaugurarea centrului logistic din comuna Fundeni, judeţul Călărași, am construit și prima staţie de încărcare electrică fast charge a camioanelor din cadrul unui depozit Lidl. Staţia funcţionează cu energie provenită de la cele 2.650 de panouri solare montate pe acoperișul depozitului și poate alimenta simultan două camioane electrice.
În plus, încă din anul financiar 2020, testăm soluţii de transport care utilizează combustibili alternativi. Prin urmare, transportăm marfă către magazinele noastre și cu 14 camioane CNG (gaz natural comprimat), iar suplimentar am montat o staţie de gaz natural comprimat în regim propriu la sediul regional din comuna Fundeni. Aceasta este prima staţie CNG disponibilă în cadrul unui depozit logistic din România și este dedicată exclusiv camioanelor partenerilor care transportă marfă pentru noi.
Intermodal&Logistics: Cum asiguraţi transparenţa și trasabilitatea în cadrul lanţului de aprovizionare?
Maria Mihai: Luăm mereu măsuri pentru a îmbunătăţi atât calitatea produselor comercializate în magazinele noastre, cât și pentru a reduce impactul lor asupra mediului și a genera un impact pozitiv asupra societăţii și economiei. Astfel, toţi partenerii și furnizorii cu care colaborăm trebuie să ne ofere detaliile despre ingredientele din reţetă, respectiv trebuie să deţină toate informaţiile privind trasabilitatea.
Spre exemplu, pentru a le oferi clienţilor noștri fructe și legume proaspete și sigure, toţi furnizorii din Piaţa Lidl sunt certificaţi GLOBALG.A.P. – un standard recunoscut pentru producţia globală agricolă, realizată în condiţii de siguranţă și durabilitate.
De asemenea, este o prioritate pentru noi să achiziţionăm materii prime cu certificări care confirmă faptul că acestea sunt cultivate și achiziţionate în condiţii responsabile, iar clienţii le pot recunoaște prin simbolurile de pe etichete. Mai mult, de-a lungul anilor am elaborat politici de achiziţii sustenabile pentru o serie de materii prime (cacao, cafea, ceai, flori și plante, ouă, pește și crustacee și produse derivate, ulei de palmier, lemn, hârtie și ambalaje care conţin celuloză), pe care le urmărim cu consecvenţă în activităţile noastre. De exemplu, de la sfârșitul anului 2020, utilizăm în toate produsele marcă proprie doar cacao care provine în totalitate din culturi certificate conform standardelor internaţionale Fairtrade, Rainforest Alliance sau Bio.



